Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Wednesday, July 31, 2013

Laylatul Qadr..moga satu hari nanti 10 ramadhan terakhir diisytiharkan cuti khas

Saya kehilangan kata bicara apabila majoriti respon terhadap cuti panjang saya dikaitkan dengan sambutan hari raya atau bercuti ke luar negara...."Wahhh! awalnya cuti raya"..."

Betapa janggal pula untuk saya secara 'izzah memaklumkan bahawa cuti saya itu adalah untuk merai'kan kedatangan 10 malam ramadhan yang terakhir, dan ianya tiada kena mengena dengan sambutan hari raya. Dalam intonasi yang kebanyakannya bernada rendah dan hampir tidak terdengar, saya sekadar menyatakan bahawa saya perlu menghabiskan bacaan alquran dalam bulan yang mulia ini. Dan seperti jangkaan saya, ada ekspresi wajah yang tidak dapat menerima jawapan yang begitu simple untuk menjustifikasi cuti saya yang begitu panjang.

Tahun demi tahun ramadan Allah kurniakan kepada kita dengan izinNya. Betapa gembira dan bersyukurnya kita. Alhamdulillah, pada penampilan diri yang semakin berusia, serta menyedari banyaknya amalan-amalan di bulan penuh mulia ini tidak selari dengan tuntutan sebenar pengisiannya..sahabat-sahabat saya sering berkongsi nasihat untuk untuk beramal sebaik-baiknya di bulan penuh barakah ini.Apatah lagi tatkala tibanya malam laylatul qadr yang sangat hebat anugerahnya di sisi Allah SWT. Kita tidak tahu..entah berjumpa lagikah kita dengan ramadhan yang akan datang.

Satu keputusan yang berat sebenarnya untuk 'menggantung' sebentar segala transaksi/ urusniaga/ konsultasi rutin kerja yang pada tanggapan saya sangat memerlukan kehadiran saya di tempat kerja (mungkin sekadar tanggapan saya yang perasan penting; namun kotak email dan sms terus dikunjungi permintaan demi permintaan). Kebetulan banyak pula dateline tugasan yang memerlukan jawapan SEGERA dan dianggap PENTING.

Cuma dalam perkongsian kali ini, saya sangat berharap moga satu hari nanti agar ada polisi yang memberikan cuti umum (cuti berganti pun ok) setiap kali tibanya 10 ramadhan terakhir ini, moga suasana hebat ber'ibadah dalam tempoh ini dapat sama-sama kita raikan aura dan penghayatannya...

No comments: