Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Monday, May 31, 2010

Ipar dan Mertua...mereka bukan 'ORANG LAIN'

Berapa agaknya cerita dan kisah mengenai masalah dan pertikaian dalam keluarga yang pernah didengarkan ke telinga saya. Kebanyakannya pula merupakan isu yang berkaitan dengan individu yang dikenali sebagai mertua, menantu mahupun ipar.Kerap kali juga saya dibicarakan tentang perang dingin atau juga perang lisan sehingga membawa perbalahan antara insan-insan berkenaan.

Sebenarnya, sebahagian kita keliru dengan tag atau istilah keluarga dan bukan keluarga. Seringkali batas kekeluargaan dihadkan pada individu yang sedarah sedaging...lebih-lebih lagi yang 'significant' untuk mewarisi harta dan apa sahaja yang dikatakan menjadi punca pertikaian.

Apabila telah ada ikatan pernikahan, mereka yang berpangkat ipar dan mertua...adalah merupakan keluarga kita. Fokus keluarga adalah untuk memaslahatkan masyarakat...membina kekuatan sosial malah mendidik seseorang untuk membina hubungan sesama insan. Jikalah agaknya dengan saudara, ipar dan mertua seseorang tidak mampu membina hubungan yang berkesan dan berkekalan...apatah lagi jika ianya kita sandarkan pada organisasi yang lebih mencabar?

Suasana seperti inilah yang terkadang menyebabkan suami dan isteri bermasam muka, menjadi pergaduhan apabila perlu balik ke kampung/ mertua...tambah menambah luka jika seseorang bercerita dengan meng"address"kan ibu mertuanya sebagai his/ her mother apabila berdialog tentang pasangannya....atau bila melihat foto keluarga atau album...ohh ni keluarga dia, padahal yang bercakap itu merupakan ipar kepada manusia yang sedang beliau berdialog.

Ipar dan mertua adalah sebahagian kehidupan kita. Malah, mertua adalah ibu bapa kita sepanjang hayat...sekalipun berlaku perpisahan melalui penceraian atau kematian.

Allah lah yang Maha Mengetahui

No comments: