Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, July 25, 2013

Jangan biarkan yang MINORITI terus memperbodohkan ummah...

Isu ratu cantik berulang lagi; demikian juga perkara-perkara yang berkait rapat dengan aqidah sebagai individu muslim.


Sedih dan kecewanya..apabila isu yang melibatkan aib wanita ini digembar-gembur (dipopularkan) dalam bulan yang penuh barakah ini. Lebih geram apabila individu yang SANGAT MINORITI itu diberi ruang dalam media massa untuk meluahkan ketidakpuasan hati mereka pada sistem yang dipandu oleh wahyu Allah SWT ini. Ia disensasikan pula dalam dimensi sehingga menampakkan betapa 'rendah' dan 'hina'nya peraturan yang melarang mereka menyertai aktiviti yang berkenaan.

Cuba perhatikan, bagaimana mereka yang minoriti itu terus memegang psikologi majoriti umat Islam terutama wanita. Perhatikan papan-papan iklan, penampilan dalam majalah dan akhbar serta TV atau juga bagaimana minoriti wanita 'didedahkan' auratnya dalam keadaan yang memalukan atas dasar 'sedap dipandang mata' serta menjanjikan pulangan keuntungan yang lebih baik. Fokus dan imej wanita muslimat menurut garispanduan quran dan sunnah terus dipandang remeh dan disembunyikan dari imej massa; dan di'cop' secara tersirat sebagai perwatakan yang dipandang 'selekeh'.

Namun, umat wanita muslim di negara ini secara majoritinya menutup aurat serta sopan dan patuh kepada peraturan masyarakat. Hanya segelintir yang redha tubuh mereka ditatap penuh minat; dengan bangga menobatkan kebanggaan mereka melalui minda wartawan mahupun kelompok insan yang menulis tanpa mempedulikan sama ada gaji yang diterima itu halal atau haram dari pandangan Allah SWT. Mereka yang MINORITI ini dengan lantang dan berani memperbodoh-bodohkan majoriti masyarakat muslim yang taat dan patuh kepada peraturan pihak berkuasa.

Saya berpandangan untuk kita sebagai muslim (those who submit to Allah) untuk memboikot produk yang memaparkan wanita dengan imej tidak/kurang sopan; jangan beli atau peduli pada produk-produk sedemikan...ini termasuklah hiburan di TV, majalah, buku dan apa sahaja yang membantu populariti mereka. Jangan lagi biarkan mereka yang menjadi ikon kepada anak-anak generasi muslim kita.

No comments: