Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Wednesday, July 10, 2013

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan ..

Alhamdulillah..kita bertemu dan saling bertamu untuk memanfaatkan ramadhan; bulan penuh barakah dan rahmat.Moga padanya, kita semua diizinkan Allah memanfaatkan waktu yang sedia ada pada kebaikan-kebaikan yang diredhaiNya.

Tirai ramadhan saya kali ini ditemukan Allah dengan dua ujian yang agak berat untuk saya menerimanya. Kedua-duanya dengan insan-insan yang tidak mempunyai apa-apa kepentingan dalam kehidupan saya, namun hadir untuk berkongsi sedikit sebanyak apa yang mampu saya kongsikan.

Kedua-dua mereka membawa saya pada kesimpulan akhir yang sangat mendukacitakan. mengambil sebahagian fokus saya serta menyebabkan hati saya 'terduduk' sebentar dari fokus sebenar untuk merancang 'KPI' buat ramadhan kali ini. Betapa pergeseran mahupun salah faham yang membawa kepada hujah dan debat serta penceritaan yang hanya mengisahkan tentang masalah tetapi tanpa penyelesaian, sangat berat untuk kita hadapi.

Namun, saya belajar dari pengalaman bahawa dukacita sepatutnya membuka ruang yang lebih mantap dan kukuh untuk kita berfikir serta membuat langkah-langkah pembetulan. Kerana kita ini seboleh-bolehnya ikhlas mencari keredhaan Allah bukan keredhaan manusia.

InsyaaAllah, ramadhan kali ini saya kongsikan petikan dari seorang penulis antarabangsa Yasmin Mogahed,

"As we enter this blessed month of mercy, I give this advice to myself first, and then to you:
Don’t let this Ramadan be just a holiday of rituals. Don’t finish reading the Quran without it transforming you. Don’t feed your body at suhoor, but starve your heart of Qiyam. Don’t reduce this downpour of mercy to just a month of sweets and lavish iftars. Seek Him, you will find. Take a sincere step towards change, transformation, redemption. If you do, you will find Him in front of you. Find Him this month. He’s been there all along. Closer than your jugular vein. Look and you’ll find. Walk and you’ll arrive."

Seboleh-bolehnya, saya harap diberikan kekuatan Allah untuk terus 'berjalan' dalam skop tugasan yang telahpun saya 'assign' untuk diri saya sendiri..Allahulmusta'an.

No comments: