Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, May 6, 2010

Doa saya buat mereka....

Sejak beberapa bulan kebelakangan, silih berganti saya menerima khabar mengenai keadaan kesihatan ibubapa kepada sahabat-sahabat saya yang perlu menerima rawatan serius. Saya tidak dapat menolak dari turut berasa dukacita, berkongsi rasa simpati serta kesusahan yang memerlukan ketabahan untuk dilalui.

Saya dahulu bersekolah di sekolah berasarama sebelum melanjutkan pelajaran di universiti tempatan. Disebabkan jauh dari keluarga, hubungan kami sesama teman dan sahabat yang menghuni di asrama begitu akrab...seperti adik beradik. Sehingga kini, saya tidak dapat melupakan insiden kami berkongsi air minuman dalam plastik dengan menggunakan straw yang sama, sama menjamah makanan, serta mengharungi 'stress' dan kegembiraan bersama-sama.Pada masa sakit dan demam, sahabat-sahabat inilah yang menjadi tempat bermanja dan meluahkan perasaan. Jika ada di kalangan ibubapa yang datang menziarahi kami, sayalah antara yang paling gembira sebab dapat berkongsi ration yang bakal diperolehi. Sesekali jika ada kelepasan cuti untuk bersama menziarahi rumah sahabat yang berhampiran dengan sekolah, ada waktunya kami merancang dan melaksanakannya...gembiranya dapat naik bas (berhenti-berhenti) bersama-sama.

Layanan ibu ayah sahabat2 saya terhadap kami seperti melayan anak sendiri.Lantaran itu...saya dapat rasakan kemesraan sebagai keluarga begitu erat terjalin. Dalam usia sedemikian, ianya sangat jelas dalam lembaran kenangan yang saya simpan. Sejuknya perasaan bila disambut dengan senyuman, dilayan seperti insan yang telah dewasa serta dihormati kehadiran kita sebagai tetamu sebaik-baiknya.

Pada masa ini, beberapa orang ibu dan ayah kepada sahabat-sahabat saya ini terlantar sakit akibat pelbagai penyakit. Ada di antara mereka yang masih kritikal di dalam wad, adapula yang perlu dirawat secara intensif serta perlu diberikan sokongan sepenuhnya dari segi emosi dan kasih sayang, tidak kurang juga yang di peringkat tidak boleh diubati melalui rawatan sedia ada......

Sesungguhnya...saya panjatkan doa seikhlasnya buat mereka, moga Allah ringankan kesakitan yang dihadapi serta digantikan kesabaran dengan pahala berganda.

Doa saya juga...untuk sahabat-sahabat semuanya. Kita hanya ada satu ibu dan ayah di dunia ini.... Sesungguhnya kita tidak ada pilihan lain untuk mengatasi saat-saat kesukaran apabila berhadapan dengan ujian ke atas insan yang sangat-sangat kita kasihi ini.....selain mengamalkan isi Alquran dan sunnah. Bantulah kami ya Allah.

1 comment:

Anonymous said...

Really enjoy reading your postings, there are so 'human'. Continue to write and inspire people.