Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Friday, January 4, 2013

Kembara Haji 2012 (6): Rindu yang mula melanda...

Ritual haji berakhir dengan doa-doa di Marwah selepas selesai ibadah sai’e. Alhamdulillah, kesesakan selepas hari-hari tasyrik di halaman masjidil haram bagai rahmat yang cukup besar buat kami ketika itu. Sukar diungkapkan dengan tulisan mahupun lisan, betapa indahnya berada dalam suasana sesemikian. Ketenangan malam di waktu-waktu dinihari sedemikian, tidak mudah saya lupakan titis-titis airmata yang bergenang setiap kali doa-doa saya hadiri di Safa dan Marwah.

Hari-hari berikutnya merupakan pengisian yang dilakukan seperti juga hari-hari biasa di luar musim haji. Sebaik terpandang jemaah haji yang bersiap pulang ke halaman masing-masing, hati saya juga turut teruja serta mula terkenang kepada insan-insan yang telah agak lama saya tinggalkan.

Terasa lambat pula putaran masa buat menantikan waktu untuk kembali pulang ke tanahair Malaysia. Saya juga seakan terkial-kial dan tercari-cari slot bermanfaat yang dapat mengembalikan fokus saya pada ibadah-ibadah yang dilakukan. Kembali teringatkan tazkirah-tazkirah sebelum saya menjejakkan kaki ke tanah suci, betapa kebanyakan jemaah haji pasti terkenangkan kampung halaman masing-masing dengan rindu dan ingatan yang cukup mendalam.

Kesibukan dalam perjalanan ibadah ke Arafah, Muzdalifah, Mina dan dan kembali ke Mekah sebelim itu; menutup seketika imbauan rindu serta ingatan pada yang tersayang. Namun selesai sahaja ibadah berkenaan, resah gelisah mula melanda. Rindu pada suami, anak-anak serta keluarga dan mereka-mereka yang saya kasihi begitu hebat menguji.

Di saat itu juga betapa saya menghargai kehilangan iphone sebelum itu, situasi itulah yang dibuka Allah untuk saya kembali menatap alquran terjemahan (yang turut saya bawa) dan menulis petikan-petikan ayat yang mudah untuk saya jadikan bacaan di dalam solat. Di atas kehilangan iphone itu juga yang diizinkan Allah membuka ruang saya untuk lebih ‘erat’ dengan quran manual dalam meniti hari ke hari.

Saya banyak juga terbaca atau terdengar pelbagai kisah teladan mahupun keajaiban penuh rahmat dari Allah dari mereka-mereka yang pernah mengerjakan haji. Rahmat Allah yang cukup hebat dan sangat besar untuk saya ketika berada di Tanah suci ialah apabila saya dikurniakan Allah rahmat penglihatan membaca alquran terjemahan yang realitinya sebelum itu sangat sukar saya membacanya ketika berada di Malaysia disebabkan oleh fontnya yang agak kecil... alhamdulillah..

No comments: