Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Saturday, November 29, 2008

Ooops...itu sbhg nya macam nama saya

Peristiwa pengeboman di Mumbai India mengejutkan banyak pihak.Berita pembunuhan Rabi yahudi mendapat liputan besar2an. Namun, saya sependapat dengan mereka yang menjangkakan satu serangan besar-besaran terhadap Islam/ Iran akan dilakukan dalam menangani krisis ekonomi global ini. Peristiwa di Mumbai hanya lah syarat untuk menghalalkan tindakan terhadap umat islam dilakukan. Sama seperti peristiwa di WTC 7 tahun yang lalu.

Saya semakin berminat untuk mengkaji tentang kaum yahudi ini; meskipun sebahagiannya ada disampaikan melalui kuliah agama serta terkandung dalam seerah dan hadith. Lebih2 lagi dalam dunia moden yang semakin canggih dengan pelbagai sumber maklumat di seluruh dunia. Saya pernah membaca tentang kisah kaum yahudi semasa Nabi mula berhijrah ke madinah dahulu. Sebahagian besarnya Allah sampaikan melalui Surah AlAhzab.

Sebentar tadi saya sempat ke satu sesawang siber ini (website) iaitu http://famous.heebz.com/. Sesawang ini menempatkan senarai manusia jews yang popular dalam pelbagai bidang.Menariknya, sesawang ini dimaintain kan hasil dari pembelian buku di amazon.com; begitu canggih networking mereka. Apapun, semasa saya meneliti salah satu nama yan popular...oops ada nama nama Joshua Malina. Saya tidak pernah tahu nama Malina merupakan nama yang wujud dalam kaum berkenaan.

No comments: