Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Monday, December 14, 2009

Apa ertinya universiti untuk sebuah komuniti.....

Universiti sejak mula diwujudkan dianggap gedung ilmuan; tempat di mana ilmu diajar dan diberikan fokus dalam melahirkan mereka yang berketrampilan.Status ijazah, sarjana dan doktor falsafah secara langsung memberikan status tersendiri pada setiap yang pernah mempunyai pengalaman belajar dan menuntut ilmu.
Secara rutinnya juga, setiap universiti mempunyai matlamat untuk mencipta kehebatan dan kecemerlangan; terutama dalam bidang-bidang yang tersendiri, sesuatu yang mencirikannya berbeza dari institusi yang lain.
Namun, falsafah keilmuan untuk dilaksanakan pada situasi hari ini tidaklah begitu mudah. Terlalu banyak pula prosedur sampingan yang menenggelamkan fokus universiti sebagai gedung ilmu. Ini sekadar pandangan saya...sebab agak lemas juga apabila kita perlu membuat sesuatu kerja berulangkali tanpa sebarang sumbangan kepada indeks pencapaian yang memberikan impak kepada kecemerlangan institusi. Tidak cukup dengan 'world class ranking', sistem ISO yang mencakupi pentadbiran skop utama tugas di universiti, sistem akreditasi makmal,sistem-sistem on-line, sistem fail meja, audit yang pelbagai...(masa habis menyediakan persiapan audit) - audit ISO, audit RU, audit swa akreditasi, audit fail meja dan audit-audit yang pelbagai lagi.
Persoalannya...adakah universiti kini telah berubahan menjadi sebuah pusat untuk diaudit. Keadaan pula tidak dibantu oleh sistem pengurusan manusia yang bergantung sebahagian besar kepada pekerja kontrak, yang boleh meninggalkan isntitusi bila-bila masa. Yang akhirnya meninggalkan pensyarah terkebil-kebil menongkah arus dalam mencapai KPI sebagai pensyarah yang melayakkannya duduk di kerusi akademik.
izinkan saya mencadangkan sesuatu yang mungkin di luar batas yang sering dibahaskan. Saya masih teringat pesan seorang guru saya...jika kita hendak melihat sesuatu masalah secara komprehensif, kita perlu keluar sebentar dari lokus di mana kita berada. Bayangkan kita di luar, umpama mencari kerosakan pada sebuah banguna sfera...susah untuk dimengertikan jika kita berada di dalam...cuba keluar dari bola sfera untuk mencari pilihan penambahbaikan.
Universiti mengumpulkan tenaga yang begitu pakar dalam bidang masing-masing. Jika sesebuah universiti mempunyai populasi hampir 10 000 orang termasuk para pelajar, bukankah banyak peluang penjanaan untung serta platform mengasah kecemerlangan. Jumlah tersebut cukup untuk Fakulti Perniagaan membina HYpermart berdasarkan masalah perniagaannya untuk dikongsi oleh masayarakat sekeliling, begitu juga tenaga Pereka Hiasan dalaman dan pakar Lanskap serta para arkitek yang boleh membantu memberikan idea pembinaan struktur universiti yang lebih baik dan 'economical' serta menjadi ikutan masyarakat setempat, pembinaan hopital tempat rujukan (ini sudahpun menjadi realiti kepada beberapa universiti, sayangnya tidak diikuti oleh fakulti-fakulti yang lain), hub penternakan haiwan domestik yang memberikan bekalan kepada komuniti setempat terutama pada musim perayaan malah boleh dipasarkan di hypermart Universiti, para jurutera yang boleh menampilkan ilmu dalam apa sahaja yang boleh diterjemahkan dalam kehidupan...

Ia lebih baik dari mencipta modul baru selama dua hari untuk menampilkan ketrampilan siswazah...

Sekadar berkongsi pandangan.

No comments: