Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Monday, May 17, 2010

Tentang Bahagia atau "Stressful" dalam kehidupan...

Dizinkan Allah, saya berkesempatan menemui beberapa pakar terbilang dalam bidang Perbidanan dan Sakit Puan dan seorang Konsultan Pakar Bedah...semuanya merupakan teman-teman sekuliah saya semasa di pengajian dahulu. Saya tumpang gembira dengan kehebatan dan pencapaian mereka...detik untuk menikmati hidangan bersama itu, satu peluang yang sangat jarang diperolehi. Alhamdulillah...

Kami sebenarnya bertemu dalam dimensi yang begitu berbeza...cuma yang jelas; ada di kalangan mereka yang tidak dapat membayangkan situasi diri saya yang pada pandangannya begitu banyak masa terluang berbanding pakar/ konsultan klinikal yang terlalu banyak tugas dan tanggungjawab. Dengan selambanya saya menjawab....kesibukan itu adalah persepsi, ia bergantung pada pengisian yang hendak kita lakukan...yang semuanya itu adalah pilihan diri kita sendiri....

Mungkin juga bicara saya yang terlalu 'longgar' atau tidak menjurus pada satah sasaran membicarakan tentang isu kesibukan. Ya...benar; saya mempunyai masa menulis di blog; ada masa menonton cerita kanak-kanak atau dokumentari bersama anak-anak; ada masa bersantai dengan pelajar/ teman di FB/ atau melalui sms; ada ruang mencari pengisian hati yang selama ini saya tertinggal jauh dek kesibukan dalam ruang formal. Ada juga ruang menanam pokok bersama anak-anak dan pembantu rumah. Ada juga ruang untuk saya berdialog secara serius dengan suami...mengenai kehidupan dan menangani teguran. Ada ruang buat jiran, keluarga terdekat dan sahabat handai. Fokus dalam bidang teknikal..tidak pula saya tinggalkan, saya sedang menulis sebuah teks untuk memperingatkan diri saya dan berkongsi dengan pelajar-pelajar yang saya kasihi. Ada juga ruang untuk merawat pesakit pada waktu yang mana khidmat saya diperlukan. Saya turut meluangkan masa untuk sumbangan masyarakat melalui sekolah dan guru tempat anak-anak saya belajar... dan saya adalah guru untuk pelajar-pelajar dan juga pentadbir di dalam organisasi yang dimanahkan untuk saya terajuinya...

Untuk itu..saya tahu bahawa saya sebenarnya sangat sibuk menangani segenap agenda yang saya telah pilih. Saya lakukan ini bukan dengan berangan-angan sambil memeluk tubuh atau terus memicit keyboard demi mencari populariti atau ketenangan di hati. Secara sedar...saya yang memilih semua ini;demi matlamat yang saya telahpun JELAS tentangnya. Untuk itu saya tidak boleh merungut jika ada yang terpendam di hati tidak mampu untuk saya paparkan dengan izin Allah untuk menjadi kenyataan.

Penulis buku Jangan Bersedih (La Tahzan) menuliskan.."Kehidupan anda adalah cermin dari apa yang anda fikirkan. Maka semua perkara yang anda fikirkan dan anda hayati sangat mempengaruhi kehidupan anda, sama ada pada ketika bahagia mahupun sengsara".

Kita boleh melihat seseorang dari luaran...jangan pula kita terus menghamburkan kesimpulan tentang kehidupannya yang tidak pernahpun kita lalui secara teliti. Semoga saya berlaku adil apabila membicarakan atau menuliskan tentang sesuatu...

1 comment:

Anonymous said...

Realistic sharing...