Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, June 21, 2011

Tentang Kembara yang tiada penghujungnya (The Eternal Journey) I

Saya kongsikan di sini pengisian ilmu yang disampaikan oleh ilmuwan Tafseer Al Quran tentang intipati juz ke 29 (juga dikenali sebagai Juz Tabarak). Terus terang saya katakan, inilah pertama kali dalam hidup saya yang menerima ilmu dari mereka yang benar-benar memahami terjemahan, tafsiran (yang dirujuk berdasarkan ilmu-ilmu ulama’ muktabar) dan dirujuksilang secara langsung dengan ayat-ayat Al Quran serta kehidupan Rasulullah SAW dan para sahabat.... seperkara lagi yang sangat mengkagumkan saya...ilmuwan tersebut iaitu Prof.Dr.Reda Bedeir (pemegang dua ijazah PhD) itu mampu mengingati setiap ayat AlQuran iaitu nombor surah dan nombor ayat yang dirujuk untuk dikongsikan ilmunya dengan kami yang mendengar. Dibacanya pula ayat-ayat Allah dengan intonasi yang begitu menusuk kalbu dan diterjemahkan pula ayat demi ayat.. dan kemudian diberikan tafsiran mengikut konteks ayat dan teladan yang telah diterjemahkan oleh Nabi Muhammad SAW dan para sahabat.

Tentang Kembara yang tiada penghujungnya itu.....jika ada yang membuat anggapan bahawa kehidupan dunia bakal berakhir dengan kematian... dan peluang yang ada di dunia ini perlu dimafaatkan sebaik-baiknya untuk mencapai apa sahaja kehendak jiwa dan kehidupan .....maka sesungguhnya itu adalah TIDAK benar sama sekali.

Hakikat penciptaan kita dengan dua kali kematian dan dua kali kehidupan...merupakan satu konteks yang perlu kita sama-sama fahami dan ingati. Kita bermula dari tidak ada (out of nothing) iaitu dalam keadaan mati...dihidupkan sementara didunia, dimatikan untuk singgah di alam barzakh dan kemudian dihidupkan kembali di alam akhirat. Di alam akhirat... kematian yang merupakan makhluk yang diciptakan Allah, akan ditamatkan kewujudannya. Tiba sahaja hari pembalasan itu, kematian menemui ‘kematiannya’... Selepas itu tidak ada lagi apa yang disebut kematian.

Apakah maknanya kehidupan yang kita lalui ini? Apakah pengisiannya merupakan komposit yang menjadikan kita manusia paling gembira dan bahagia? Setiap insan mempunyai sasaran yang ingin dicapainya. Berbalik kepada matlamat yang ingin kita capai... seseorang pastinya mempunyai matlamat jangkapendek, jangka panjang dan matlamat yang mutlak (ultimate goal) yang ingin diterjemahkannya dalam kehidupan yang dilalui itu.

Kehidupan kita di dunia ini merupakan pentas yang memberikan peluang kepada kita melakukan sesuatu untuk mencapai objektif sebenar di alam yang abadi. Keyakinan tentang itu, bergantung pula sejauh mana keyakinan kita dengan kehidupan ghaib di alam akhirat. Itulah juga syarat sebagai muslim mukmin yang bertaqwa.

Apa sahaja yang kita punyai di dunia ini adalah ‘means’ iaitu di sebut juga sebagai wasilah (cara)...sesuatu yang membolehkan kita mencapai objektif abadi dalam kehidupan yang kekal tanpa kematian. Habuan kekayaan, wang, kenderaan, rumah dan apa sahaja di dunia ini., bukanlah objektif sebenar kehidupan..Hakikatnya dalam kehidupan muslim yang bertaqwa, kemewahan dan kekayaan hanyalah jalan-jalan untuk kita mencapai the 'ultimate goal' di akhirat nanti..

Buat meneruskan kehidupan, perjuangan dan keperluan berda’wah...wajarnya kita mengisi kehidupan kita ini dengan ‘good moral character’ serta memenuhi muamalat dengan insan dalam skop yang Allah benarkan. Apa sahaja yang dicapai, perlulah memfokuskan pada batas yang menterjemahkan hidup kita sebagai muslim yang menyerah kehidupannya kepada peraturan dan sistem Allah. Jangan lah pula kita meletakkan ‘ultimate goal’ dalam kehidupan ini sekadar kewujudannya dalam dunia yang sementara.... ia wajar kita fokuskan pada waktu di mana kematian itu sudah ditiadakan...satu alam kekal abadi selama-lamanya.

No comments: