Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, January 9, 2011

Yunnan Day 5 - Terbang ke Dali


Tasik indah dalam perjalanan dari Dali Airport ke Tadika Kanak-kanak Dali


Pertama kali saya mendengar perkataan DALI ialah ketika saya diperkenalkan dengan saham dana amanah...salah satu daripadanya ialah DALI equity fund. Namun destinasi Dali tempat kunjungan kami seterusnya terletak sedikit utara dari bandaraya Kunming...jika menaiki bas mengambil masa 4 hingga 5 jam (hampir seharian perjalanan). Penerbangan pagi itu bermula sejak jam 4 pagi lagi....kami semua telahpun bersedia di luar hotel penginapan untuk mengejar flight jam 7 pagi. Alhamdulillah, kami dan rombongan mampu menunaikan solat subuh di sudut lapangan terbang...itulah pengalaman saya yang begitu unik iaitu solat dengan kasut but tanpa menanggalkannya. Suasana kami agak kelam kabut di atas kehilangan dua ahli rombongan akibat salah faham....anggota rombongan dengan tourist guide teruk dimarahi oleh anggota lapangan terbang, namun apakan daya, dalam situasi berkenaan sukar untuk memastikan setiap ahli faham arahan yang diberikan.

Alhamdulillah, kami akhirnya selamat mendarat di Dali Airport....tidak begitu sibuk, agak sepi, nyaman dan dingin sekali...kami dijemput dengan bas persiaran untuk bertolak ke perkampungan muslim/ tadika kanak-kanak.. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 2 jam...terus ke madrasah dan disambut dengan jamuan pagi yang begitu mewah sekali...subhanalLah.











Destinasi kami itu sebenarnya merupakan sebuah nursery kanak-kanak yang diusahakan secara volunteer oleh penduduk setempat, tanahnya diwakafkan oleh penduduk tempatan yang komited dengan bidang pendidikan...mereka sekadar mengharapkan sumbangan dana orangramai serta selebihnya merupakan sumbangan secara sukarela.


Imam Besar di Dali








No comments: