Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, January 30, 2011

Yunnan Day 8...menyusuri tebing Yang Tze ke Shangri-La




Kembara kami ke Yunnan Allah izin diuji apabila 2 dari ahli keluarga saya mula demam serta menunjukkan tanda-tanda jangkitan pernafasan atas (upper respiratory tract infection). Ketika kenderaan mula bertolak...saya sudah berkira-kira sama ada bekalan ubat yang saya bawa mencukupi ataupun tidak. Buat memenuhi itinerary lawatan...kami meneruskan perjalanan ke Shangri-La...satu keadaan yang bagi saya agak getir

Perjalanan mula menyusuri laluan menaik..ke kawasan berbukit dan bergunung serta melalui sebahagian Sg. Yang Tze. Hati saya teruja apabila memandang pertama kali Sg. Yang Tze...itulah fakta geografi yang pernah saya hafal semasa di bangku sekolah dahulu.

Laluan menyusuri tebing tinggi yang begitu curam serrta menyaksikan kewujudan bongkah gunung ganang yang saiznya mencapai 5 kali hingga berpuluh ganda bukit-bukit yang biasa saya saksikan di Malaysia....begitu kecil dan daifnya saya sebagai makhluk yang diciptakan

Antara lokasi menarik sepanjang laluan ke Shangri-La itu ialah Tiger Leaping Gorge iaitu satu lokasi yang merupakan tempat yang jurang yang paling dalam di dunia...kalau saya tak silap ia dimaklumkan sebagai jurang yg lebih dalam dari Grand Canyon. Kelihatan juga penggembala yang membawa ternakan mereka ke permukaan gunung yang curam serta berbatu...subhanalLah indahnya.......







No comments: