Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Wednesday, December 31, 2008

Solat di surau Muzium Kesenian Islam

Sebenarnya di Muzium Kesenian Islam tidak disediakan surau untuk pengunjung menunaikan solat. Mungkin kedudukannya yang terletak betul-betul berhadapan Masjid Negara serta berdekatan dengan Pusat Islam memnyebabkan mereka mengambil keputusan untuk tidak menyediakan kemudahan tersebut.
Saya sebenarnya tidak mengetahui bahawa surau yang disediakan di situ hanya untuk kakitangan yang bertugas di Muzium itu. Ia betul-betul terletak di blok ofis yang hanya boleh dimasuki melalui akses kad staff. Kebetulan tengahari itu apabila jam sudah menunjukkan hampir jam 2.30 petang, kami mengambil keputusan untuk solat di surau Muzium berkenaan. Anak-anak saya seperti biasa akan berlari anak menuju ke surau meninggalkan saya dan suami di belakang; apabila ditegur kakitangan tentang bisingnya anak-anak kami di bahagian itu, saya terdiam sejenak. Selepas masuk ke blok ofis itu, baru saya sedar kami masuk ke situ dengan bantuan seorang staf menggunakan kadnya.
Maaf banyak-banyak; saya tidak mengetahui surau itu disediakan bukan untuk pengunjung seperti kami. Apabila menjenguk ke dalam, surau untuk muslimah itu langsung tidak menyediakan sebarang telekung wakaf untuk pengunjung yang memang niatnya untuk menunaikan solat di situ. Entah kenapa, hati saya menjadi begitu kecewa...ianya menjauhi jangkaun saya dalam norma keadaan surau di setting yang pernah saya masuki. Pelik pun ya...inilah satu-satunya surau yang pernah saya masuki yang tidak menyediakan telekung untuk digunasama oleh orang lain.

Jikapun memang tidak menyediakan kemudahan itu; saya cadangkan buatkan notis besar-besar di bahagian kaunter tiket..."SURAU UNTUK AWAM TIADA DI SINI, YANG ADA HANYA UNTUK STAFF, KALAU NAK TUMPANG SOLAT JUGA..BAWALAH TELEKUNG SENDIRI DAN SILA HUBUNGI STAF UNTUK MASUK KE SURAU TERSEBUT.."

Monday, December 29, 2008

Boikot, Demo dan Doa



Imej seperti ini tidak ada dalam media utama dunia atau rujukan akhbar. Sedihnya menatap nyawa yang dijadikan habuan manusia yang tidak mengenal perikemanusiaan. Di sana- sini, pelbagai cara diadakan untuk menyatakan bantahan terhadap serangan yahudi la'natulLah ini. Asakan boikot kedengaran lagi, apatah lagi pada produk yang nyata mempunyai pertalian dengan kuasa ekonomi mereka.

Buat kebanyakan kita, doa dan solat merupakan antara usaha paling dekat dapat dilakukan buat membantu mereka yang dianiaya. Boikot yang paling wajar diberi keutamaan ialah memboikot rokok serta-merta dan semua produk yang berkaitan (cigar) selain boikot yang mampu kita lakukan seadanya. Berhenti merokok merupakan langkah yang paling wajar; sekurang-kurangnya wang yang dijimatkan dpat disalurkan untuk didermakan pada mereka yang memerlukan termasuk rakyat Palestine yang teraniaya.

Demo intifadah yang bakal diadakan untuk menyatakan bantahan terhadap serangan berkenaan juga patut menyebarkan saranan berhenti merokok sebagai hijrah yang wajar diberi keutamaan. Tidak kena rasanya apabila membantah kemusnahan akibat serangan Israel itu, tetapi diri sendiri tidak mampu menahan dari melakukan perkara yang membawa kemusnahan kesihatan diri.Saya pernah dimaklumkan, sebahagian besar pelabur dalam syarikat rokok dunia merupakan syarikat perniagaan di Israel; sebahagian keuntungannya disalurkan ke negara tersebut.

Bantulah rakyat Palestin dengan berhenti merokok...

Sunday, December 28, 2008

Salam Maal Hijrah 1430



Moga kita diberi kekuatan oleh Allah untuk berhijrah ke arah yang lebih baik; diberi kesempatan untuk terus melakukan kebaikan yang diredhaiNya serta menjauhkan diri dari perkara-perkara yang lalai.

Jangan permudah Hukum Allah

Sudah lama saya tidak membeli suratkhabar; sekadar menjenguk berita penting untuk dibaca. Membaca berita yang merupakan berita, sesuatu yang bukan propaganda atau agenda yang sengaja ditimbulkan untuk mengalih pandangan kebanyakan pembaca atau menyebabkan mereka lupa tentang "burning issues" yang wajar diberikan penyelesaian.
Perhatikanlah, banyak keadaan yang mana pemikiran kita dialihkan untuk turut terjebak dalam isu yang mengesankan emosi, menyakitkan hati, menggeramkan serta menyebabkan kita terikut-ikut dengan sentimen yang tidak perlu.
Isu Islam Syiah, anti wahabi, qadiani dan terbaru tentang hudud; terus menjadi mainan sebahagian mereka yang mencari perhatian untuk terus diingati dan menjadikannya isu yang meresahkan sebahagian kita.
Semalam, saya ada terjenguk satu laman web orientalis yang memaki hamun serta menghina nabi Muhammad serta para sahabat serta menuduh alquran merupakan karya yang diplagiat dari tamadun Greek; saya pasti banyak lagi laman yang bersifat sedemikian wujud demi menggoyahkan serta merabunkan pandangan serta dimensi sebenar tentang Islam.
Dalam konteks ini, saya berpendapat bukan sahaja orientalis yang memiliki asas pemikiran "jigsaw puzzle terbengkalai" seperti yang dipaparkan mereka; namun sebahagian umat Islam yang masih tidak memahami isi alquran serta pengetahuan dangkal tentang hukum berkaitan dalam perundangan serta asas yang meletakkan Islam sebagai cara hidup menyebabkan mereka juga meng adaptasi kan pemikiran "jigsaw puzzle terbengkalai" itu. Dalam fikiran, mereka yakin benar sebagai manusia yang sangat pandai dengan membuat pelbagai rujukan ilmiah serta material bersandarkan fakta yang tidak boleh dipertikai; namun paparan hasil pengetahuan mereka mirip kepada analog si buta yang memperjelaskan rupa seekor gajah dengan hanya memegang sebahagian badan gajah tersebut.
Pemikiran dangkal disertakan keangkuhan, keegoan serta menafikan kebenaran secara terang-terangan boleh membawa kepada terjejasnya ikatan aqidah dan boleh menyebabkan seseorang itu terbatal syahadahnya. Tanyalah pada mereka yang lebih berilmu; bukan main tibai sambil menghina mereka yang menyokong perlaksanaan hukum yang ditentukan Allah SWT.

Saturday, December 27, 2008

A star is born

"Star are born within giant molecular clouds (GMCs), cold, dark areas of the interstellar medium that are chock-full of dust and gas particles, and especially of the hydrogen molecules that are prerequisite for stellar life"...Clare Gibson, Handbook of Astronomy 2007.

"Moreover He comprehended in His Design the sky, and it had been (as ) smoke: He said to it and Earth: " You come together, willingly and unwillingly. They said: " We do come (together), in willing obedience" ...Al Quran Surah 41: 11.

Thursday, December 25, 2008

Hijrah guru-guru yang dihormati

Saya hadir ke surau di sekolah rendah Agama Integrasi siang tadi bersama ibubapa dan anak-anak yang menyertai kelas tambahan Bahasa Arab dan Hafazan yang diadakan pada musim cuti sekolah. Sempat juga berbual dengan Guru Besar yang memaklumkan terdapat sejumlah besar para guru sekolah tersebut bakal melangkah ke agensi/ kursus melanjut pelajaran serta menerima tawaran lain yang lebih menarik.
Sayu juga kedengaran suara Ustazah, betapa guru-guru yang berpengalaman itu terpaksa meninggalkan sekolah agama tersebut demi kebaikan dalam prospek "career development"; tambahan pula tawaran yang disediakan dalam skim JAIS jauh tertinggal dari skim perkhidmatan yang ditawarkan dalam Kementerian Pendidikan. Ramai guru yang berijazah sebenarnya berkhidmat di sekolah tersebut tetapi masih menerima gaji diperingkat sijil.

Dan satu perkara yang mengejutkan saya ialah, keistimewaan untuk jawatan tetap hanya ditawarkan kepada anak-anak kelahiran Selangor. Jadi, guru-guru yang lahir dari negeri selain Selangor rata-rata hanya merupakan guru sementara atau guru sandaran sahaja. Siapa sangka satu organisasi yang bersandarkan Islam dan menerima sumbangan zakat dari semua yang bekerja di Selangor tanpa mengira asal-usul negeri kelahiran masih mengamalkan prinsip sedemikian. Jika tawaran biasiswa, boleh juga saya terima rasionalnya. Tetapi ini dalam perkhidmatan yang saya anggap sebagai agak kritikal juga. Malah saya difahamkan JAIS tiada pula pelan strategik untuk melatih guru-guru pelapis di kalangan anak-anak Selangor untuk mengisi kekosongan di Sekolah Agama yang diwujudkan oleh JAIS..

Tapi apakan daya, berada di luar polisi dalam penentuan skim perkhidmatan. Bukanlah Ustaz Syed sahaja yang akan keluar berhijrah tetapi juga beberapa guru tahun 6 yang telah bertahun-tahun mengajar (kesemuanya bertaraf guru sementara selepas bertahun2 mencurah bakti).

Sempat juga saya memandang Ustaz yang bertungkus lumus mengajar anak-anak itu mengesat airmatanya selepas mengumumkan kepada para murid bahwa tahun hadapan mungkin mereka tidak akan berjumpanya lagi. Suara Ustazah Guru Besar turut tenggelam dalam kejutan.Sempat saya mencuri dengar luahan hati seorang ibu,"Ustazah, elok diteruskan program ni. Anak saya berubah benar lepas hadir kelas tambahan ni. Kalau dulu, saya unjukkan rotan untuk dia mengaji tapi dia buat tak peduli, tapi sekarang ni berubah benar dia. Dia sendiri yang berinisiatif untuk mengaji alquran; tahan dia mengaji dari jam 1 hingga 3 pagi Ustazah".

Giliran saya pula yang mengesat airmata...

Wednesday, December 24, 2008

wah..banyaknya peruntukan untuk siaran TV

Agak-agak, berapa agaknya peruntukan untuk program pembentukan akhlak serta pengisian nurani bagi menangani masalah keciciran remaja, mat rempit, penyalahgunaan dadah serta lain-lain "burning issues".......nak buat research untuk tiga tahunpun setakat dapat RM 50000- 70000 sahaja (0.0025% dari RM 2billion).

Dari Utusan Malaysia

RM2 bilion untuk isi rancangan RTM

TIDAK dinafikan, Radio Televisyen Malaysia (RTM) bukan sahaja menjadi pelopor dalam dunia penyiaran tanah air sejak lebih 60 tahun lalu, tetapi badan penyiaran di bawah Kementerian Penerangan itu sering mendahului stesen-stesen TV lain dalam banyak perkara.

Contohnya, RTM kini sedang dalam peringkat percubaan untuk melaksanakan sistem digital bagi menggantikan sistem analog yang digunapakai selama ini menerusi rancangan-rancangan yang akan disiarkan di saluran TV1 dan TV2 selewat-lewatnya pada tahun 2012.

Apabila sistem itu dilaksanakan kelak, dua saluran TV itu memerlukan lebih banyak rancangan sama ada yang dibeli dari luar negara ataupun yang dibekalkan oleh syarikat-syarikat produksi tempatan bagi memenuhi keperluan tersebut.

Ini kerana, dengan adanya sistem digital, RTM tiada masalah untuk menambah saluran-saluran TV di bawah kendaliannya dengan pelbagai saluran yang khusus seperti berita, hiburan, dokumentari, drama, filem dan sebagainya.

Difahamkan, RTM menerusi Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek tidak menafikan kerajaan mungkin terpaksa memperuntukkan sehingga RM2 bilion bagi membeli rancangan-rancangan yang akan disiarkan di TV1 dan TV2 apabila perpindahan teknologi itu berlaku kelak.

"Kalau kita sanggup membelanjakan RM1 bilion untuk infrastruktur, kita kena memperuntukkan RM2 bilion untuk membina isi kandungan program tempatan. Kita tidak mahu teknologi ini hanya menjadi laluan program luar ditayangkan di negara ini," ujarnya.

Jumlah peruntukan yang cukup besar itu diperlukan bagi menyediakan pelbagai kandungan dalam rancangan-rancangan yang akan disiarkan oleh RTM kelak, apatah lagi jika stesen penyiaran itu bercadang mahu menambah lagi salurannya pada masa depan.

Monday, December 22, 2008

Sihat yang tidak boleh dijual beli

Pernah saya mendengar guru saya menyebut; biarlah kaya sekalipun, tetapi kalau badan tak sihat, takkan berguna harta yang berkepuk-kepuk.Seingat saya, ketika itu saya berada di darjah dua. Kemudian, guru saya itu membuat sedikit lagi penjelasan melihatkan kami kebanyakannya terpinga-pinga. "Cuba fikir, kalau orang duit banyakpun, tapi telinga torek, satusen pun tak gunakan", katanya lagi. Terus terpinga-pinga sebab tidak faham makna perkataan torek, lalu guru saya itu terus mendemonstrasikan peri susahnya orang yang bermasalah torek sambil merujuk keadaan telinga bernanah yang membusuk sebagai analognya. (istilah perubatan merujuk kepada keadaan yang disebut otitis media; pada masa ini ianya merupakan penyakit yang boleh diubati, malah gegendang telinga yang koyak akibat penyakit itu boleh ditampal semula menggunakan kaedah yang disebut tympanoplasty).

Apapun, kisah IJN yang bakal dijual secara tiba-tiba merisaukan kebanyakan kami yang merupakan frontliners dalam rawatan perubatan. Ianya seperti bunga-bungaan kepada banyak lagi perkhidmatan kesihatan yang bakal menerima nasib yang sama; seterusnya keseluruhan disiplin yang berkaitan dengan 'healthcare services' bakal menjadi produk dalam urusniaga yang bakal menjanjikan keuntungan berlipat kaliganda. Pada masa ini, kebanyakan urusan sokongan di hospital telahpun diswastakan. Ianya termasuklah perkhidmatan dobi, pengurusan rawatan sisa klinikal, pengurusan kenderaan hospital, baikpulih bangunan serta lanskap. Di atas kertas, perkhidmatan makmal dan farmasi dikhabarkan bakal menerima nasib yang sama.

Saya pernah ditanya oleh beberapa kenalan dan kakitangan."Doktor, tak minat ke nak buka klinik atau buat consultation yang berkaitan?". Saya hanya tersenyum sambil menjawab...saya tak minat. Bagi saya, biarpun di mana kita berada; perkhidmatan yang paling baik ialah apabila kita lakukan seikhlas hati dan melakukannya tanpa mengharapkan apa-apa yang selayaknya selain daripada upah/ fees yang berpatutan.Saya dikhabarkan tentang consultation fees seorang cardiologist yang mencapai hampir RM 50000.00; dan juga pakar-pakar lain yang kadang-kadang mencapai angka yang tidak begitu manasabah. Pernah saya meng"argue" kannya (doktor hanya manusia yang berusaha dengan ilmu yang dipinjamkan oleh Allah SWT, yang menyembuhkannya ialah hak Allah jua bukan disebabkan oleh pandainya doktor yang merawat itu); namun jawapan yang biasa dikemukakan ialah, peguam tu lagi teruk. Kadang just sign je tapi fees sampai 10% dari jumlah projek.

Oops...saya tersilap berbahas rupanya; lain perspektif dan dimensi. Saya tidak tergamak membiarkan ada pesakit atau keluarganya yang terpaksa menjual tanah/ rumah dan apa jua harta yang dimiliki untuk pulih..kembali menjadi individu yang sihat.

But in todays life...who cares. (Saya tidak pernah bersetuju dengan pandangan ini).

Saturday, December 20, 2008

Malam Reunion UKM

Saya dan rakan saya menghadiri jamuan reunion graduan perubatan UKM, meraikan ulangtahun ke 25 graduan tahun 1983. Bekas pensyarah dan dekan fakulti perubatan UKM turut hadir sama.Naib Chansellor UKM hadir sebagai tetamu kehormat.

Cumanya saya tertarik dengan komen penganjur berikutan kurang sambutan dari graduan keseluruhannya; dari 3000++; hanya 140 (dari graduan 1981 sehingga 2007) yang memberikan maklumbalas. Beliau memberikan saranan tentang kelemahan dari sudut hebahan komunikasi yang tidak memanfaat IT sepenuhnya (seperti email, facebook, friendster,sms dll) sebaliknya bergantung kepada surat pos biasa.

Sebagai pemerhati yang turut hadir untuk meraikan majlis, saya berpendapat bukanlah itu yang menjadi punca utamanya. Sebenarnya; bagi membolehkan setiap badge hadir dgn kedatangan yang memuaskan, jawatankuasa perlu melantik wakil setiap badge utk turut sama menyebarkan hebahan tersebut. Bagi graduan yang lebih muda, apabila menerima surat jemputan dari individu (meskipun bergraduat dari universiti yang sama) yang tidak dikenali/ diketahui; pastilah tidak menimbulkan apa-apa keinginan untuk turut hadir; bagai dijemput tuan tumah yang tidak dikenali (yelah takut jadi macam rusa masuk kampung pula). Saya dan rakan baik saya nipun sekadar hadir sebab tempatnya hanya di Putrajaya di samping mencari peluang bertemu senior dan rakan, junior yang kami kenali, kalau kat tempat lain yang lebih jauh tak pegi kot.

Jika dijemput dari individu badge masing-masing (contact person yang dikenali); pastinya ramai yang berkeinginan utk hadir untuk bertemu kembali rakan-rakan sekuliah semasa di kampus dahulu; tak kiralah apa cara jemputan sekalipun asalkan maklumat sampai.

Friday, December 19, 2008

Akibat bertangguh

Saya baru sahaja pulang dari Pusat Perubatan Universiti Malaya; jam 2.08 pagi tadi dikejutkan oleh berita kematian seorang kenalan yang rapat juga merupakan ibu mertua kepada anak saudara saya. Saya dikhabarkan keadaannya makin tenat malam tadi; dipindahkan ke ICU akibat sepsis (jangkitan kuman). Sepatutnya saya menziarahinya pagi semalam.
Namun kesilapan saya kerana menangguhkannya; kerana beberapa situasi yang sepatutnya saya boleh 'arrange' sebaik-baiknya. Sekadar berkongsi rasa terkilan kerana tidak sempat menemui arwah semasa hayatnya. Arwah dilaporkan agak stabil semasa mula dimasukkan tetapi mula tenat selepas beberapa siri dialisis dilakukan.

Buat Alin dan Anis (suami isteri), moga tabah hadapi dugaan. Al fatihah buat arwah Cikgu Fatimah (mama).

Thursday, December 18, 2008

Tentang pembantu rumah

Saya highlight kan kisah seorang pembaca tentang begitu 'horror' nya pengalaman beliau dalam mendapatkan pembantu rumah melalui agen. Saya juga melalui pengalaman yang hampir serupa; agen kebanyakannya mengutamakan keuntungan tanpa mempedulikan kerenah yang bakal ditanggung oleh majikan...kira macam untung batu tenggelam, untung sabut timbul.
Lebih-lebih lagi dengan adanya deposit serta keuntungan berlipat kaliganda yang diperolehi menerusi penyediaan perkhidmatan seperti itu.

Saya dan beberapa sahabat yang saya kenali kini berurusan terus dengan agen di Indonesia tanpa melalui hiruk pikuk kerenah agen di Malaysia ini. Selepas menguruskan sendiri pembantu rumah, barulah saya tahu bahawa kos sebenar mendapatkan pembantu rumah Indon hanya sekitar RM 2000++; berbanding dengan kos yang dikenakan oleh agen sehingga mencecah RM 7000.00.


Firman Allah yang bermaksud: " Woe to those who deal in fraud, Those who are, when they receive by measure from men, exact full measure, But when they give by measure or weight to men, give less than due " (Surah Al Mutaffifin ayat 1-3)

Wednesday, December 17, 2008

Confusion

Looking at the options offered in order to replace current policy on teaching English in Maths and Science; I realised that most of the stakeholders involved in the discussion perceived learning Maths in English and Science is the powerful platform to master in English.
Am I confused...? I hope not.

Maths and Science are two important technical knowledge and applications in practice; but master in language is something totally different. I can't imagine how learning Maths for 5 hours and Science for two hours a week would enhance language mastery among the pupis...(pelik kan?).

Language is one of the sociocultural items; but not with Maths and Science. The best choice is to allow each of us as Malaysian to vote for the best option, not only the stakeholders (Who are the current stakeholders? Based on what criteria/merit they are chosen as stakeholders?; To me, parents are the most important stakeholders).

Tuesday, December 16, 2008

Kain baju bergantang, kasut membusut...

"...Sebelum menjawab soalan itu kita wajib melihat apakah budaya yang sedang kita anuti hari ini.

Untuk ujian pertama sila buka almari kain baju dan lihat berapa banyak kain baju yang terkumpul dan tidak pernah kita usik-usik. Malah kita terlupa bahawa kita memiliki kain baju ini. Kemudian sila pandang rak kasut. Berapa banyak kasut yang terkumpul.

Jika kain baju bergantang-gantang dan kasut semakin membusut maka tandanya kita sedang menghayati dan merayakan budaya konsumer – budaya yang lahir dari sistem ekonomi kapitalis. Budaya konsumer ini telah sampai ke tahap akhiran kerana sistem ekonomi kapitalis tidak lagi berkemungkinan untuk berkembang melainkan menguncup dan akhirnya meleset."


Artikel ini saya petik dari salah sebuah web popular di kalangan penganalisa politik dan ekonomi tanahair. Satu ungkapan yang wajar difikirkan.

Hujung minggu yang baru ini, saya mengemas rak almari anak-anak; sebahagian besarnya sudah ketidakcukupan ruang untuk diisi. Kami mengemas satu persatu, banyak rupanya pakaian yang masih elok tetapi jauh terperosok ke bawah tanpa disedari lalu terlupa hendak dipakai. Sebahagiannya pula sudah tidak muat dipakai. Sebahagian lagi merupakan hadiah dan cenderahati dari saudara mara yang melancong ke luar negara.

Meskipun dalam konteks artikel di atas ianya disebut budaya penguna (consumerism); ia sebenarnya merupakan tunjang kepada ekonomi kapitalis yang menjadikan pengguna dari kelas terbawah sebagai mangsa. Lambakan pakaian yang memenuhi ruang almari telahpun menggamit rasa bersalah di hati; ..dan rasanya banyak aspek lain yang boleh kita perbaiki untuk menajamkan lagi kemampuan ekonomi kita agar dapat bertahan. Hiasan rumah, perabot, langsir, rekabentuk dalaman dan entah macam-macam lagi termasuklah all souvenirs yang tidak tahu ntah mana nak diletakkan.

Bagi saya, hanya satu sahaja keyword nya...elakkan dari membeli sesuatu yang tidak perlu.

Monday, December 15, 2008

Permata dalam kehidupan



Isu ini telah banyak dibincangkan di dalam pelbagai forum, ceramah, serta dibuatkan polisi untuk menanganinya.

Di satu ekstrem, saya mempunyai kenalan (beberapa pasangan suami isteri) yang mengalami kesukaran untuk memperolehi cahaya mata. Berikhtiar dengan pengorbanan yang tidak sedikit, mencuba apa sahaja petua serta mengeluarkan perbelanjaan puluhan ribu semata-mata untuk mendapat anak penyeri rumahtangga.Yang kadang-kadang begitu tertekan serta menimbulkan ketegangan rumahtangga.

Di satu keadaan yang lain pula, ada pasangan suami isteri yang datang ke klinik, isteri begitu sihat tanpa sebarang penyakit tetapi mohon ubat bagi meng'induce' bleeding untuk menggugurkan kandungan sebab termengandung akibat tidak melaksanakan amalan perancang keluarga yang efektif.(ni biasanya saya berikan kaunseling yang berkenaan untuk meneruskan kandungan).

Dan di satu hujung yang ekstrem lagi, ada pula manusia yang gagal mengawal emosi sehingga menyebabkan ini semua berlaku.



Bayi dibuang dalam lubang tandas awam

Oleh Zuliaty Zulkiffli
bhnews@bharian.com.my


BAYI yang ditemui dalam keadaan tali pusatnya terbelit pada leher, manakala sebahagian punggungnya terperosok dalam lubang tandas kini mendapat rawatan di Hospital Jitra.

CHANGLUN: Berpantang maut sebelum ajal. Begitulah nasib seorang bayi lelaki yang ditemui masih hidup selepas dibuang dalam lubang tandas awam di pasar basah Perkampungan Tradisi, Lembah Keriang dekat sini, semalam.

Bayi seberat 2.4 kilogram itu ditemui dalam keadaan tali pusatnya terbelit pada leher, manakala sebahagian punggungnya terperosok dalam lubang tandas.

Ketua Polis Daerah Kubang Pasu, Superintendan Sawaludin Hamenudin ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan mengenai penemuan bayi itu dan siasatan sedang dijalankan.

Sementara itu, seorang penduduk, Rofidah Md Noor, 45, berkata beliau terkejut apabila dimaklumkan mengenai penemuan bayi itu oleh seorang lelaki berusia 30-an, kira-kira jam 10 pagi.

“Sebaik dimaklumkan, saya bergegas ke tandas dan mengambil bayi itu sebelum membalut badannya dengan surat khabar.

“Ketika ditemui, bayi itu dalam keadaan lemah dan sedang menghisap jari dipercayai lapar, manakala kakinya lebam,” katanya.

Rofidah percaya bayi itu baru dilahirkan berdasarkan kesan darah dalam tandas berkenaan.

Bayi itu dibawa ke Pusat Kesihatan Changlun sebelum dipindahkan ke Hospital Jitra untuk rawatan lanjut.

Tetapi; lain pula di Israel. Mereka menjalankan kempen bagi menyelamat bayi-bayi yahudi. Petikan lanjut di http://www.friendsofefrat.org/index.php

Ini sebahagian dari kempen mereka:

There are close to 50,000 abortions in Israel every year.

Many of these abortions could be prevented, if only the woman was provided some basic social and financial support.

Last year alone, Efrat saved the lives of 3,027 Jewish children in Israel.

If we had twice our budget we could have saved twice as many children.

Sunday, December 14, 2008

Berkongsi kisah..

Semasa menunggu kelas tambahan sempena cuti sekolah baru-baru ini; saya duduk berbual dengan salah seorang wanita yang juga merupakan ibu kepada seorang murid di sekolah di mana anak saya belajar. Sedang berbual, saya terpandang seorang murid perempuan sedang berjalan di tepi koridor di atas sisi tembok setinggi 1 kaki. Saya perhatikan geraknya;kebetulan dia sedang menjamah ais krim yang baru dibelinya. Tiba-tiba dia tersembam jatuh di atas tembok tersebut (landing on her abdomen, on upper end of the wall itself). Akibat terjatuh, begnya tercampak dan aiskrimnya turut berkecai di atas tanah. Beliau terus menangis kesakitan.

Saya meninggalkan seketika perbualan saya; sebak juga melihat murid itu terjatuh (memikirkan impak akibat tersembam dalam keadaan sedemikian); apatah lagi bila melihatkan ais krim yang baru dijamahnya berkecai di atas tanah. Kesan jatuh sedemikian iaitu tersembam dengan bahagian perut (abdomen menghentak di hujung atas tembok setinggi 1 kaki itu) pastinya meninggalkan kesan sakit yang amat sangat. Ibarat dihentak/ ditumbuk dengan kayu pada momentum yang serupa.

Saya pada mulanya menyangkakan tiada sesiapa di situ. Namun rupanya ada dua tiga orang ibu bapa lain yang turut duduk di kawasan berdekatan dengan tempat murid itu terjatuh. Namun, semuanya sekadar memerhati. Murid itu masih menangis mengerang kesakitan; beliau cuba saya bangunkan pada postur yang normal sambil memastikan tiada apa kecederaan yang serius. Agak lama juga..

Hati saya menjadi sebak sekali lagi. Jika yang jatuh ini adalah anak saya; begini rupanya respon sebahagian dari masyarakat kita.

Saturday, December 13, 2008

Khutbah Aidiladha

Berikut merupakan sedikit sedutan dari khutbah Aidiladha yang disampaikan oleh Ustaz Haron Din di Surau AnNur BB Bangi. Jika dalam khutbah tahun lepas, beliau banyak menyingkap peri tragedi yang menimpa umat Islam, di sembelih hampir di semua negara yang ditindas (hari raya haji tahun lepas di sambut lebih kurang beberapa hari selepas Saddam Hussein di hukum gantung; selepas Iraq hampir ranap dibelasah tentera tajaan US); khutbah beliau tahun ini pula menyentuh aspek memantapkan ketaqwaan serta men'detail'kan lagi tragedi kejatuhan ekonomi kapitalis.


Sempena aidiladha serta hikmah pengorbanan; umat islam diajak untuk menghayati erti pengorbanan serta terus meletakkan taqwa kepada Allah sebagai keutamaan.
Antara ketidakadilan sistem ekonomi yang masih terus diamalkan ialah, meskipun syarikat-syarikat yang terlibat hampir di'bungkus' namun keutamaan mereka bukanlah untuk menyelamatkan pekerja tetapi untuk terus menyediakan imbuhan serta bonus kepada pengerusi dan ahli lembaga pengarah yang nilainya dalam lingkungan yang begitu luar biasa. Kebiasaannya pula, golongan elit/ atasan itu hanya dikuasai oleh beberapa nama; nilaian imbuhan/bonus nya pula dari ratusan ribu hingga puluhan/ratusan juta USD. Dan dalam masa yang sama, syariat yang sakit ini memohon bantuan dana untuk menyelamatkan syarikat mereka (literature review yang dibuat oleh Ystaz Harun Din begitu terperinci serta mengupas aspek-aspek berkenaan dalam bahasa yang mudah untuk diteladani)

Friday, December 12, 2008

Energy booster drinks/ food

Saya ditanya seorang pesakit semasa membantu perawatan di salah sebuah klinik baru-baru ini mengenai sebarang keperluan mengambil makanan atau minuman penambah tenaga. Jika ya, beliau meminta saya menamakan contoh-contoh makanan atau minuman yang berkenaan.

Secara berseloroh, saya nyatakan kepadanya bahawa sepanjang pengetahuan saya, tidak ada makanan atau minuman ajaib yang boleh memberikan tenaga secara tiba-tiba dalam kuantiti kJ/kWatt yang sangat banyak sehingga memampukan seorang bertahan sepanjang hari.

Dalam era pelbagai produk kesihatan yang ada di pasaran, pastinya kita telah didengarkan dengan pelbagai produk luarbiasa yang didakwa mampu menghasilkan sesuatu yang menarik untuk dicuba; contohnya kekal muda, sentiasa bergaya, sentiasa bertenaga, dan macam-macam lagi. Saya pernah diiklankan untuk membeli produk spirulina yang dikatakan khasiat satu kapsul spirulina menyamai sekilogram daging...(but no evidence to proof it). Dan sehingga kini, meskipun tongkat ali dikatakan mampu memberikan tenaga tambahan namun sebenarnya tongkat ali tidak pernah diuji secara besar-besaran di peringkat klinikal.

Minuman seperti redbull pula, jika dilihat kandungannya lebih kepada caffeine dan juga kandungan gula tertentu (mungkin gula tiruan); dan di barat ianya biasa dicampurkan dengan sedikit alkohol. Inii semua sebenarnya merupakan agen perangsang (stimulant) terhadap sistem saraf bagi menghalang rasa mengantuk atau letih. Pernah dilaporkan beberapa kematian akibat meminum redbull yang dicampur dengan alkohol di US bebrapa tahun dahulu akibat bebanan terhadap sistem kardiovaskular sehingga menyebabkan serangan jantung.

Pada pendapat saya, dos tenaga yang kita perlukan seharian perlu diberikan keutamaan pada aktiviti kehidupan. Ranking kan senarai aktiviti yang memerlukan tumpuan serta perhatian serta abaikanlah kerja-kerja yang tidak memberikan apa-apa faedah. Jangan habiskan tenaga untuk masalah tekanan/ stress yang tidak perlu, melayan amarah naluri terhadap sesuatu serta membesarkan perkara yang remeh-remeh.Pendekatan terbaik ialah dengan mengambil makanan secara seimbang serta segar; elakkan lemak dan kolesterol berlebihan serta kandungan gula/ karbohidrat yang tidak perlu.Pelbagai rasa dalam makanan adalah nikmat Allah yang perlu disyukuri.

Wednesday, December 10, 2008

Antara dua darjat


A house colapsed near Bukit Datu, Kuala Terengganu during the non-stop raining. - 1 December, 2008



A close-up of the destruction caused by the landslide at Taman Bukit Mewah on Saturday. - 7 December, 2008

tetapi:

Hotel hanya untuk penghuni rumah yang ranap

KUALA LUMPUR: Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar hari ini menjelaskan hanya mangsa dari 14 banglo yang ranap dalam kejadian tanah runtuh di Taman Bukit Mewah, Bukit Antarabangsa Sabtu lalu, yang layak mendapat penginapan di hotel.

Beliau berkata kerajaan hanya akan menanggung kos penginapan di hotel bagi mangsa yang berkenaan dan bukan untuk penghuni yang diarahkan supaya mengosongkan rumah mereka.

“Mangsa yang tinggal sehelai sepinggang saja yang akan ditanggung kerajaan. Mangsa yang terbabit diminta mendaftar di pusat operasi Yang Dipertua MPAJ di lokasi kejadian,” katanya kepada pemberita di sini.

(Berita Harian online)

Jika takut dilambung ombak....

Salam Aidiladha, dengan penuh keinsafan kita sama-sama meraikannya. Meskipun sumbangan sekadar yang termampu dapat dikongsikan, pengertian korban itu sebenarnya adalah dalam apa jua bentuk; apatah lagi dalam pelbagai dimensi yang tidak dapat diukur dengan sebarang nilai materialistik.

Peristiwa runtuhan tanah yang melibatkan perumahan mewah di Kuala Lumpur terus mencuri sebahagian besar liputan berita. Hampir menenggelamkan pelbagai isu lain yang sama pentingnya; termasuk banjir besar di pantai timur. Terkini, keluar pula cerita tentang isu saman menyaman, salah menyalah serta menuding jari sambil terdapat pula cerita-cerita yang kurang sedap didengar.

Ada yang melaporkan bagaimana anggota penyelamat dimaki hamun, ada pula yang menceritakan kisah seorang penghuni mengeluarkan kata-kata kesat terhadap anggota parlimen, kisah penghuni mewah yang meninggalkan kawasan penempatan sementara untuk menghuni di hotel yang lebih selesa, serta kisah penghuni yang membuang makanan yang disumbangkan ke dalam hutan di sekitar bukit antarabangsa serta tidak ketinggalan tabung bencana yang ditubuhkan dengan agihan dana berpuluh/ beratus ribu (banjir saban tahun di Kelantan, Trengganu, Johor, Kedah, P.Pinang dan Pahang yang menimpa lebih ramai penghuni takde pula tabung mewah sedemikian). Tidak cukup dengan pelbagai usaha pihak yang berkenaan untuk membantu; penghuni yang terlibat (banglo runtuh) diberi pula kemudahan untuk menginap di hotel.

Dalam zaman teknologi maklumat ini, hampir setiap inci maklumat yang berlaku tidak dapat disembunyikan. Pasti ada blog atau web yang melaporkan...sama ada dalam bentuk fakta, bahas, komen mahupun dalam jenaka. Dan rakyat sekeliling memerhati, membaca dan membandingkan; saya yakin ianya terus menebalkan kebencian terhadap dasar pilih kasih.

Tanyalah pada sesiapapun, apakah bezanya bencana tsunami dahulu dengan banjir besar yang terjadi serta apa jua musibah di tempat lain yang Allah izinkan berlaku seperti yang berlaku di bukit perumahan yang digelar Bukit Maut itu. Namun, gegak gempita mereka yang digolongkan dalam puak bangsawan ini lain nadanya. Makin hendak ditolong makin kuat nada suara yang memprotes serta ancaman untuk saman menyaman dan terus mem 'pointing finger'...semualah yang terlibat disenaraikan bakal menerima surat saman dipanggil ke muka pengadilan kononnya. Mungkin mereka ini pandai benar dengan selok belok dunia guaman dan perundangan....

Di kala ramai yang menyalahkan pemaju dan mereka yang bertanggungjawab dalam mengeluarkan polisi/ licensing membangunkan kawasan bukit/ lereng dan sebagainya; kenapa pula si pembeli yang bijak itu enggan mengakui kesilapan semasa memilih untuk mendiami kediaman di tempat yang nyaman seperti itu. Kalau pembeli tak mahu membeli; takkan pemaju begitu galak untuk terus menggalakan pembangunan di kawasan berkenaan. Dan pembeli pula, pastinya sudah mengetahui risiko tersebut; apatah lagi sejak tragedi Highland Towers dan siri runtuhan tanah yang berlaku di sekitar Kuala Lumpur.

Semasa hari raya Aidilfitri tahun 1995 dahulu, kereta saya dilanggar semasa dalam perjalanan pulang berhari raya. Dalam keadaan trauma emosi saya ke Balai Polis untuk menyelesaikan keperluan perundangan serta insurans. Antara yang saya masih ingat ialah apabila saya cuba memperjelaskan begitu detail mengapa saya agak pelik dengan sikap sesetengah pemandu dan juga diri saya yang kadang-kadang cuai dalam memerhatikan respons sekeliling. Sayapun berkata pada pegawai polis trafik berkenaan, " entahlah encik saya dah bertahun bawak kereta tapi inilah pada musim raya ni pulak saya terlibat dalam kemalangan" . Pegawai berkenaan dengan selamba menjawab, " Itulah cik, kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai". Saya hampir tergelak..sekadar tersenyum selepas mendengar kata-katanya.

Demikianlah juga mereka yang telah memilih untuk mendiami kawasan bukit; mungkin pepatah ini sesuai diperingatkan kepada mereka.

Sunday, December 7, 2008

Menjelang Aidil Adha

Hari ini merupakan 9 Zulhijjah; tarikh yang menandakan ibadah wukuf di Arafah bagi yang sedang menunaikan haji.

Satu pengalaman yang merupakan antara 'turning points' pernah saya lalui ialah kisah menjelang Aidil Adha beberapa tahun yang lalu. Saya sebenarnya sebelum ini mempunyai persepsi bahwa menjalankan ibadah korban sekadar untuk mereka yang berkemampuan, dan ianya merupakan ibadah yang sunat sahaja. Peliknya pula, saya tidak pula meletakkan sebarang insight, berkemampuan itu dimana 'jarum barometer' nya.

Disebabkan persepsi itu juga, saya tidak meletakkan sebarang priority/ keutamaan untuk melakukan ibadah korban. Apatah lagi melalui ceramah yang saya dengar; ibadah korban perlu disertai oleh syu'ur untuk mengorbankan sesuatu yang sangat kita sayangi. Saya juga mempunyai persepsi bahwa syu'ur yang saya ada masih tidak mampu menyamai sepertimana pengorbanan yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim a.s.

Sehinggalah satu tarikh beberapa sebelum hari raya korban pada tahun itu, seorang India yang berlagak sebagai doktor swasta datang menemui saya ketika saya bertugas. Dengan penuh wajah yang menarik simpati, individu itu menceritakan dirinya kemalangan serta memerlukan wang tunai segera. Dia memperkenalkan dirinya sebagai Dr.Gill; mempunyai klinik di Kajang. Sambil menyerahkan jam tangan yang dipakainya, beliau bersungguh-sungguh merayu beberapa kali untuk mendapatkan sedikit bantuan kewangan disebabkan musibah yang dihadapinya. Disebabkan oleh kononnya etika professional untuk menolong sesama 'colleagues' , saya ketika itu tidak pula terfikir bahwa saya sebenarnya sedang menghadapi seorang penipu professional, sehinggalah apabila saya kembali mencari klinik Dr.Gill di Kajang, rupanya manusia itu bukan seperti yang diakuinya. Dr.Gill yang sebenar itu sekadar menasihatkan untuk lebih berhati-hati pada masa akan datang kerana ramai manusia yang sering mengambil kesempatan di atas sesuatu keadaan.

Geram, marah serta kecewa dengan kebodohan diri sendiri. Sehinggalah sampai ke rumah kemudiannya, saya akhirnya terfikir; ini mungkin merupakan satu hikmah untuk Allah tunjukkan kepada saya. Pantas saya mengeluarkan sejumlah wang untuk manusia yang tidak saya kenali; dan nilai itu lebih dari jumlah harga satu bahagian korban seekor lembu ketika itu....

Salam Aidil Adha

Saturday, December 6, 2008

Runtuh







Saya sebenarnya masih terkejut dengan berita dinding konkrit yang runtuh di Jalan Semantan Damansara dua hari lepas (saya pernah bekerja di sekitar Jalan Semantan sekitar tahun 2001/ 2002 dahulu).Sebelum itu, dua beradik yang tertimbus akibat dinding rumah runtuh selepas berlakunya pergerakan tanah di kediaman mereka di Ulu Yam (AlFatihah buat mereka). Awal pagi ini; peristiwa runtuh ketiga dalam episod kebelakangan ini dilaporkan berlaku di Bukit Antarabangsa membabitkan 14 buah banglo (sehingga catatan ini ditulis) dan kematian yang masih belum dipastikan angkanya.

Apapun, saya tidak pasti sama ada selepas ini akan berulang episod 'fingers pointing' serta pencacaian untuk menyalahkan sapa-sapa yang dirasakan bertanggungjawab di atas kejadian berkenaan. Corak pengurusan di negara kita, rata-rata begitulah. Sekadar bertindak selepas sesuatu terjadi; sibuk untuk mengendalikan apa jua tindakan selepas mendapat sesuatu 'trigger'. Di luar julat itu, kebanyakannya hanya bersikap tunggu dan lihat, harap2 tiada apa yang terjadi.

Satu aspek yang sering saya highlight kan dalam mengemukakan pandangan mengenai penjagaan alam sekitar ialah pentingnya mereka yang di bidang teknikal untuk turun ke padang; bukan terkepung dengan dinding pejabat yang berhawa dingin. Di sebabkan oleh perubahan alam sekitar bergitu pantas berlaku, seriring dengan pembangunan serta kemajuan logistik, adalah sukar sebenarnya jika kita terus melakar perancangan atau polisi berdasarkan data yang diperolehi dengan hanya terkurung di pejabat dan komputer sahaja.

Seperti seorang doktor yang mesti menemui pesakit, berbual serta memeriksa dan mengambil spesimen untuk pemeriksaan makmal sebelum sesuatu diagnosis atau ubat dapat diberikan;dan diagnosis doktor akan dicemuh jika membuat diagnosis berasaskan pemeriksaan data sahaja atau mendengar cerita dari orang lain seperti jururawat dsb tanpa memeriksa pesakit dengan tangan mereka sendiri.

Situasi yang sama sepatutnya menjadi amalan dengan mereka yang bertugas dengan bidang yang berkait dengan alam sekitar. Pejabat untuk Jabatan parit dan Saliran sepatutnya di tepi sungai bukan tersorok jauh di tengah bandar; pejabat untuk Jabatan Geologi atau Unit yang meluluskan pelan pembangunan kawasan tanah tinggi sepatutnya di lereng bukit yang dibangunkan atau di atas perumahan seperti di Bukit Antarabangsa bukannya di Wisma bangunan di tengah Kotaraya. Demikian juga dengan Jabatan Alam Sekitar yang sepatutnya mempunyai pejabat utama di dalam kawasan perindustrian atau kilang utama yang berkait rapat dengan pencemaran.

Penggunaan pelbagai peralatan mudah alih sebenarnya tidak menyukarkan itu semua untuk dilakukan. GPS, laptop, sms, ipod, maklumat satelit melalui Jabatan Remote Sensing mahupun yang boleh diperolehi melalui Google boleh dimanfaatkan. Integrasi data boleh dilakukan secara menyeluruh tanpa memerlukan hotel lima bintang.

Saya sebenarnya agak kurang bersetuju dengan amalan dimana apabila sesuatu polisi hendak digubal, ia biasanya memerlukan aktiviti 'retreat'...biasanya jauh dari suasana pejabat. Seringnya ia dibuat seiring dengan rancangan percutian keluarga (bagi saya kalau nak bercuti dengan keluarga, carilah sendiri slot sendiri), di hotel canggih dan anggun. Jarang rasanya mereka yang dalam ranking atasan sanggup turun ke bumi yang nyata untuk mengumpul data; sekadar mendengar input dari' runner' di sekeliling mereka. Kemudian memberikan komen atas input yang diberikan....

Episod runtuh itu akan terus menjadi teladan dan sesuatu yang memerlukan tindakan; namun mempunyai 'insight' yang jelas akan 'indepth of the problem' melalui real data merupakan cabaran lain yang perlu diselesaikan...



Petikan dari The Star

Published: Saturday December 6, 2008 MYT 12:41:00 PM
Updated: Saturday December 6, 2008 MYT 1:58:52 PM

Bkt Antarabangsa was not at risk: Drainage Dept
By SIM LEOI LEOI

PUTRAJAYA: The Drainage and Irrigation Department (DID)’s Infobanjir website shows that as of Saturday, it had listed Bukit Antarabangsa as facing no risk of landslides from either a single rainstorm event or successive days of moderate rain.

The highest rainfall charted by DID for Bukit Antarabangsa were at 17mm and 22mm last Wednesday and Thursday respectively. There was relatively no rainfall recorded for Bukit Antarabangsa area since midnight on Friday.

A check with the Meteorological Department shows that rainfall in areas in Selangor remains normal despite the daily evening rainstorms. A department spokesman said its weather stations near both the Sultan Abdul Aziz Shah Airport in Subang and Jalan Sultan in Petaling Jaya showed rainfall levels to be at around 14mm and 6mm respectively.

“This is normal in comparison with the rainfall levels in Terengganu at this time, which can reach up to over 100mm.

“However, although the east coast of the Peninsula Malaysia is expected to be wetter during this northeast monsoon period, there will be constant rain over here in the west coast as well.

“In fact, we don’t forecast a day when there won’t be rainstorms in the evenings. Even on Hari Raya Haji this Monday, there will be rain in the evening and possibly, at night,” he said in an interview here on Saturday.

The spokesman was commenting on whether heavy rainfall over the past few days had triggered the massive landslide in Bukit Antarabangsa which crashed mud and rubble into 14 bungalows on Saturday.

Friday, December 5, 2008

Duka di bumi Afrika

Jika dunia di sebelah barat merudum akibat economic recession; ini pula merupakan derita di sebahagian bumi Afrika..


I (Kisah dari Congo)

Inside the villages where every woman is victim of hidden war

Chris McGreal explains how rape became a 'weapon of war' in Congo
* The Guardian, Friday December 5 2008


They came out of the forest. Men with guns appearing barely human to the frail, ageing woman who months later recounted her ordeal, bent double after surgery to save her womb.

"They didn't look like men. Their skin was covered in cuts. Their clothes were completely torn. They became someone else, not humans," she said at a hospital in the often fought-over town of Rutshuru in eastern Congo.

But the woman still recognised the men who descended on her village as members of the Mai Mai ethnic militia. Their preference for wearing animal skins and amulets, popular for their supposed magical powers of protection, distinguished them from the government soldiers, foreign rebels and other armed gangs who have also contributed to the wholesale rape of hundreds of thousands of women and girls over more than a decade of conflict.

It took months for the 58-year-old woman from Kindu to reach Rutshuru hospital for treatment and to tell her story. The Mai Mai shot her husband when he didn't have any money to hand over. When her children screamed they shot them too. Then the woman was raped by five men. One of her attackers nearly destroyed her womb by thrusting his gun into it. She fled her village. As she travelled to Rutshuru she was raped again, this time by Rwandan Hutu extremists who fled to Congo after leading the genocide in their own country.

"It is impossible to live in safety. They have murdered my children, they have murdered my husband. They have raped me so many times. I do not know who is alive and who is dead in my village," she said.

Hers is not an unusual account from survivors of villages in eastern Congo subjected to repeated attacks in which women and girls were serially raped and the men killed. Health clinics in the region treat tens of thousands of women for sexual assault every year, and doctors say that is a fraction of those who were attacked. Last year, Médecins Sans Frontières estimated that 75% of all the rape cases it dealt with worldwide were in eastern Congo. Many young women have been abducted into sexual slavery. In some villages, armed groups kill the men and rape all the women. Many are left HIV positive and pregnant. In some larger towns, such as Shabunda, Congolese human rights groups estimate seven out of 10 women have been raped.

Mutilation

Doctors say the onslaught against women is notable not only for its scale but for its brutality. Gang rapes are commonplace and frequently accompanied by torture in which women are mutilated by having guns or stakes thrust into their vaginas, or their genitals slashed with knives. One in four who make it to hospitals in Goma and Rutshuru require major surgery. More than a third are teenagers.

Human rights groups say that while rape is a product of many conflicts, its systematic nature in Congo makes it a "weapon of war" used to terrorise and punish communities or as a tool of ethnic cleansing.

Immaculee Birhaheka, the head of Paif, a women's rights group in Goma, said almost no woman outside of a few major towns is safe. She describes what happened in a string of villages along the rudimentary road south from Goma toward Bukavu, 75 miles away. "The women who come from there tell us that every woman in every village has been raped over the years. There is not one who was not attacked, they told us. Some of them were captured and taken into the forest for months, even two years. When they are released some are in such bad condition that they die.

"The women don't talk about it as a weapon of war but they say they are seriously targeted, that it is very organised. It's clear from the behaviour of the soldiers that they have permission to attack women. Their commanders do not stop it and may even order it."

One of those commanders is Colonel Edmond Ngarambe who serves in the Democratic Front for the Liberation of Rwanda (FDLR), an armed group of Hutu exiles born out of the Interahamwe militia that led the genocide in Rwanda. The FDLR controls about 40% of the territory in the two Congolese provinces worst hit by conflict, North and South Kivu.

Last year, in a village south of Bukavu, he admitted his men were responsible for systematic sexual assaults on women. "This thing of rape, I can't deny that happens. We are human beings. But it's not just us. The Mai Mai, the government soldiers who are not paid, the Rastas do the same thing. And some people sent by our enemies do it to cause anger against us," he said.

That many other groups - from the Mai Mai to Tutsi rebels and the Rastas, a group of defectors from the likes of the FDLR - are also responsible for mass rape is not in doubt. But around Bukavu the victims tend to point the fingers at Ngarambe's men.

It may be no coincidence that rape was an integral part of the mass killings in Rwanda 14 years ago. The international tribunal trying those responsible for organising the genocide made a landmark ruling that for the first time defined rape as an act of genocide under international law if it is part of a systematic move to wipe out an ethnic group.

But others too are responsible. Forces under the command of the rebel Congolese Tutsi general, Laurent Nkunda, who recently seized swaths of territory in North Kivu, have a long history of assaults on women. Three years ago they attacked Bukavu. A Human Rights Watch report said Nkunda's forces "went house to house raping and looting". Among the victims were teenagers and three girls of three years old.

Retribution

MSF says that "while rape is etched into the general framework of violence", it's also seen as legitimate "additional retribution" by the armed groups against civilians who fail to hand over food or are perceived as supporting their enemies.

Many women have to make the appalling choice between risking rape by venturing out of their villages to tend their crops in order to feed their children, and seeking a modicum of protection in numbers but risking starvation. Among them is a 23-year-old woman from Walikali. She is small, thin-faced and her eyes dart about constantly.

"There were four of us. I was looking for food. There were seven Interahamwe and they took us. Two of us tried to run away. They shot at them. One was shot through the chest and died. The other got a bullet in the leg. They raped her," she said. "I fainted because there were seven of them and it was too hard for me. When they left it was raining. Our families came looking. We were all bleeding. We were almost dead."


II (Dari bumi Zimbabwe)


Zimbabwe declares cholera emergency
• UK among international donors as deaths mount
• Mugabe should be pushed out, Kenyan PM tells BBC

* Chris McGreal in Harare
* The Guardian, Friday December 5 2008




Zimbabwe has declared a national health emergency, only a few days after playing down an escalating cholera outbreak that has killed more than 560 people. The sharp turnaround appeared aimed at winning aid from countries and organisations that have been isolating Robert Mugabe's regime.

Britain joined the EU and other international organisations in immediately pledging assistance. Gordon Brown said the UK was helping because the cholera outbreak showed Zimbabwe was a failed state with a government unable to protect its citizens from disease.

Officially, more than 560 people have died from cholera and about 12,000 have been infected. Years of neglect of water systems have left open sewage running through some townships. Nearly half the deaths have been recorded in the capital, Harare. Doctors believe many more in rural areas have not been recorded.
Zimbabwe: 'One reason we have cholera is the sewage system has failed' Link to this audio

The World Health Organisation said the fatality rate – 4.5% of those contracting cholera – was more than four times greater than it would be if the disease was managed with rehydration salts and medicines.

The epidemic has spilled over to South Africa, and the government there said it would hold an urgent meeting on the humanitarian crisis in Zimbabwe, where millions of people are also facing severe food shortages, a teetering health system and rampant hyper-inflation.

"There are very clear signs ... people are beginning to die of starvation. South Africa and SADC [the Southern African Development Community] can't just fold our arms," said a government spokesman, Themba Maseko.

Kenya's prime minister, Raila Odinga, told the BBC that intervention should mean removing Mugabe from office. "Power-sharing is dead in Zimbabwe and will not work with a dictator who does not really believe in power-sharing. It's time for African governments to take decisive action to push him out of power."

The chairman of the Zimbabwe Association of Doctors for Human Rights, Douglass Gwatidzo, said the state of emergency was overdue. "They should have done that two or three weeks ago when the figures of cholera-related deaths were still low. However, it's better late than never."

The European commission has pledged more than $12m (£8m) to contain the outbreak. The International Red Cross and WHO are supplying drugs.

In a statement released by Downing Street, Brown said: "The international community's differences with Mugabe will not prevent us [helping]. We are increasing our development aid and calling on others to follow suit. For once we agree with the government of Zimbabwe: this is a national emergency."

The state-run Herald newspaper quoted Zimbabwe's health minister, David Parirenyatwa, as appealing for help to get the main hospitals working again. Staff have stopped coming to work because their pay does not cover the cost of transport.

Zimbabwean inflation is officially put at 231m percent but is said by economists to be much higher.

The Zimbabwe dollar lost more than 60% of its value yesterday after the limit on cash withdrawals from bank accounts was officially raised to Z$100m. The expected flood of scarce cash on to the streets saw the value of a new Z$100m drop from £33 to £10 in minutes.

Long snaking lines formed outside banks long before opening time. Thousands of people waited patiently, but by the end of the day many had still not got their money.

Thursday, December 4, 2008

Memahami sejarah ekonomi berasaskan riba'

Saya sebenarnya sedang membaca satu dokumen yang mencatitkan penuh teliti pelbagai sejarah serta hubungkait kekayaan ekonomi dunia yang telah disonglap berasaskan riba'; satu keadaan yang kita warisi hari ini tanpa banyak soal.

Situasi hari ini banyak memberikan persoalan terhadap terlalu banyak ketidak adilan sosial.Rupa-rupanya sebahagiannya bermula dengan pembentukan apa yang disebut sebagai US Federal Reserve pada awal alaf yang lalu. Ia sebenarnya takde reserve pun atau sebarang dana; namun yang ada hanya hutang-hutang /kredit yang terus dijana dengan penciptaan keuntungan di atas hutang tersebut.

Wednesday, December 3, 2008

Tazkirah dari penjara

Satu catatan yang dikirimkan kepada saya; menyentuh hati dan minda. Satunya tentang kepentingan masa; jika ditanya pada mereka yang telah mati di dalam kubur. Manakah yang hendak dipilih; wang/ harta atau masa untuk beribadah? Menurut penulis, pastinya mereka yang telah mati itu sanggup menggadaikan apa jua yang ada di bumi ini demi menggantikan satu sahaja lagi waktu untuk menunaikan solat. Ustaz saya di sekolah agama dahulu pernah berpesan kepada kami untuk terus melakukan kebaikan; jangan pandang rendah pada apa jua bentuk kebaikan. Katanya lagi, andai di beri peluang mereka yang dikubur itu hidup kembali, pastinya mereka berebut-rebut untuk melakukan kebaikan, hatta mengutip sampah yang terlalu halus untuk dilihat oleh pandangan.


Today I feel as if I am only three years old and the rest of the years of my life have no value. Ibn Taymiyyah also spent 36 months imprisoned in the citadel during which he completed reciting the Quran 80 times. He would put his head on the floor in prostration from Isha until Fajr (all night long) repeating the supplication, “O Allah! Help me to remember You, be grateful to You and to worship You with excellence.” This is what you call a blessed, productive life.

Prison teaches you the value of time. We are nothing more than a combination of days, hours, minutes and seconds. When a day passes a part of us dies along with it never to return. Time is immortal. We can never kill time but it is time that devours us day after day after day.

People say that time is money. This is an illusion. Money can be replaced but lost time can never be replaced. Time is the most precious thing we possess. Ask the dead in the graves whether they would prefer time or money. They would probably give the whole earth full of gold in exchange for the chance to pray just one more salah. How deprived is the one who wasted years of his life waiting for a ‘tomorrow’ that never came?

The classical scholar Sufyan Ath-Thawri said, “Fear evil when you are in a good situation and expect good when you are in an evil situation.” This is life. A wave of tidal currents that oscillates between the ebbs of hardship and the flows of ease. Allah tests us continuously, with good (to test our gratitude) and evil (to test our patience) until the day we meet Him.

When all the people you encounter in your daily life- friends, neighbours, work colleagues, etc. - are what one may describe as decent, honest, genuine people, your worldview is limited to that narrow mindset. You begin to think that everyone and everything in the world is good. You cannot imagine concepts such as ‘evil.’

That is why it is necessary to be subjected to physical, psychological, verbal and racist abuse in order to form a balanced view of the world. Having treaded both paths I have finally understood the hadith of the Prophet (SAS): “People are like 100 camels out of which you can hardly find one suitable to ride.” In other words less than one out of every 100 people is genuine: the rest are fakes. To varying degrees.

Eyes are the window to the soul. The art of recognising good and evil in a person by reading the eyes carries its weight in gold in life in general. In prison it is priceless. Smiles, soft words, ‘sincere’ comments and crocodile tears cannot gloss over the evil that the eyes conceal. Learn to read the eyes and you will seize treachery before it seizes you. Fail to read the eyes and you will always be stung in life.

At times in our lives every one of us will cross paths with a handful of truly inspirational individuals who will have a life-changing effect on us even though we may meet them only once. You know that someone has had a profound effect on you when you find yourself remembering their faces, their actions and their words long after they leave your company.

For some reason influential people tend to have more of an effect on you in their absence than their presence. The longer and more distant the absence (e.g. death, imprisonment, exile) the more the effect they have on you. I have been honoured to meet some exceptional individuals in my life and blessed to spend moments in their company.

Time and time again I picture their blessed faces and hear the echoes of their precious words in my cell as I journey through the toils of prison life, even though they are far away from me. Their faith inspires me when I feel low, their determination motivates me when I lose hope and their wisdom advises me when I am in a difficult situation. Even though they are absent from me their influence is not.

I am aware of men in unjust captivity today who are like priceless diamonds buried deep in a mine. It would not be an exaggeration to say it is not just those who know them, but the entire world that is deprived due to their absence.

Allah says repeatedly in the Quran: “Indeed Allah is with the patient ones.” To the individual of weak iman, these are just empty words until an experience brings them to life. There are times in prison when you experience such utter despair, hopelessness and helplessness that you pray (and curse) not from your tongue or even in your heart, but from somewhere far deeper.

Those are the times when you need a response to your supplication now. Not tomorrow, not next week, month or year, but now. And I swear that Allah, Generous and Bountiful is He, never abandons you when you call Him in such a state. In these situations His Response comes immediately. By this I do not mean a good dream, but real-life miracles that first melt then strengthen your shattered heart. These supernatural signs are Allah’s way of saying, “Don’t worry, I am still with you.”

Syed Qutb rightly said that reading the Quran whilst actually immersed in the struggle to uphold ‘La ilaha illallah’ (There is no god but Allah) has a different sweetness and meaning to reading the Quran in a passive state detached from reality. Every verse of the Quran becomes alive in prison. It is not just something recited in prayer or hung up on walls. It represents your daily life to the extent that Allah ‘reveals’ specific verses of the Quran to you in dreams at night, that correspond to the hardships you experience in the day.

For years I recited the Quran day and night but I did not unlock its secrets and power until I came to prison. Now I understand why prison is known as the University of Islamic Knowledge. Muslims expect miracles from the sky but forget the miracle living in our very midst. The Quran is the story of my ordeal. Whoever wants to know what I have gone through need only read the Quran and reflect upon it.

Allah the Almighty revealed the story of Prophet Yusuf (Joseph) (AS) in the Quran as a comfort and a symbol of hope to every unjustly detained believer until the end of time. Allah (SWT) knew that Yusuf (AS) was not the first believer to be imprisoned for his faith. And he would not be the last. That is why the scholars said that no believer recites Surah Yusuf while in any distress, except that Allah will fill him with comfort, peace and hope.

Many today say that these are dark days for the Muslim ummah. I beg to differ. These are glorious days that will be sorely missed once gone. Successive generations of Muslims will look back to these days as the days in which Islam was revived and heroes were made as dreams turned into realities. History is repeating itself as we have returned to the early days of Prophethood in Makkah. The Muhajireen (Emigrants) of today are those who have been forcibly expelled from their homes and estranged from their loved ones. The Ansar (Helpers) of today are those who are helping them and their families. It is precisely at times like these that nations discover their quest for mission and moment.

Years after the death of the Prophet (SAS), after the world’s luxuries had opened up to them in abundance, the Companions would weep yearning for those glorious early days of hardship in Makkah. Those were the days in which many of them secured their places in Paradise. The path of hardship due to one’s belief is the path of the prophets and righteous. Umar bin Al-Khattab (RA) said, “The best days of our lives were those days (of hardship) in which we exercised patience.”

There is no time to rest; that will come later. Prison is not a place of rest. In fact this whole dunya is not the realm of rest. Khalid bin Al-Waleed (RA) said, “Rest is only in the Hereafter. Man will rest in the Hereafter according to how much effort he expends in the dunya.” Imam Ahmad’s students asked him when they were experiencing hardships, “When will we rest?” He replied, “When our first step enters Paradise, that is when we will rest.”

Fear of the future is what holds you prisoner; hope is what sets you free. Hardship is overcome by hope and the excitement of good things to come. And good things will come, for it is Allah’s unconditional Promise: “Allah will make after hardship, ease.” (Quran 65:7). I can feel the breeze of relief blowing in my face and its vibrations in my blood. It’s only a matter of time before it arrives. The story is not over yet as articulated by this quote:

“Life is a book with many chapters. Some tell of tragedy, others tell of triumph. Some are dull and ordinary, others intense and exciting. The key to success in life is to never stop on a difficult page, to never quit on a tough chapter. Champions have the courage to keep turning the pages because they know that a better chapter always lies ahead, because with Allah all things are possible.”

And the last chapter of a book is always the best.



[Babar Ahmad is a British citizen who has been detained without trial in the UK since 05 August 2004. Further details of his case can be found at www.freebabarahmad.com)

Langit 1 Disember 2008










Tuesday, December 2, 2008

Berita ekonomi hari ini

1. Minyak petrol dan diesel turun 10 sen mulai tgh malam ini (saya baru saja isi minyak tadi).

2. Minyak mentah terus turun; terkini USD 48 setong.

3. Hampir 300 000 pekerja Malaysia bakal hilang pekerjaan di Singapura.

4. Banyak kilang di Perak dan Penang mula mengurangkan operasi hari bekerja (dari 6 ke 4 hari); sebahagiannya juga telahpun mengurangkan pekerja.

5. ECER (East Coridor Economic Region) dijangka tarik pelaburan RM112 billion dalam tempoh 12 tahun (2008-2020). (Tak boleh dipertikai sebab hanya JANGKAAN).

6. Pasaran saham di seluruh dunia terutama Asia menjunam selepas Dow Jones mencatatkan kerugian hampir separuh dari perolehan minggu lepas.

7. Para pakar ekonomi Amerika baru sahaja meng 'endorse' kan bahwa economic recession di US sebenarnya telah bermula sejak disember tahun lalu; keadaan itu berterusan hinggalah ke hari ini.(Dan kita di Malaysia dilaporkan masih belum ada langkah drastik untuk menanganinya...ni saya tak tahu the detail)

Monday, December 1, 2008

Fenomena luar biasa di langit...


IMEJ DARI BERITA HARIAN ONLINE


Jika berkesempatan, renunglah ke langit sekarang. Sayangnya saya tiada kamera canggih untuk merakamkannya (astrophoto)...

Inilah kali pertama saya melihat bulan sabit muncul diringi dengan dua bintang secara selari pada kedudukan di utara bulan sabit tersebut.
Bagai tersenyum memandang kita di atas bumi ini...

Boleh baca secara terperinci artikel berikut di http://www.skyandtelescope.com/observing/home/35217944.html

The "Venus & Jupiter" Show

Over the next few days, anyone looking southwest after the Sun sets and evening twilight deepens will witness a close pairing of the two brightest planets, Venus and Jupiter. On November 30th and December 1st they’ll be separated by only 2° — about the width of your finger held at arm’s length.

And on the evening of December 1st, skywatchers in the Americas will see the crescent Moon joining the two planets to make a remarkably compact celestial triangle. It’s sure to turn heads.

The accompanying illustration shows the scene. It's plotted for observers in the middle of North America (and the alignment of the Venus-Jupiter pairing is exact for November 30th), but it’s close enough to give a good idea of how the scene will look from anywhere in North America on the evenings in question.

Although the three objects look close together, the appearance is deceiving. The Moon is only 252,000 miles away, less far than you may have driven a car in your lifetime. Right now Venus is 370 times farther away, at 94 million miles. And Jupiter, at 540 million miles, is nearly six times farther than Venus.

If the sky is cloudy for this event, don't despair. Venus and the crescent Moon will have another spectacular twilight pairing (though without Jupiter) on December 31st, New Year's Eve!

This marks the second time this year that Venus and Jupiter have mimicked a brilliant "double star" in our sky. Back on February 1st, they appeared together in the eastern sky before dawn. At that time they nestled even closer together — only ½° apart.

The last time these two planets were paired in the evening sky and easily seen was September 2005, when they appeared about 1½° apart. They won't be this close together and well placed for evening viewing again until May 2013 (1° apart).

Darah tinggi/ hypertension

Seorang yang saya kenali dan agak juga rapat dengan kami baru-baru ini dikhabarkan kurang sihat kerana didapati menghidapi masalah darah tinggi. Beberapa hari beliau terlantar terbaring kerana sakit kepala serta tidak dapat melakukan tugas-tugas rutin.

Umurnya baru mencecah pertengahan 30 an serta memegang jawatan penting di salah sebuah institusi pengajian tinggi. Saya juga dikhabarkan tekanan darahnya sekitar 170-180mmHg untuk tekanan sistolik (tekanan semasa jantung mengecut/ contraction) dan 110-120mmHg untuk tekanan diastolik (tekanan semasa jantung merehat/ dilatation). Satu julat yang membimbangkan pada usia sedemikian. Uniknya juga, masalah darah tinggi beliau telah lama dikesan, namun beliau sehingga kini enggan memakan ubat darah tinggi yang dibekalkan/ preskripsi oleh doktor menyebabkan masalahnya masih seperti yang dihadapinya. Sebab mengapa beliau enggan mengambil ubat darah tinggi tersebut tidak pula saya 'explore' dengan lebih mendalam.

Berdasarkan pengalaman, apabila berhadapan dengan mereka yang menghidapi masalah darah tinggi, saya biasanya 'menutup mulut'. Maksud saya, saya cuba mengelakkan untuk bercakap panjang tentangnya dengan mereka yang menghadapi masalah itu kerana pernah sebelum ini saya mengulas panjang lebar serta memberikan nasihat, namun ianya berakhir dengan outcome yang lebih buruk iaitu tekanan darah individu berkenaan naik lebih tinggi serta terpaksa dikejarkan ke wad untuk menstabilkan semula tekanan darahnya.
(mungkin beliau makin tertekan dengan ulasan panjang lebar tersebut....).

Sejak akhir-akhir ni juga saya dapati semakin ramai mereka yang dibawah 40 tahun menghidapi masalah darah tinggi; saya menjangkakan punca utama ialah tekanan/ stress yang jarang berkesudahan. Sekiranya seseorang itu didiagnos mendapat darah tinggi serta diberikan ubat, saya menasihatkan supaya ubat tersebut diambil menurut dos yang telah ditentukan. Kawalan tekanan darah sangat kritikal bagi memastikan kesan buruk seperti stroke (angin ahmar) yang berlaku akibat pemecahan salur darah di otak tidak berlaku. Sekiranya pun masih berminat dengan rawatan alternatif, makanlah dahulu ubat yang dibekalkan doktor. Selepas tekanan agak stabil dan kembali ke normal; boleh cuba kaedah-kaedah lain tanpa meninggalkan rawatan anti hypertensive yang telah diambil.

Selain ubat darah tinggi, antara pendekatan yang boleh dilakukan termasuklah:

1. Elakkanlah dari terus tertekan dengan situasi yang tidak kita sukai...[pilihlah membuat aktiviti yang boleh merehatkan minda dan emosi]..zikr dan ibadah is one of them.

2. Don't listen to somebody who are prone to make you stress...opt to other section yang lebih mendamaikan...ianya boleh dipilih jika ada kemahuan.

3. Berekreasi...melakukan aktiviti yang kita gemari di waktu lapang, dapatkan support dari yang tersayang.

4. Amalkan meminum jus belimbing.

5. Realistik dengan keadaan semasa...elakkan terlalu yakin dengan sesuatu yang masih belum dapat dipastikan (tawakkal dan doa).

6. Elakkan memikir komplikasi yang masih belum berlaku... (terlalu berfikir perkara yang belum terjadi).

Sunday, November 30, 2008

??Sick Doctors

Ini merupakan sebahagian petikan muka hadapan The Star hari ini.

"Most of the mentally ill students, he said, could have undergone pressure and depression while studying and faced difficulty in coping in a hospital environment.

The other weakness was a lack of proficiency in the English language."

Satu kenyataan akhbar oleh DG kementerian Kesihatan, perihal sebahagian (5 orang sebulan) graduan perubatan yang gagal menamatkan attachment siswazah (housemanship). Sambil tidak menafikan wujudnya tekanan kerja yang begitu tinggi, namun aspek English proficiency yang turut dimasukkan sebenarnya melambangkan begitu angkuhnya sebahagian mereka yang pakar ini untuk terus memuliakan bahasa tidak rasmi itu.

Bayangkan...pesakit kita lebih 98% merupakan Melayu, Cina dan India; yang hampir kesemua (majoritinya) mereka dari kelas sederhana dan bawahan yang tidak mampu ke hospital swasta; yang secara bahasanya lebih mahir bercakap dalam bahasa malaysia. Sistem pentadbiran kita, semuanya berbahasa rasmi iaitu bahasa Malaysia (seingat saya tiada keperluan untuk membalas surat rasmi dalam bahasa inggeris); kemudian, dalam sistem pembangunan sumber manusia juga berbahasa melayu. Di manakah logiknya keperluan wajib untuk berbahasa Inggeris dalam suasana persekitaran kerja??

Sambil tidak menafikan pentingnya bahasa Inggeris untuk tujuan menyambung pembelajaran sepanjang hayat (continuous medical education); namun keperluan wajib berbahsa Inggeris dalam dunia pekerjaan tidak lebih selain untuk berkomunikasi sesama rakan sejawat.

Lingkungan untuk berbahasa Inggeris hanya terhad dalam lingkungan dunia manusia yang mengendalikan kes pesakit; namun uniknya pesakit kebanyakkannya ditemuramah dalam bahasa melayu, tetapi kemudiannya (bagi tujuan komunikasi maklumat) diterjemah dalam bahasa inggeris sepanjang perbincangan dalam wad; termasuk melibatkan kakitangan wad seperti jururawat dan pembantu perubatan serta mereka2 yang merasakan begitu penting dalam pengendalian pesakit berkenaan.

Selepas meninggalkan dunia klinikal di hospital; barulah saya menyedari betapa kurang ajarnya kita apabila menggunakan bahasa yang tidak difahami serta dibincangkan dengan panjang lebar di hadapan manusia yang memerlukan rawatan dan simpati emosi(kepada semua kakitangan yang pernah bertugas/ hadir serta bekas pesakit saya di Hospital Aminah Johor bahru tahun 1994/95 dahulu, saya mohon maaf atas kesilapan itu). Saya akan terus mendidik anak pelajar saya supaya tidak mengulangi kesilapan yang telah saya lakukan.

Namun, doktor2 yang lidahnya seperti manusia bermata biru itu merasakan compulsory untuk melakukan sedemikian; bukan apa (inilah sahaja alasannya), sekadar untuk menunjukkan merekalah yang lebih pandai dari orang lain. (...so..who you think you are?...I'm a senior doctor, much smarter than you...).

Sikap angkuh dan ego ini terus terbawa-bawa walau di mana mereka berada; tanpa memikirkan kesannya kepada graduan perubatan yan baru sahaja lulus dalam peperiksaan akhir. Lalu wujudlah ramai ' pencacai' dalam dunia perubatan yang kerjanya mencari kesilapan orang lain tanpa mengira sama ada manusia itu kepenatan tanpa rehat dalam mengendalikan kes-kes sepanjang hari. Lagipula apabila leteran yang menghinakan itu dilontarkan dalam bahasa Inggeris dengan diiringi dengan herot wajah yang menyakitkan hati memandangnya.

Kenyataan kurang kemahiran berbahasa Inggeris sebagai punca sebahagian graduan perubatan itu mengalami masalah mental sebenarnya sangat keterlaluan...saya berpendapat, ianya bukan kerana graduan yang tidak mahir berbahasa Inggeris tetapi dek kerana tekanan yang diwujudkan oleh kesombongan dan keangkuhan oleh mereka yang kononnya lebih pandai dalam perubatan lantaran merasakan konon dirinya lebih mahir berbahasa inggeris.

Saturday, November 29, 2008

Ooops...itu sbhg nya macam nama saya

Peristiwa pengeboman di Mumbai India mengejutkan banyak pihak.Berita pembunuhan Rabi yahudi mendapat liputan besar2an. Namun, saya sependapat dengan mereka yang menjangkakan satu serangan besar-besaran terhadap Islam/ Iran akan dilakukan dalam menangani krisis ekonomi global ini. Peristiwa di Mumbai hanya lah syarat untuk menghalalkan tindakan terhadap umat islam dilakukan. Sama seperti peristiwa di WTC 7 tahun yang lalu.

Saya semakin berminat untuk mengkaji tentang kaum yahudi ini; meskipun sebahagiannya ada disampaikan melalui kuliah agama serta terkandung dalam seerah dan hadith. Lebih2 lagi dalam dunia moden yang semakin canggih dengan pelbagai sumber maklumat di seluruh dunia. Saya pernah membaca tentang kisah kaum yahudi semasa Nabi mula berhijrah ke madinah dahulu. Sebahagian besarnya Allah sampaikan melalui Surah AlAhzab.

Sebentar tadi saya sempat ke satu sesawang siber ini (website) iaitu http://famous.heebz.com/. Sesawang ini menempatkan senarai manusia jews yang popular dalam pelbagai bidang.Menariknya, sesawang ini dimaintain kan hasil dari pembelian buku di amazon.com; begitu canggih networking mereka. Apapun, semasa saya meneliti salah satu nama yan popular...oops ada nama nama Joshua Malina. Saya tidak pernah tahu nama Malina merupakan nama yang wujud dalam kaum berkenaan.

Thursday, November 27, 2008

Air, Air, Air....

Bekalan air bersih tidak wajar diswastakan; ia merupakan keperluan asas; bukan seperti hospital swasta, hotel atau perkhidmatan kapalterbang etc. Umum mengetahui bagaimana keuntungan atas angin telah diwujudkan berdasarkan perjanjian konsesi perawatan air; sedangkan yang menanggung beban ialah rakyat seperti kita.

Saya berpendapat, daripada menumpukan usaha projek penswastaan air yang dirancakkan dengan pelbagai pembinaan projek mega berkaitan, bukankah lebih baik jika teknologi kejuruteraan di perbaiki dengan mencipta sistem saliran yang menyimpan air hujan. Sistem berpusat boleh digunakan menurut zon tertentu. Ianya lebih baik berbanding menggunakan air sungai tercemar yang dirawat untuk kegunaan domestik (ini realiti bagi yang menerima bekalan air dirawat dari Sg.langat).

Hujan sebenarnya merupakan sistem perawatan air semulajadi yang paling canggih dan kompleks; kurniaan Allah SWT untuk manusia. Dengan kekayaan hujan sepanjang tahun (sehingga menyebabkan berlakunya banjir kilat), saya tidak pasti mengapa tiada usaha untuk meng integrasikan teknologi pembinaan bangunan, sistem saliran serta wilayah bandar dengan logistik penyimpanan air hujan). Setiap kali hujan, apabila melihat limpahan air yang begitu banyak di atas jalan dan longkang; saya sering berkata pada diri saya, alangkah bagusnya jika ada jurutera atau jurubina yang dapat menyelamatkan air dari langit itu untuk dimanfaatkan oleh manusia sejagat; bukan terus terbiar sehingga menyebabkan berlakunya limpahan sehingga boleh menyebabkan banjir.



Japan, Malaysia tussle over water project contractor

KUALA LUMPUR, Nov 27 – The Pahang-Selangor water transfer project hangs in the balance over the question of whether the Malaysian government or Japan has the final say on which consortium is awarded the lucrative contract to bore a 45km tunnel through the Titiwangsa Range.

At stake also is a RM2.5 billion soft loan from the Japan Bank for International Cooperation (JBIC).

The Malaysian Insider has learnt that the Cabinet and officials from the Ministry of Energy, Water and Communications are resisting attempts by the Japanese International Cooperation Agency to influence the choice of the successful bidder for the contract.

Government officials have been tight-lipped about the behind-the-scenes wrangling but Datuk Joseph Salang Gandum’s comment in Parliament last week gave a hint of the seriousness of the issue.

When asked to give an update on the soft loan from Japan Bank for International Cooperation (JBIC) and the status of the water transfer project, he remarked: “Malaysia is a sovereign country and will not sell its dignity and name…the government already has plans if the money is not channelled to us due to certain reasons.”

Checks show that three bids for the project were received from: Shimizu-Nishimatsu-UEM-IJM; Taisei-HRA Teguh and Kajima Construction.

From the start, the government made it clear that tender for the water transfer project should be a benchmark for open tenders in the country.

The Ministry of Energy, Water and Communications came up with an international competitive bidding scheme to select a international consultants who would scrutinise the bids. It is understood that two of the bidders submitted conditional bids.

Under the international tender process, any company or party that submits a conditional bid should be disqualified. This is because the price quoted in the conditional bid could change substantially.

For example, the lowest bidder for the 45-km tunnel job submitted a conditional bid that was based on a particular rock strength of the tunnel. But independent reports obtained by the government suggest that the rock strength is higher than what the cost estimates are based on.

As such, the government believes that it could be saddled with a variation order of several hundred million ringgit if it awards the contract to the consortium with the lowest bid.

It is in favour of awarding the contract for the project to the company which had submitted the second lowest bid, which was also the only bidder who did not submit a conditional tender.

But JICA is insisting that the contract be awarded to the lowest bidder.

The Malaysian Insider understands that the Cabinet was briefed on the stand off and supports the decision of the Energy, Water and Communications ministry to award the contract to the second bidder.

A government official told The Malaysian Insider: “The terms in the bid documents state clearly that we are not bound to accept the lowest bid but must take into account all factors in the tender. Accepting a conditional bid could be disastrous for the government. Based on our research, there is every chance of a variation order between RM200 million to RM400 million.”

It is understood that the difference between the lowest and second bid is RM150 million.

JICA has apparently asked the government to negotiate with the party with the lowest tender and get them to remove the “variable component” of the bid.

Government officials believe that going down this path could lead to suits by the two other companies that took part in the tender process. The reason: there is a clause which states that no party can alter, correct or withdraw anything from their bid documents once it has been opened and evaluated.

So the standoff continues. But it is learnt that government officials are willing to forego the Japanese loan.

“This is an issue of sovereign rights. Malaysia will be a joke if we have a open tender but don’t follow the rules of the game.”

It is unclear how the government plans to raise the RM1.5 billion for the tunnel project if the loan falls through.

Wednesday, November 26, 2008

One of the global issues...

Sepanjang pengalaman saya di bidang klinikal, satu dari masalah perubatan yang sangat terkesan dalam jiwa dan emosi saya ialah setiap kali menerima pesakit yang menghadapi masalah incest (zina dalam keluarga - secara rela mahupun terpaksa).

Pengalaman semasa masih di kampus ialah apabila seorang remaja perempuan yang dibawa untuk pemeriksaan selepas ayahnya membuat aduan diperkosa oleh rakan lelaki yang baru dikenalinya. Kemudian, selepas mendapatkan maklumat lanjut, barulah cerita penderitaan sebenar remaja itu diperolehi. Dia merupakan mangsa penderaan seksual oleh bapa tirinya selepas ibu dan ayahnya bercerai selama hampir lima tahun, dirinya tidak akan diberi belanja sekolah atau diberi makan jika enggan melayan kehendak bapa tirinya. Selepas tidak tahan dengan penderitaan itu, remaja itu melarikan diri sehinggalah ditangkap basah serta dibuatkan laporan polis oleh bapanya.

Satu lagi kes, remaja perempuan berusia 13 tahun dari negeri sebelah utara. Datang untuk pemeriksaan selepas aduan dibuat di Bukit Aman. Kisah sebenarnya, dia dibawa ke Kuala Lumpur oleh makciknya selepas laporan awal di kampungnya ditolak oleh pihak berkuasa. Cerita remaja ini juga agak menyayat hati kerana beliau dirosakkan oleh pakciknya sendiri yang merupakan guru yang mengajarnya mengaji alquran. Setiap hujung minggu, dia dan adiknya akan tidur di rumah pakciknya untuk memudahkan pengajian alquran, namun ditengah malam; beliau diganggu oleh pakciknya itu sehingga mengandung. Bagi menutup fitnah, cerita lain pula ditimbulkan oleh pakciknya itu sehingga menyebabkan laporan polis yang dibuat telah diubah menjadi urusan keluarga yang perlu ditutup. Remaja itu pada usia 13 tahun sedang sarat mengandung dengan emosi yang tidak keruan. Sehingga kini, saya masih boleh mengingati kedukaan diwajahnya yang menyimpan pelbagai emosi yang tersirat.

Ini pula petikan dari AP hari ini; sangat wajar hukum Islam iaitu rejam sampai mati dilaksanakan.


Man raped daughters for 30 years, fathering nine children in British incest shocker


LONDON, Nov 26 - A father who repeatedly raped his two daughters for nearly 30 years told the children the abuse would never stop.

They finally broke the silence this year, but only after he had fathered nine of their children.

After nearly three decades of abuse, the 56-year-old father was sentenced Tuesday to life in prison with the possibility of parole in about 20 years after pleading guilty last month to rape and assault. During years of incestuous abuse, the man fathered nine children from his two daughters.

“In nearly 40 years of dealing with criminal cases ... (this) is the worst I have come across,” judge Alan Goldsack said in his ruling at Sheffield Crown Court in northern England.

The case carries echoes of the case of Josef Fritzl — an Austrian man who confessed to imprisoning his daughter in a cellar for 24 years and fathering her seven children.

Prosecutor Nicholas Campbell said the daughters were raped regularly from an early age. If they resisted, they would be punched, kicked or held to the flames of a gas fire.

The father was furious when he first found out his eldest daughter was pregnant, but nevertheless he refused to let the girls take birth control pills, Campbell said.

The girls’ only reprieve came after they had just given birth or when they were too badly hurt by his abuse, Campbell said.

In one incident, the father held a knife to his eldest daughter’s throat and told her: “It’s never going to end,” according to Campbell.

The father made his elder daughter pregnant seven times, fathering two children by her. She bore two other children but they died the day they were born. He made his younger daughter pregnant 12 times; Campbell said she has five surviving children.

The family reportedly moved house around small and isolated villages in northern England.

Campbell said the man held the family — including his wife and son — under a reign of terror. The daughters reported the abuse earlier this year to social workers but it was unclear how the incest could remain secret for so long.

Although the sisters were kept out of school when they bore marks of their abuse, Campbell said that even neighbours had commented on the family’s growing numbers.

Goldsack, the judge, noted that they made frequent visits to the hospital.

“Questions will inevitably be asked about what professionals, social and medical workers, have been doing for the last 20 years,” Goldsack said. Those questions were likely to dominate the front pages in Britain, where attention has lately focused on problems with the country’s child welfare services.

The British tabloid press was already up in arms over the death of a toddler who was allowed to suffer months of excruciating abuse at the hands of carers despite regular visits to his home by social workers, doctors, and police.

Authorities said they had already launched an investigation.

The sisters said their abuse would stay with them “for many years.”

“We must now concentrate our thoughts on finding the strength to rebuild our lives,” they said in a statement read out by South Yorkshire Police Chief Superintendent Simon Torr.

The girls’ mother left her husband in the early 1990s. Prosecutors said the woman, who was reportedly divorced from her husband, was not facing charges. Britain’s Daily Mail newspaper said the brother of the sisters tried to alert police to the incest in 1997, but that the sisters refused to cooperate and nothing happened.

During the hearing Tuesday, Campbell quoted him as saying that his father had a “Jekyll and Hyde personality” and that he lost his temper at the drop of a hat.

“All the family were frightened of him,” Campbell said. “The defendant also ensured that his family were kept isolated and that there were very few visitors to the home,” he said. “Rather than having baby sitters, the children recall being locked in their rooms when their mother and father went out.”

Reporting restrictions bar the publication of most identifying details about the family. - AP

Kompleksnya struktur kewangan moden

Saya menulis lagi tentang sesuatu yang bukan merupakan bidang yang pernah saya pelajari secara terperinci. Namun, sebagai individu yang perlu berurusan dengan apa jua perkhidmatan/ barang keperluan; struktur ekonomi konservatif mahupun yang disebut perbankan Islam merupakan platform yang tidak dapat tidak untuk kita mengelakkannya.

Paparan kali ini menjurus kepada kreatifnya pencipta kekayaan melalui urusniaga virtual/ 'olok2'; sesuatu yang bagi kita diluar pasaran saham/ sekuriti ini mungkin sukar memahaminya. Mereka mewujudkan sistem kewangan yang pada hakikatnya berpunca dari urusniaga yang tidak pernah berlaku, namun mencipta laba hasil dari faedah/ bunga/ riba yang dihasilkan. Namun, sistem kewangan itu dinamakan pasaran security; i.e. dijamin memperolehi untung meskipun bersandarkan urusniaga perniagaan olok-olok (tidak pernah wujud sebenarnya).

Teringat saya tentang seorang kawan yang meminta saya menjadi penjamin kewangannya semasa hendak mendirikan masjid suatu ketika dahulu. Meskipun urusniaga itu dinamakan sebagai pinjaman peribadi berasaskan Islam, namun semasa saya menurunkan tandatangan, kami diminta bersetuju dengan akad pembelian komputer peribadi yang sama nilai dengan jumlah pinjaman yang dipohon. Kononnya, pihak bank membelikan kami komputer, kemudian kami menjualnya semula kepada bank dengan nilai tertentu. Hasil jualan kepada bank, kawan saya itu menerima sejumlah wang yang berupa pinjaman yang dipohonnya.
Saya pada ketika itu agak keliru dengan satu akad pembelian/ jualan yang tidak pernah berlaku.

Kini, semakin fahamlah saya mengapa Islam dengan jelas menharamkan riba, betapa menyeleweng jauh sistem kewangan kini....

Tuesday, November 25, 2008

Citigroup bail-out

Dari semalam dan hari ini, liputan meluas mengenai bail-out Citigroup oleh US sebanyak USD20B. Ini diikuti oleh lonjakan pasaran saham dan matawang...

Dikhabarkan oleh sebahagian analisis, kumpulan citigroup sebenarnya mewujudkan 'induced crises' untuk mendapatkan aliran tunai. Kumpulan citigroup dimiliki oleh seorang pemegang saham terbesar, dan bail out sebenarnya menguntungkan pemegang yang minoriti ini.

Situasi yang sama pernah dilaporkan berlaku sebelum ini. Dan dikatakan juga sebahagian aliran tunai yang dikumpulkan menerusi induced crises dan bail out ini akan digunakan untuk menyerang Iran, sebelum perlantikan Obama sebagai presiden US yang baru.

Monday, November 24, 2008

Jauhkan sifat sebagai 'PENCACAI'

Apa agaknya perasaan anda jika sedang memasak dan masakan yang masih separuh masak itu diberikan secara tanpa kerelaan anda untuk dijamah oleh juri perasa makanan?

Kemudian, berdasarkan rasa makanan dari masakan yang masih belum masak sepenuhnya itu diberikan komen berjela, dikritik tanpa henti serta diberikan 'humiliation' tanpa kasihan? Kemudian anda ditanya pula, you ni sebenarnya nak masak apa? Kenapa rasa dia macam ni? Kenapa you tak buat macam tu.....? Bila anda menjawab...kami sebenarnya masih belum siap memasak...inipun masih banyak yang belum settle, kalau rasa tak sedap, tak payahlah makan.

Namun juri masih belum berpuas hati, dipanggil pula pembantu tukang masak; ditanya dengan soalan yang sama serta dihadapkan soalan yang sepatutnya dijawab oleh anda sebagai tukang masak.

Kemudian, baru anda tahu sebenarnya anda tak pernahpun tersenarai dalam kumpulan mereka yang perlu menjawab soalan dari juri,tetapi sekadar perlu menyediakan masakan menurut yang dikehendaki. Cuma kebetulan anda ada disitu anda diberikan soalan bertubi-tubi demi menyerlahkan panel penilai sesuatu masakan walaupun masakan anda belum lagi masak dan belum siap untuk dimakan.

Saya sebenarnya hampir hilang sabar bila berhadapan pakar yang berlagak pengkritik agung. Tanpa memberikan komitmen terhadap susah payahnya kakitangan bawahan menyediakan pelbagai sumber/bahan untuk keperluan pameran; sifat yang keterlaluan dengan kesombongan tanpa mengambilkira perasaan seorang manusia, begitu hebat sekali untuk memberikan pendapat kononnya yang setara dengan keperluan standard.Jauh sekali menghargai semangat berpasukan serta setiakawan yang ditunjukkan selain terus mencari salah walau terlalu minor.

Saya hargai segala usaha yang telah dilakukan oleh semua kakitangan di unit kami yang telah berusaha dengan inisiatif yang tidak ternilai. Mendahulukan wang tunai serta kepentingan sendiri tanpa berkira serta berusaha tanpa dipaksa. Yang terbaik dari saya hanyalah doa, moga usaha mereka digantikan dengan balasan yang lebih baik dari Allah SWT. Saya berdoa semoga kita tidak menjadi pencacai...,sesungguhnya Allah Maha Pengampun namun berhati-hatilah dari membuat dosa sesama manusia.

Sunday, November 23, 2008

Tidak keruan

Getar suara yang menidakkan hukum alquran terus sahut bersahut sambil mempertikai pelbagai hukum yang dikeluarkan oleh mereka yang telah ditauliahkan dengan keilmuan islam. Saya tidak begitu selesa dengan suasana hari ini yang agak kacau bilau dengan lontaran pendapat yang berkecamuk dengan nada-nada keliru serta mengelirukan.

Pada saya, jika hati sudah gagal untuk memikirkan secara rasional serta meletakkan keredhaan pada apa yang diredhai Allah, 1001 atau lebih macam alasan diketengahkan untuk menafikan apa sahaja yang dibentangkan meskipun tujuan fatwa sedemikian bertujuan demi menyelamatkan keimanan dan aqidah.

Suara-suara sumbang yang terus memutarbelit pembentangan alquran serta sumber muktabar menggunakan media blog sepenuhnya untuk menyuarakan ketidak-puasan hati terhadap sebarang fatwa yang diputuskan.Yang lebih mendukacitakan, apabila mereka yang bukan Islam turut serta dalam perdebatan sambil mengapi-apikan serta memperkecilkan keputusan yang dibuat oleh badan fatwa.

Yang ilmu Islam separuh masak pula mengenengahkan ideologi yang menggunakan media bahasa Inggeris yang penuh dengan kesusasteraan berbelit-belit untuk memastikan apa yang dihajatkan untuk menidakkan hukum dapat diterima umum. Emosi terhadap sesuatu pihak dicampur adukkan tanpa menilai perkataan atau ayat yang digunakan boleh menjejaskan aqidah. Yang nyata, hati saya sakit dan kecewa.

"As to those who reject Faith, it is the same to them whether you warn them or do not warn them; they will not believe. Allah has seal their hearts and on their hearing, and on their eyes is a veil; great is the penalty they (incur)" (Al Baqarah : 7-8)