Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Wednesday, May 19, 2010

Tentang ibubapa cemerlang...

Fokus keterlaluan terhadap pencapaian akademik pada pendapat saya terus mengelamkan peranan ibubapa dalam proses mendidik anak-anak. Dalam pelbagai iklan atau rhetorik kecemerlangan....peranan ibubapa dikatakan sebagai sesuatu yang sangat kritikal dalam menentukan kecemerlangan anak-anak.Dalam banyak keadaan...kecemerlangan anak-anak dihebatkan dengan bagusnya pencapaian akademik mereka, gemilangnya dalam penglibatan kokurikulum...yang mana ibubapa turut sama terikat dengan komitmen cemerlang dalam fokus yang sedemikian terhad. Saya sebenarnya agak hampa dengan rhetorik sedemikian.

Mereka yang terlibat dengan perniagaan berasaskan program akademik turut berlumba mencari ruang untuk turut sama menobatkan ibubapa cemerlang...dalam konteks yang kebanyakannya HANYA PENCAPAIAN AKADEMIK sahaja.

Saya menerima email dari seorang yang memasarkan produk skor A. Saya pernah mencubanya untuk beberapa tempoh namun saya tidak meneruskannya selepas itu. Saya tidak berhasrat untuk memberikan impresi negatif terhadap produk berkenaan, cumanya saya berpendapat, anak-anak memerlukan kasih sayang kita di sisinya. Produk skor A diwar-warkan sedemikian untuk memberi latihan akademik kepada anak-anak bagi ibubapa yang kurang berkesempatan duduk bersama anak-anak membuat latihan...yang mana maklumbalas melalui sms akan disampaikan kepada telefon bimbit ibubapa mengenai pencapaian anak-anak berkenaan.

Anak-anak bagi saya adalah insan yang wajar didekati hatinya...diisi mindanya dengan belaian dan kasih sayang mengenai ilmu serta manfaat ilmu berkenaan; bukan sekadar dibiarkan memicit keyboard sendirian untuk mencari jawapan....tanpa ada bicara manusia disisinya. Pelbagai hasilan negatif isu-isu sosial yang terus menyayatkan hati (terbaru pasangan remaja yang menanam hidup-hidup bayi yang baru dilahirkan di Melaka) meneruskan kembara saya untuk terus berusaha mencari definisi ibubapa cemerlang....adab dalam Islam tidak pernah memberikan indikator kecemerlangan sebagai matlamat didikan anak-anak tetapi menggarap keseluruhan proses didikan tersebut sebagai nilaian kehidupan yang berterusan...

No comments: