Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Monday, June 13, 2011

Menulislah dengan objektif yang benar....

Resam individu... tatkala berhujah dan berfakta, ingin sekali didengar...Dalam dunia cyber yang memberi peluang semua orang menulis, juga memberikan harapan pada setiap diri agar tulisannya dibaca. Saya juga sedemikian...tinggal lagi, saya biasanya menjurus pada ‘learning curve’ yang saya harapkan untuk terus belajar dan diajar....bukan pula tujuan saya untuk mengheret sesiapa dalam kancah perdebatan sehingga membuka perselisihan.

Saya pernah tuliskan, bahawa setiap fakta yang kita komunikasikan...perlu mempunyai objektif. Mengapa ia disampaikan dan mengapa pula ia diharap dapat sampai ke hati insan lain yang membacanya. Sesuatu tulisan tanpa objektif, bakal terdorong untuk mengutarakan suatu pandangan yang tak perlu serta merapu.... lebih tidak perlu apabila ianya mencipta dosa terbitan yang boleh dielakkan.

Setiap kita punyai pandangan dan pendapat yang berbeza. Cara mana kita hendak menyempurnakan agar sesuatu pandangan itu diterima sehingga menghasilkan perubahan sikap dan praktis...bergantung pula sejauh mana objektif pencapaian yang kita harapkan.

Perkongsian apa jua pandangan... seringnya bersifat mendatar, tiada sentimen malah tidak perlu dihujahkan dalam skop yang dikira terkeluar dari tajuk. Tanpa objektif yang jelas, ia bakal memberikan impak berbeza sehingga ada yang terjurus pula dengan pandangan ‘terasa’ atau ‘tersindir’ atas perkara yang sebenarnya tidak ada kena mengena tentang dirinya.

Kita sebenarnya tidak perlu defensive jika suatu pandangan itu tidak selari dengan minda sendiri. Kita juga tidak perlu menjadi offensive apabila pandangan dan pendapat kita ditolak serta dibangkang oleh orang lain. Mengapa perlu berkecil hati sehingga tertulis' pula yang bukan-bukan serta tidak relevan dengan isu yang diperkatakan. .

Cumanya...dalam era di mana internet kini yang menjadi medan pertarungan yang semakin terbuka... saya nyatanya terkedu apabila terus menyaksikan bagaimana batas kesopanan seseorang idak lagi bersifat mutlak dan sahih......pada Allah saya bermohon dan berlindung...

No comments: