Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, January 18, 2011

The power of Du'a... (doa)..

Merupakan suatu kesilapan yang besar apabila ada yang menganggap keperluan berdoa itu hanya apabila diri dilanda krisis atau mengalami kesusahan. Hadith Rasulullah SAW yang bermaksud, “Tidak seorangpun Muslim yang berdoa kepada Allah dengan doa di dalamnya tiada dosa atau pemutusan silaturrahim melainkan dia akan diberi Allah kerana doanya itu satu dari tiga hal: Disegerakan doanya, ditabung untuknya di akhirat, atau disingkirkan keburukan dari dirinya”… (Hadith Riwayat Ahmad)

InsyaAllah bersama-sama kita merebut peluang kebaikan dengan mengamalkan doa-doa yang baik.Di samping itu juga, sama-sama kita berdoa dengan etika berdoa menurut petunjuk nabi dan sunnah serta ulama terdahulu.

a. Berdoa kepada Allah dengan nama-namaNya yang indah (Asmaul Husna).

b. Memuji Allah SWT terlebih dahulu seperti yang diamalkan Rasulullah SAW.

c. Bersungguh-sungguh dalam berdoa, ikhlas, khusyu’ sepenuh hati.

d. Tidak berlebih-lebihan dalam berdoa seperti berdoa menjadi mulia seperti nabi.

e. Memanfaatkan setiap waktu yang mustajab doanya iaitu pada waktu-waktu yang afdhal untuk berdoa umpamanya waktu sahur, sewaktu sujud, waktu tahyat akhir sebelum memberI salam, waktu antara asar dan maghrib pada hari Jumaat, waktu antara azan dan iqamah, semasa berpuasa, semasa bermusafir, semasa hari hujan, pada sepertiga akhir/ penghujung malam, pada sepuluh malam terakhir ramadhan serta pada sepuluh hari pertama bulan zulhijjah termasuk hari Arafah.

f. Tidak menggunakan bahasa yang keterlaluan seperti hendak bersajak dan membebankan. Firman Allah yang bermaksud, “kepadaNyalah dinaikkan perkataan yang baik….(ayat 10 Surah Fathir).

g. Berdoa dengan singkat dan penuh makna.

h. Berdoa dengan suara yang lembut dan perlahan...lembut dan perlahan. Firman Allah yang bermaksud, “Berdoalah kepada Tuhanmu dengan merendah diri dan suara yang lembut…” (ayat 55 Surah Al A’raf).

i. Berdoa dengan menghadap kiblat, setelah berzikir, selepas membersihkan gigi (bersiwak), dalam keadaan suci, nerada di tempat yang mulia, dalam masjid, dalam majlis ilmu atau ketika berada dekat ka'bah.

j. Sentiasa mendo’akan mereka yang kita kasihi. Doa seorang Muslim yang tidak berada di sisinya adalah mustajab. Di sisi kepalanya ada malaikat yang bertugas. Setiap yang berdoa demi kebaikan saudaranya, maka malaikat berkata, “Kabulkanlah, dan bagimu yang serupa” (Hadith Riwayat Muslim).

Selain itu, doa dari golongan berikut juga merupakan antara doa yang mustajab iaitu: Doa mereka yang dizalimi, doa seorang ayah dan ibu untuk anaknya, doa seorang musafir, doa seorang yang berpuasa, doa imam yang adil, doa anak salih untuk kedua orang tuanya, doa mereka yang terjaga dari tidur dengan doa yang ma’thur, doa orang yang terpaksa/ kesusahan, doa yang berzikir kepada Allah dan mohon keampunan pada sepertiga malam yang akhir, doa dengan doa Nabi Yunus, doa mereka yang ditimpa musibah, doa dengan menyebut nama-nama Allah yang indah, doa mereka yang sedang menunaikan haji, doa mereka yang sedang menunaikan umrah, doa mereka yang banyak berzikir kepada Allah dan doa orang dicintai dan diredhai Allah.

No comments: