Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Friday, January 4, 2013

Islam merupakan deen yang mempunyai nilai yang cukup tinggi..

Setiap kali masuknya tahun baru...ada sahaja pelbagai sambutan yang diadakan. Yang mana secara majoritinya merupakan adaptasi dari apa yang merupakan budaya-budaya di barat. Adaptasi berkenaan telah sekian lama menularnya..sejak usia saya mengenal TV, masih ingat lagi betapa ketika itu begitu asyik menunggu detik 12 malam untuk menyaksikan pelbagai program yang dikatakan menarik di TV. Namun, hiburan demi hiburan hanya sementara kesannya. Memenuhi nikmat pada ruang yang tidak pernah puas, dan nikmat tersebut sejurus terus hilang bagai air yang disiram mengairi ruang pasir, tanpa menakung sedikitpun air tersebut.


Terkini, ada pula sambutan Tahun Baru Islamik..yang mempersembahkan pelbagai isi yang dikatakan menepati islam sebagai cara hidup; namun secara jelasnya tidak ada langsung petunjuk tentangnya di dalam quran dan sunnah.

Namun, hakikat tentang deen Islam yang membawa manusia kepada ubudiyah sebenar kepada Allah SWT ialah deen kita ini berdiri sendiri tanpa perlu bersandar pada budaya atau cara hidup yang lain. Bentangan yang ada di dalam quran dan sunnah cukup memberikan bahawa Islam adalah Islam..menyerah diri sepenuhnya pada Allah dan peraturannya (Being a muslim is a total submission to Allah and to regulation set by Allah SWT).

Islam tidak perlu pada laluan alternatif untuk menghalalkan suatu hiburan yang kemudiannya 'diislamkan' untuk membolehkan manusia muslim turut menikmatinya seperti mereka yang kafir. Tidak ada hiburan alternatif yang menghalalkan untuk jalan da'wah dilakukan padanya. Atas 'keselesaan' berhibur serta bersaing dengan sesuatu yang dilihat tidak islamic; maka segala-gala yang disadurkan hendak dibentangkan bagi menarik mereka-mereka yang lain ke jalan da'wah.

Islam nilainya suci, ia tidak mampu bergabung dengan nilai-nilai yang lain. Sesuatu yang diada-adakan atas tiket bid'ah pada alasan untuk menarik orang lain kembali ke jalan da'wah adalah suatu yang tidak benar serta menyalahi ajaran quran dan sunnah.

Anak-anak perlu diisi hati dan mindanya bukan sahaja dengan bimbingan akhlak serta pengisian quran dan sunnah, tetapi juga teladan dari mereka seperti kita untuk tidak dilalaikan kepada perkara yang sia-sia dan tidak mendatangkan pahala.

No comments: