Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, December 27, 2009

Perbandingan yang setara...

Mungkin kita biasa mendengar..."we should compare apple with apple, orange with orange; Not apple with orange".

Saya secara prinsipnya bersetuju dengan pendapat itu, meskipun kedua-duanya berasal dari kumpulan yang sama namun epal dan oren memang nyata berbeza. Tidak banyak isu jika ia masih ingin dibandingkan. Di dalam apa jua hujah ilmiah, perbandingan dua perkara biasanya akan didasari dengan persamaan dan perbezaan...yang mana hasil dari hujah itu akan memfokuskan kepada objektif mengapa perbandingan itu perlu dilakukan.

Saya biasa bercakap tentang objektif atau matlamat...kerana itulah sebenarnya hakikat yang menggerakkan seseorang melakukan sesuatu; hakikat yang memotivasikan mengapa sesuatu perkara itu berlaku walaupun kadang-kadang ia bertentangan dengan kebiasaan atau lumrah sekeliling.

Saya sekadar ingin berkongsi tentang beberapa contoh perbandingan tidak betul yang kini sering menjadi hujah atau perdebatan apatah lagi dalam mengisi penterjemahan kefahaman kita terhadap amalan Islam yang benar. Antara budaya masyarakat melayu yang sudah sekian lama menjadi tradisi ialah membaca yasin dan membuat tahlil beramai-ramai. Isu mengenai ini telahpun mula saya dengar sejak di kampus dahulu...betapa amalan itu tidak menepati apa yang diajar Rasulullah SAW...malah tidak pernah dilakukan oleh baginda dan para sahabat. Namun, bila isu itu diutarakan; ada yang menjawab....daripada kita berdisko atau buat maksiat...bukankah amalan membaca yasin dan tahlil itu lebih baik...?

Ini berbalik kepada isu epal dan oren tadi...? Kenapa masih hendak juga bandingkan eal dan oren sedangkan memang dah sahih benda2 itu memang berbeza.Perbandingan setara dengan amalan bida'ah bukan lah amalan maksiat; ia sepatutnya difokuskan dengan inti ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhamad SAW; bukan dengan amalan maksiat yang dirasuk oleh bisikan syaitan.

Saya terbaca tentang kisah ayam ternakan yang dibacakan alquran untuk menghasilkan daging yang lebih baik. Hujah penternak, ia berdasarkan kajian di negara barat bahawa ayam yang diperdengarkan muzik latar yang menarik akan menghasilkan daging yang lebih berkualiti. Lalu lahirlah idea memperdengarkan bacaan alquran di kandang ternakan ayam dengan hujah iaitu daripada perdengarkan dengan lagu yang sia-sia, baiklah diperdengarkan ayam-ayam itu dengan bacaan alquran (rakaman mp3). Prinsip yang diajarkan didlm alquran ialah 'rezeki yang halalan dan toiyiban = halal dan baik; tidak pernah pula kita diajar mendengarkan haiwan ternakan dengan alquran...
Alquran bukan diturunkan untuk diperdengarkan kepada ayam....tetapi untuk kita mencernakan hidayah/ bimbingan di dalamnya sebagai terjemahan di dalam kehidupan.

No comments: