Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, December 18, 2008

Tentang pembantu rumah

Saya highlight kan kisah seorang pembaca tentang begitu 'horror' nya pengalaman beliau dalam mendapatkan pembantu rumah melalui agen. Saya juga melalui pengalaman yang hampir serupa; agen kebanyakannya mengutamakan keuntungan tanpa mempedulikan kerenah yang bakal ditanggung oleh majikan...kira macam untung batu tenggelam, untung sabut timbul.
Lebih-lebih lagi dengan adanya deposit serta keuntungan berlipat kaliganda yang diperolehi menerusi penyediaan perkhidmatan seperti itu.

Saya dan beberapa sahabat yang saya kenali kini berurusan terus dengan agen di Indonesia tanpa melalui hiruk pikuk kerenah agen di Malaysia ini. Selepas menguruskan sendiri pembantu rumah, barulah saya tahu bahawa kos sebenar mendapatkan pembantu rumah Indon hanya sekitar RM 2000++; berbanding dengan kos yang dikenakan oleh agen sehingga mencecah RM 7000.00.


Firman Allah yang bermaksud: " Woe to those who deal in fraud, Those who are, when they receive by measure from men, exact full measure, But when they give by measure or weight to men, give less than due " (Surah Al Mutaffifin ayat 1-3)

3 comments:

Letting the time pass me by said...

Tinta
Baru-baru nie, seorang nenek telah dibunuh oleh seorang maid kat Pahang.. Yang sedih tu, nenek tu sebenarnya duduk kat Merlong, Batu Pahat, pergila rumah anak dia kat Pahang tu.. dah nak ajal, kena tikam pulak dengan "maid" anak dia tu...

Tetapi sebenarnya kita semua sudah "desperate" sebenarnya, sehingga sanggup menerima "orang asing" yang tidak diketahui asal-usul untuk duduk sama-sama kat rumah kita..

Is this the price of the so called "DEVELOPMENT"?

tinta said...

Salam,
Sedih dan simpati mendengar kisah yang penuh tragis.
Sayapun jika diberi peluang, lebih cenderung untuk mengambil orang tempatan ataupun perkhidmatan yang boleh datang tolong membersihkan rumah, tingkap dan halaman serta kerja2 lain secara harian; tak perlu duduk sekali. Zaman saya kecik dulu, mak saya tak bekerja; jadi kami yang kenit2 ni take turn sapu sampah dan buat all those things di bawah pengawasan mak sendiri. Situasi yang berbeza hari ini, seperti inilah.
Di atas pengalaman; itulah sebabnya kami berhubung terus dengan kenalan di Indon untuk memilih bagi pihak kami mereka yang betul2 jujur/ ikhlas nak bekerja. Background mesti jaga solat dan tutup aurat.
Kita juga perlu buat solat istikhorah, mohon dimudahkan manakah pilihan yang lebih baik.
Anak-anak masih saya hantar ke nursery/ playschool dan saya sendiri yang manage.
Pada saya, kita memerlukan pembantu tetapi jangan sampai pula kita terlalu bergantung kepada mereka dalam melakukan kerja-kerja domestik dan urusan kekeluargaan.

ummu said...

assalamualaikum...saya pun terpaksa mengambil maid bagi membantu menguruskan rumahtangga kerana saya tidak boleh membuat kerja2 berat walaupun mendukung bayi saya.

Sesungguhnya pengalaman mempunyai maid bagaikan mimpi ngeri, apatah lagi maid ini diperkenalkan oleh seorang agen yang rapat dengan keluarga.

Jika agen mahu bertanggungjawab tidak mengapa ....tetapi yang berlaku sebaliknya.

benarlah maid ini sebenarnya rezeki.mungkin ini adalah tarbiyah Allah untuk kami sekeluarga, seperti kata suami, supaya saya merenung hikmah mengapa maid kami asyik yang bermasalah sahja.
Semoga Allah memeberi kelapangan kepada kami selepas ini.

tentang maid di kuantan itu,memang mengejutkan.berita keluar di tv3.rupanya allahyarhamah asal Johor?

terima ksih puan atas makluman kos sebenar pengambilan terus maid dari indonesia