Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Friday, May 14, 2010

Zikrullah dengan cara yang benar...

Beberapa sms saya terima mengenai saranan untuk menegur tentang amalan berzikir (zikrullah) sambil berjoget dan menari-nari. Pertama kali saya mendengar tentang amalan ini ialah beberapa tahun yang lalu. Sebelumnya, saya agak keliru juga dengan apa yang disebut "tariq"...iaitu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah melalui kaedah tertentu...serta kemudian bakal "diijazahkan' dengan zikr spesifik berdasarkan tahap 'kemuliaan' yang telah dicapai. Kemuncak dari amalan sedemikian ialah dengan mengangguk-anggukkan kepala, menari-nari dan berjoget...tetapi dipertahankan dengan istilah khusyu' mengingati Allah. Zaman belajar dahulu, saya juga agak nakal kerana sering tergelak apabila memerhati pelbagai gaya lenggokan badan dan anggukan kepala oleh mereka yang dikatakan 'khusyu'" berzikir itu.Ketika itu...saya turut merasakan betapa keadaan amalan sedemikian adalah sesuatu yang tidak kena dengan ajaran Islam yang sebenar.

Sejak bersekolah dahulu...saya sering tercari-cari kelebihan mereka yang mengamalkan amalan menyucikan hati melalui amalan berkenaan. Saya dikhabar tentang pelbagai karamah dan keajaiban yang berlaku pada mereka yang dianggap 'mulia' itu. Ada yang yang menyebutnya sebagai ilmu tasauf...ada juga yang menyandarkan pandangan/ amalan melalui keyakinan terhadap individu yang dianggap 'alim/ soleh. Saya sering terfikir...apa kelebihan berkenaan berbanding amalan para sahabat Rasulullah SAW. Bukankah sahabat-sahabat paling dekat dengan baginda Nabi Muhammad SAW...malah mereka diiktiraf dan disebut pula di dalam Alquran...tetapi para sahabat tidak pula di"ijazah"kan dengan zikr berbeza antara satu sama lain demi menyatakan kemuliaan mereka. Tidak pernah pula tercatat bahawa mereka itu mengamalkan zikir sambil menggoyang-goyangkan badan akibat terlalu khusyu'....

Rasulullah dan sahabat tidak pernah mengajar kita dengan zikrullah sambil menggoyang badan secara keterlaluan sehingga dilihat sambil menari-nari atau berjoget. Naluri ketaqwaan dan keikhlasan (tauhid kepada Allah) pasti memberikan kita insight bahawa ibadah benar di sisi Allah adalah mengambil teladan sunnah yang sebenar. Adalah menjadi tanggungjawab kita untuk menterjemahkan Islam dalam keadaan yang benar serta dipandu dengan bimbingan ilmu. Jauh dari syubhat serta cabaran dirabunkan syaitan dengan memandang mulia/ suci diri sendiri dengan amalan tertentu (apatah lagi jelasnya ada yang menokok tambah/ berdalih tanpa nas). Moga Allahmemelihara kita melalui penghayatan yang benar terhadap Alquran dan mendalami penjelasan melalui hadith yang sah.

1 comment:

... said...

Pada pendapat saya kenapa itu semua berlaku adalah kerana nipisnya pengetahuan dan ilmu agama. Daya fikir yang agak rendah dan lemah membuat tafsiran sendiri.