Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, December 31, 2009

...berleluasanya tamadun batu...

Istilah lainnya materialistik...budaya kebendaan. Berlumba-lumba mencipta kemewahan adalah objektif bagi kebanyakan paparan dalam realiti yang saya lihat, sehingga memisahkan dua sahabat baik atau menerjahkan kekalutan dalam persaudaraan adik-beradik. Cuma saya ingin kongsikan satu kisah yang saya pendamkan sejak sekian lama; ianya semakin jelas meneroboskan kemampuan 'aqliyah dalam menyisihkan apa yang perlu diutamakan berbanding 'tamadun batu' yang sepatutnya ditinggalkan.

Semasa menerima tawaran menyumbang derma pada sebuah menara memperingati sebuah institusi; saya sekadar menyimpannya di dalam laci dan kemudian terus membuangnya ke dalam tong sampah. Aturan derma/ sumbangan bagi pembinaan menara itu mengambil teladan penyumbang derma di Zoo Negara iaitu nama penyumbang akan diabadikan di atas plak-plak yang bakal ditulis di bawah menara tersebut.

Menara tersebut yang merupakan menara yang juga menempatkan jam yang mencirikan sesuatu binaan yang dibina sempena ulangtahun... (maaf saya tak begitu ingat); cuma saya terus mematikan hasrat memberikan apa-apa sumbangan sebab saya tidak begitu 'convince' dengan tujuan pembinaan menara tersebut. Sumbangan intelektual merupakan sumbangan secara langsung ('live') untuk dimanfaatkan dalam kehidupan; bukan terpapar dalam menara batu yang tidak dapat bercakap. Ditambah pula dengan nama-nama yang bakal tertera di atas plak. Jika sekadar jam yang diletakkan di situ memberikan manfaat untuk insan mengungati tentang masa, hampir kesemua kita sudah ada jam...baik jam tangan..dalam kereta...pada telefon bimbit atau pada komputer riba..

Perlukah nama kita diplakkan untuk diingati...sesungguhnya kebaikan seseorang itu abadinya di dalam hati; bukan di atas tembok batu seperti ingatan individu yang telah tiada..

No comments: