Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, February 6, 2011

Mendekatkan diri pada petunjuk ilahi melalui Majlis ILMU

Pernah dalam satu kem bina semangat yang saya hadiri yang menampilkan permainan untuk memupuk semangat setiakawan. Salah satu game tersebut menghendaki kami berjalan dalam kegelapan malam mengikut kumpulan.. yg mana ahli seramai sepuluh orang( lebih kurang) membuat barisan yg diketuai oleh ketua pasukan; lampu picit dibenarkan untuk dipegang oleh Ketua di hadapan sedangkan yang lain sekadar dibenarkan memegang baju kawan di hadapan sebagai petunjuk untuk tidak sesat serta berjaya ke destinasi. Namun... apa sebenarnya terjadi? Bagi saya... game berkenaan sedikitpun tidak memupuk sebarang rasa setiakawan namun prinsip perjalanannya memberikan analogi mudah dlm perjalanan hidup yg perlu dekat dengan petunjuk dan bimbingan.

Dalam game itu, saya berada di kedudukan tengah. Sukar untuk mengagak arah perjalanan dalam gelap sedemikian, yang pasti individu yang berada di belakang ketua pasukan mendapat petunjuk melalui cahaya lampu picit yang dibawa oleh ketua di hadapan. Individu pada kedudukan ketiga mungkin nampak melalui cahaya lampu picit tersebut.. mungkin juga tidak. Yang pasti, saya jelas tidak dapat memanfaatkan apa-apa dari cahaya lampu picit berkenaan. Saya beberapa kali terpijak kasut kawan di hadapan yang nyata mencetuskan rasa kurang senang... kawan- kawan di belakang ada yang terjatuh, terpijak lubang dan ada yang tergelincir masuk ke longkang kecil di tepi jalan.

Dalam situasi hari ini, apa yang saya boleh kongsikan di sini ialah keperluan kita pada insan yang berilmu untuk membimbing kita dengan cahaya ilahi. Kita perlu dekat dengan mereka melalui majlis ilmu serta perbincangan tidak rasmi untuk membantu kita memanfaatkan ilmu berkenaan di pentas kehidupan yang sementara ini. Jika kita jauh dari cahaya... ia meningkatkan peluang untuk memilih laluan yg bakal menggelincirkan kita dari kebenaran.

Moga kita dipermudahkan Allah akan ruang menempatkan diri dalam majlis ilmu yang mendekatkan kita untuk mengingati Allah dan hari akhirat...

No comments: