Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, February 17, 2011

Siapakah orang yang PANDAI...

Bila menyebut tentang PANDAI, istilah itu mengingatkan saya kenangan di zaman sekolah rendah dahulu. Cikgu dan kawan-kawan saya ketika itu selalu memuji saya dengan istilah 'pandai' dan juga disebut sebagai 'cleverest' dalam kelas. Bukanlah tujuan saya untuk mengangkat bakul di sini...cuma yang jelas ketika itu saya sebenarnya tak begitu faham tentang istilah pandai selain menyandarkan ucapan itu semata-mata berdasarkan keputusan peperiksaan akhir saya dari darjah 1 hinggalah darjah 6.

Konsep berilmu serta mempraktikkkan ilmu dalam kehidupan masih jauh untuk saya hayati pada usia sedemikian, yg jelas masih terngiang-ngiang ucapan itu dalam ingatan.

Pada usia seperti ini...sedikit sebanyak barulah saya jelas bahawa menguasai sesuatu ilmu itu bukanlah untuk kita menjadi manusia yang PANDAI semata-mata. Menjadi orang berilmu mengelakkan kita menghentam apa jua cara demi memuaskan apa yang diingini atau hajati...Manusia yang pandai bukanlah individu yang mendapat nombor 1 atau skor A semata-mata.

Manusia itu bersifat lupa dan lalai...disebabkan keadaan sekeliling serta fitrah manusia itu sendiri yang mempunyai qalbu (yang sifatnya berbolak-balik), oleh itu kepandaian bukanlah sesuatu yang mutlak sifatnya...sangat relatif dan bergantung pada skop dan suasana kontemporari.

Bagi saya, orang yang PANDAI ialah mereka yang menggunakan ilmu sesuai pada tempatnya, mengamalkan ilmu-ilmu bermanfaat untuk kebaikan manusia, juga sebagai platform untuknya menambahbaik rasa kerendahan hati sesama insan dan hubungannya dengan Tuhan Maha Pencipta.

Memiliki ILMU bukan untuk menghentam pandangan-pandangan yang tidak dipersetujui, bukan pula untuk membuka keaifan orang lain atau menyampaikan rhetorik meremehkan manusia-manusia lain (meskipun jelas ilmunya tidak setanding). Orang yang PANDAI juga menjalani kehidupannya umpama musafir yg berusaha mencari bekalan untuk perjalanan yang lebih jauh dari yang pernah dilaluinya (untuk alam barzakh dan akhirat).

Seseorang itu TIDAK akan masuk syurga jika ada kesombongan walau sebesar debu (malah lebih kecil dari debu)...jika lontaran batu ke dalam neraka mencecah ke dasarnya mengambil masa 70 tahun akhirat (satu hari di akhirat menyamai lima puluh ribu tahun di dunia ( Tafsir Surah Al Ma'arij - Dalam Tafsir Ibnu Kathir Jilid 10); apalah maknanya puluhan tahun hidup di dunia menjadi sebutan sebagai orang yang PANDAI tetapi GAGAL MENGAMALKAN ILMU...

No comments: