Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, December 20, 2009

Mungkin saya sudah penat membaca....

Beberapa kali pejabat saya dikunjungi oleh wakil penjual majalah/makalah yang menawarkan pelbagai tawaran pakej bahan bacaan.Yang paling menarik, salah seorang darinya mendakwa dari sebuah universiti tempatan. Bekejar ke Kuala Lumpur semata-mata mencari pensyarah yang terpilih untuk ditawarkan pakej bahan bacaan yang 'sangat istimewa'. Tersenyum juga saya menghadapi pelbagai strategi penjualan sedemikian.

Seperti yang pernah saya kongsikan, kekhilafan kebanyakan kita selama ini ialah gagal memahami alquran, mengambil iktibar tafsirnya serta mengetahui semua intipati nas hadith dan sejarah nabawi dan sahabat. Pada usia seperti ini, saya terkejar-kejar peluang untuk menimba ilmu pengetahuan dalam melengkapkan pengisian hati agar memanfaatkan semua ilmu yang memantapkan kewibawaan sebagai seorang muslim; mempraktikkan taqwa serta mengiltizamkan semua nilai dan peradaban yang baik.

Ribuan bahan ilmiah dan khazanah keilmuan yang pernah saya tatap....atau juga melangkaui bahan-bahan bacaan ringan sedia ada; namun di satu persimpangan dalam perjalanan ini saya menyedari betapa banyaknya masa yang telah saya habiskan kepada ilmu yang tidak memberikan pemberat kepada pencirian seorang muslim yang sejati.Jika saya luruskan neraca ini pada hujah dosa dan pahala; kebanyakan bahan bacaan itu tidak menambah apa-apa selain kelalaian yang terus mengelirukan di dunia yang nyata ini..tiada bicara langsung tentang iman dan akhirat selain warna-warna kehidupan dunia yang terlalu dikagumkan.

Berbalik kepada cerita penjual majalah yang tampil dengan pakej istimewa...semua majalah yang disebutkannya merupakan titipan ringan untuk dibaca melepas 'stress' yang bagi saya pada usia begini...terlalu penat untuk saya hayati bahan bacaan sedemikian....

No comments: