Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, December 4, 2008

Memahami sejarah ekonomi berasaskan riba'

Saya sebenarnya sedang membaca satu dokumen yang mencatitkan penuh teliti pelbagai sejarah serta hubungkait kekayaan ekonomi dunia yang telah disonglap berasaskan riba'; satu keadaan yang kita warisi hari ini tanpa banyak soal.

Situasi hari ini banyak memberikan persoalan terhadap terlalu banyak ketidak adilan sosial.Rupa-rupanya sebahagiannya bermula dengan pembentukan apa yang disebut sebagai US Federal Reserve pada awal alaf yang lalu. Ia sebenarnya takde reserve pun atau sebarang dana; namun yang ada hanya hutang-hutang /kredit yang terus dijana dengan penciptaan keuntungan di atas hutang tersebut.

2 comments:

Ummuzulfa said...

Ya Kak, Fiat money ini merupakan salah satu faktor besar keruntuhan ekonomi semasa.

Saya banyak dapat maklumat berkaitan sistem ekonomi ini dari majalah Milenia Muslim.

A good investment I would say.

Malina Osman said...

Pertama kali saya mendengar note ringgit yang kita gunakan sekarang ini sebenarnya product of riba'; saya mengangkat kening. Tanda keliru dan tidak dapat memikirkan the rationale behind it.
Selepas mendapat sedikit maklumat mengenai JP Morgan, Rothchild dan beberapa nama yang bertanggungjawab menstrukturkan ekonomi moden ini; banyaklah yang terbongkar sesuatu yang selama ini tidakpun saya ambil peduli.
Peliknya pula, kita disini menamakan satu sistem kewangan yang bersandarkan mekanisma yang sama tetapi diubah nama serta modifikasi dengan nama ISLAM dihadapannya.

Wallahua'lam.

Selamat Hari Raya Aidil Adha