Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, January 23, 2011

Yunnan Day 7 - ke Pergunungan Golden Dragon



Di kawasan berkenaan menempatkan kereta kabel dan juga kawasan pemandangan yang sangat indah...namun pelancong tempatan juga begitu rama i dan terpaksa bersaing dengan mereka dari satu tempat ke satu tempat yang lain.

Sempat juga beramah mesra dengan pelancong tempatan yang kebanyakan mereka juga 'eager' utk bergambar dengan kami.






Di Li Jiang...ramai juga yang muslim namun kedudukan mereka tidak setempat; kebanyakan mereka memerlukan bimbingan dari individu agamawan yang mahir berbahasa dalam bahasa mereka untuk mengajar tentang quran dan solat. Restoran Muslim di Li Jiang juga tiada masalah, cuma kebanyakannya tidak menyediakan ruang solat.

Semasa pulang dari pergunungan Golden Dragon di sebelah petang, waktu untuk bersolat asar dan zohor (saya jamakkan) agak kritikal. Dengan tandas yang hanya satu serta terpaksa menunggu giliran....saya tercari-cari ruang yang sesuai. Manakala suami dan anak-anak lelaki bersolat di tepi sebuah kedai (ruang terbuka), saya masih terkial-kial mencari ruang. Saya mendesak pemandu pelancong menunjukkan saya jika ada ruang di kedai...entah kenapa saya yakin benar bahawa ruang itu memang wujud. Lalu beliau membawa saya kepada tukang masak di restoran tersebut...saya kemudiannya di bawa ke ruang atas kedai yang begitu lapang dan mempunyai banyak ruang makan yang bersenggat...lengkap dengan tandas dan meja makan serta game di atas meja.

Allah izin, saya tunaikan solat di atas helaian kertas tisu yang saya susun untuk saya bersujud....dengan linangan airmata syukur...alhamdulillah.

No comments: