Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, February 1, 2011

...andai saya berpeluang menghadiri Forum bersama....

Situasi hari ini bagi saya amat komplikated dan sukar untuk diperjelaskan setiap satunya secara terperinci. Ada kala kita bermaksud atau berniat untuk kebaikan tetapi disalahertikan dengan tanggapan dan pandangan yang tidak disangka-sangka sehingga berlainan pula persepsinya.

Isu-isu yang melibatkan wanita sering menjadi tumpuan...diberikan pemberat yang bagi saya seringnya keterlaluan sehingga mengaburkan fokus ke atas isu sebenar yang melanda masyarakat. Apabila berbicara tentang isu wanita..hati saya sebak sebenarnya. Isu yang sepatutnya diperjelaskan dengan penuh hikmah...kebiasaannya diremeh dan ditatang dalam fokus yang mencipta jenaka dan lawak untuk dipersenda. Cerita tentang isteri...lalu melencong kepada yang berkaitan di peringkat individu serta menjadi bualan pula yang menimbulkan salah faham dan sebagainya. Bukanlah tujuan saya untuk menjadi jaguh atau mencuri tumpuan untuk menghangatkan isu-isu berkaitan...sesungguhnya bukan itu niat saya.

Fokus masyarakat yang membentuk kelompok umat bermula dari ikatan dan saling melengkapi individu lelaki dan wanita. Sewajarnya pula ia ditakrifkan secara saksama dan diberikan tumpuan kepada objektif akhir yang hendak dicapai bagi tujuan penambahbaikan. Namun, sebelum objektif akhir itu dikenalpasti, isu atau masalah yang menjadi duri yang menyakitkan keadaan sosial secara keseluruhannya perlu dikenalpasti...namun saya seringnya kabur dengan penyelesaian jangkapendek yang seringnya menuding punca yang terjadi untuk dibebankan kepada golongan wanita. Pantang ada isu sosial...stigma itu biasanya dikaitkan dengan nilai-nilai yang berkait dengan punca kemaksiatan serta saling salah-menyalah...dan saya berpandangan, biasanya wanitalah juga yang digembar-gemburkan menjadi punca segala.

Apabila saya mendongak memandang langit dan awan...tatkala fikiran saya menerawang serta buntu mencari pilihan penyelesaian...saya sangat berharap andainya saya dapat menghadiri majlis ilmu bersama Saidatina Aishah ra (isteri rasulullah yang banyak meriwayatkan hadith) serta wanita-wanita tersohor yang telah terserlah kewibawaan mereka....betapa saya mengharap dapat berbicara dengan Ummul Mukminin itu untuk berkongsi kegelisahan dan kegundahan yang tersimpan. Namun...apakan daya, kita perlu kembali berpijak di alam nyata...dengan hakikat yang tidak dapat tidak kita nafikan, betapa usaha pengislahan itu menuntut pengorbanan yang berganda...Allah jua yang Maha Mengetahui..

No comments: