Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, May 9, 2010

Memanfaatkan Majlis 'Reunion'

Sejak kemunculan teknologi komunikasi yang begitu canggih (telefon bimbit, sms, facebook, blog, twitter...rangkaian internet yang lebih mudah/ tanpa wayar dan sebagainya)...alhamdulillah, saya berpeluang bertemu semula dengan ramai kenalan yang pernah bersama-sama; bermula dari zaman sekolah rendah sehinggalah ke peringkat menengah dan universiti. Ia nyata memeriahkan suasana komunikasi serta peluang untuk kita menghargai seseorang yang pernah berkongsi kebaikan dan senyumannya dengan kita.

Majlis Reunion juga pada masakini sudah menjadi kebiasaan, menjadi platform untuk mengukuhkan persahabatan serta ikatan yang terjalin. Di mana dan bagaimana ia perlu dilakukan...terpulanglah pula kepada matlamat mengapa reunion berkenaan hendak diadakan. Meskipun jauh di dalam hati ini begitu rindu pada situasi silam yang pernah dilalui dengan penuh kenangan dan nostalgi namun berhadapan dengan realiti, kadang-kadang tidak memampukan sebahagian kita untuk sekadar hadir buat memeriahkan majlis. Di luar sana, terlalu banyak komitmen yang hendak dilakukan.

Saya bertemu semula dengan bekas rakan sekelas saya (Sdra Idris Yaacob) di sekolah menengah dalam Kelas Bahasa Arab yang sama-sama kami hadiri bersama keluarga masing-masing. Terfikir pula saya...dari kita sekadar bertemu untuk rutin bertanya khabar dan mengimbau kenangan ambil menimati juadah makanan, lebih wajar rasanya kita melakukan aktiviti buat memenuhi waktu-waktu pada usia seperti ini dengan suatu pengisian yang lebih bermanfaat.

Mungkin selepas ini saya akan cadangkan Majlis Reunion mengambil tempat di majlis ceramah agama, Malis Tadarus di Masjid, Kelas-Kelas Bahasa Arab, atau apa sahaja majlis yang bermanfaat. Jika ianya lebih pada skala yang kecil...dicadangkan sahaja majlis tazkirah atau usrah' atau setidak-tidaknya kita berbicara pada perkara yang mendatangkan pahala/ menjauhkan dosa. Saya sangat berharap supaya kita semua dapat menimba hikmah Alquran dan sunnah bersama-sama...jangan pula melayani kedua-duanya itu seperti seorang yang pekak, bisu dan buta...

No comments: