Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, December 8, 2009

...derma....derma....derma lagi....

Golongan yang bijak menggunakan pendekatan kutipan derma mencipta pelbagai strategi untuk mendapat wang mudah. Meski saya tidak menafikan ada yang memang memerlukan bantuan, namun terdapat kaedah yang agak mendukacitakan.

Pernah saya diterpa sebaik keluar dari sebuah masjid selepas menunaikan solat...seorang lelaki yang sihat dan sasa menghulurkan kepingan kertas dan plastik berisi wang tunai. Tujuannya meminta derma untuk.....sayapun tidak pasti. Saya yang agak terkejut, sekadar memberi isyarat tidak bersedia untuk menghulurkan derma ketika itu...semua barangan saya disimpan di kotak 'rahsia' di dalam kereta. Terdetik juga di hati saya,...tidak malukah seorang lelaki yang mampu membanting tulang (mencari nafkah dan mendermakan sebahagian dari rezekinya untuk tujuan amal) meminta derma dari seorang wanita?? ...saya sekadar menyeru di dalam hati...cubalah pergi cari kerja, dapatkan rezeki yang halal.

Di satu situasi lain...saya melihat anak-anak remaja yang beratur meminta derma melalui penjualan kalendar di pasaraya Bintang dan Billion Bangi, selepas ditanya mereka rupanya datang jauh dari Kedah dan meminta derma untuk sumbangan prasarana sekolah dan asrama. Saya sekadar mengucapkan kepada mereka...sepatutnya tanggungjawab mencari sumber kewangan ialah tanggungjawab mudir atau guru sekolah kamu, tanggungjawab kamu sekarang ialah belajar dan mencari ilmu, bukannya menjual kalendar atau meminta sedekah.Saya pula yang menyimpul perasaan geram di atas sikap tidak bertanggungjawab pendidik/ penguasa yang sepatutnya melunaskan tanggungjawab itu.

Terkini...ada seorang lelaki memperkenalkan diri mereka sebagai pihak pengurusan sebuah anak yatim, menelefon bilik pensyarah (bijak juga, hanya pensyarah yang didekati...tidak pula kakitangan bukan akademik yang lain...bukankah derma itu ibadah yang tidak dikhususkan kepada sesiapa, tidak seperti zakat) dari seorang ke seorang yang lain. Disebabkan agak sibuk dengan temujanji, saya tidak dapat melayan perbualannya. Rupa-rupanya mereka itu datang satu pasukan, yang seorang menelefon pensyarah memberi penjelasan panjang lebar, dan yang seorang lagi siap dengan resit dari kutipan derma, bersedia dihadapan pintu bilik pensyarah yang bersetuju menghulurkan derma. Ia agak menakutkan saya...licik benar mengatur strategi...Pihak berkenaan pada pendapat saya bila-bila masa boleh menghubungi Lembaga Zakat untuk mendapat bantuan kewangan; namun syaratnya mereka mesti mempunyai penyata kewangan yang telah diaudit. Memohon derma secara adhoc seperti itu lebih mudah serta tidak perlu menunjukkan bukti perjalanan kewangan. Ini bukanlah kali pertama kami didekati oleh pelbagai pihak memohon derma di ofis...menimbulkan curiga pula tindak tanduk sedemikian.

Sempat saya bertanyakan pandangan seorang sahabat. Terkejut bila mendengar...ada pengusaha rumah anak yatim yang datang meminta derma mempunyai sejarah memanipulasi dana anak yatim. Bersungguh-sungguh mendapatkan dana, namun peruntukan itu didahulukan untuk gaji pengurusan sebanyak RM4-5K sebulan. Mudahnya mendapat wang percuma.

Atas nama kebajikan dan anak yatim...pelbagai strategi dimanipulasikan; saya tertanya-tanya sendiri...

No comments: