Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, January 23, 2011

Yunnan Day 6 - bertolak ke Li Jiang

Agak lama juga saya tak mengupdate mengenai kembara 12 hari ke Yunnan lalu. Terdapat masalah teknikal yang menyukarkan saya meng upload sebahagian gambar di blog ini.

Li Jiang adalah merupakan destinasi berikutnya selepas kami menghabiskan masa di Dali. Cuma saya secara peribadi berasa agak sekejap singgah di Dali sedangkan rasanya tak puas menikmati keindahan semulajadi dan beramah mesra dengan muslim di Dali.




Perjalanan mengambil masa lebih 4 jam dengan menaiki bas...saya sebenarnya berasa takjub dengan kehebatan dan kegigihan rakyat China yang begitu gigih mengusahakan sektor pertanian. dengan jangkaan ekonomi di jangka mengalami kemelesetan pada tahun ini berikutan kenaikan harga minya dan faktor ekonomi lain, China di jangkakan tidak mempunyai masalah besar kerana negara itu menghasilkan sumber makanan mereka sendiri tanpa bergantung pada negara luar.

Li Jiang merupakan bandar pelancongan yang mula dikenali selepas kejadian gempa pada tahun 1997, bandar itu dimajukan sebagai bandar pelancongan untuk meningkatkan pendapatan rakyat setempat.











Suatu yang menarik di Li Jiang ialah latarbelakang geografinya agak pelbagai namun di dominasi oleh latarbelakang gunung ganang yg sangat indah. Jika sebelum ini saya hanya didedahkan dengan imej di Swiss sahaja...rupa2nya pemandangan indah sedemikian lebih menarik di Li Jiang..

No comments: