Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Monday, June 27, 2011

Practising doctor...Practising Muslim...

Kembara yang diizinkan Allah untuk saya kembali meneliti nilai-nilai kebaikan dan pengisian sebagai muslim, kerap menemukan saya dengan para ilmuwan Islam yang memberikan analog seorang muslim itu hakikatnya seperti seorang doktor yang menggunakan ilmunya untuk merawat pesakit.

Menjadi muslim...bukan pada lafaz dan gelaran, bukan pada nama dan warisan DNA, bukan juga pada 'wishful thinking'...

Seperti juga seorang doktor yang melakukan tugas-tugas secara hands on... apa pandangan kita jika dalam keadaan pesakit yang alami luka trauma, datang ke klinik untuk mendapat rawatan...tetapi doktor yang bertugas hanyalah doktor yang mempunyai sijil perakuan dan Ijazah, kemudian terus bercakap-cakap bahawa dia adalah doktor, mempunyai gelaran dan kelayakan....terus bercakap tentang rawatan...tetapi duduk sahaja tanpa berbuat apa-apa.....pastilah pesakit berkenaan mendapat komplikasi teruk dan mungkin boleh membawa maut!!

Menjadi muslim...syarat paling utama ialah terjemahan diri sebagai individu yang menyerah hati, diri dan hidupnya ke dalam penguasaan undang-undang Allah. Terjemahan yang nyatanya merupakan praktis yang membentuk rutin dan kehidupan.

Menjadi muslim bukan pada memenuhi ciri luaran..bukan tanpa ilmu, tiada kefahaman dan tiada keyakinan untuk melaksanakan amalan sebaagai muslim yang beriman.

Menjadi muslim bukan dengan angan-angan.....tetapi dengan realiti sebenar yang mendahulukan keredhaan Allah dalam setiap praktis dalam hidupnya.

No comments: