Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, December 18, 2012

Saman trafik, saya dan AES...

Saman trafik bukanlah perkara asing untuk saya. Sejak mempunyai lesen memandu pada usia 20 an dahulu, sehinggalah pada usia saya ketika ini, entah berapa jumlah saman yang pernah saya terima.. Sepanjang pengalaman saya juga, saman-saman yang dipohon untuk pertimbangan pihak yang berkenaan, biasanya diberikan layanan adil. Pernah saya meletakkan kereta di hadapan sekolah semasa hadir mesyuarat PIBG..alhamdulillah, denda kesalahan dikurangkan hingga RM30.

Kemudahan secara online untuk menyemak saman serta kemudahan untuk membayarnya, selama ini meletakkan saya pada kedudukan sekadar 'mengiya'kan jika semakan mendapati ada saman-saman yang dihantar atas nama saya. Untuk memendekkan cerita, saya sekadar melunaskan apa yang perlu dibayar. Malas rasanya untuk memanjangkan cerita...iaitu betapa 'renyah'nya untuk 'melawan' serta tidak berbaloi untuk bertekak atau cuba menafikan saman-saman berkenaan.

Seingat saya pada dua tiga tahun lepas, pihak berkenaan pernah menyatakan kepada rakyat bahawa saman ekor telah digantikan dengan sistem lain yang dikatakan tidak menyusahkan pengguna jalanraya. Saya yakin, majoriti rakyat berasa lega dengan kenyataan tersebut... namun tidak sampai setahun, kisah saman ala-ala saman ekor terus muncul kembali.

Perkataan AES pertama kali saya dengar semasa baru kembali dari menunaikan haji..dengarnya banyak bantahan umum mengenai perlaksanaan sistem berkenaan. Saya sebelum itu yang baru menyedari menerima notis saman AES tersebut, hanya berdiam diri tanpa menyedari tempoh untuk menukar nama pemandu sebenarnya sudah berlalu iaitu ketika saya masih berada di tanah suci lagi.

Sayapun tidak menyangka saman trafik yang bernilai RM 300 itu yang biasanya saya tidak begitu peduli..membuka laluan saya untuk hadir prosedur berkenaan di mahkamah. Apalah agaknya nilai RM300 untuk mereka yang menyaman; namun jika didarabkan dengan jumlah penerima saman AES hingga semalam 274 000... pasti jumlahnya bakal mencecah ratusan- ribuan juta RM jika kesemua yang menerima mempunyai pandangan..bayar sajalah.

Namun kali ini, kesnya tidak serupa dengan saman-saman yang pernah saya terima. Implementasi yang saya sifatkan sebagai agak 'melulu' ini secara umum saya anggap TIDAK ADIL untuk majoriti rakyat yang kini menanggung beban kenaikan harga barang, utiliti serta persediaan anak-anak yang bakal ke sekolah dalam sesi persekolahan tahun hadapan.

Pertama kali saya ke mahkamah untuk mendengar pendakwaan atas pertuduhan yang dikemukakan. Pendek cerita, prosiding ke atas saya tidak diteruskan akibat masalah teknikal di pihak pendakwaan. Namun ironinya...mereka yang berhadapan dengan pengadilan tanpa peguam serta mengaku salah telah dijatuhkan hukuman denda RM300 walaupun sebelum itu pihak berkenaan menggesa mereka yang berhasrat untuk mengurangkan denda untuk ke mahkamah membuat rayuan (denda minima AES ialah RM 300; nilai tersebut tidak boleh dikurangkan mengikut undang-undang).

Kehadiran saya ke perbicaraan di hadapan manusia itu menemukan saya pada fakta-fakta sebenar yang begitu mendukacitakan. Betapa tanggapan saya mengambil mudah RM300 itu sebenarnya selama ini dimanipulasi sedemikian atas nama peraturan untuk mengaut 'ufti' secara mudah. Lebih mengejutkan bahawa peraturan atas kertas itu dimanipulasi sedemikian rupa, mengikut suka tanpa pertimbangan untuk berlaku ADIL kepada rakyat biasa seperti kita semua..

Sebagai rakyat, kita berharap benar untuk diberikan pertimbangan yang adil. Seingat saya andai saya merawat mana-mana pesakit; kami majoritinya akan memilih ubat atau pengurusan paling baik untuk menyembuhkan pesakit berkenaan. Tidak boleh sesekali TIDAK ADIL kepada pesakit sehingga menyebabkan sakitnya bertambah teruk atau menyebabkan kematian serta komplikasi yang serius.

Namun apa yang berlaku di Mahkamah rupanya tidak sedemikian. Peraturan dilaksanakan mengikut susunan fokus kefahaman serta budi bicara mereka yang diamanahkan untuk melaksanakan keadilan; ia rupanya tidak automatik seperti garispanduan atau tunjukcara pada sebarang terma dan syarat yang pernah saya temui....

Siang tadi..saya sekali lagi berhadapan dengan prosedur berkenaan selepas prosiding sebelumnya ditangguhkan untuk penyediaan dokumen tertentu di pihak pendakwa. Kejutan sebelum itu memberikan maklumat bahawa kes-kes saman AES pada sebelah pagi telah tidak diteruskan. Berdasarkan maklumat media, pihak Peguam Negara telah mengeluarkan arahan kes saman AES digantung sehingga aspek teknikal perundangan dikaji.

Kesediaan saya untuk 'melawan' dalam kes saman kali ini bukan didorong oleh sentimen politik yang kian 'berapi' di sana sini. Saya bukan orang politik, saya hanya rakyat biasa yang mempunyai alasan kukuh untuk memohon keadilan.

Nilai RM 300 mungkin bukan nilai yang besar berbanding kesusahan saya memperuntukkan masa, tenaga, 'stress' serta rasa 'kecewa'...namun jika precedent yang saya catitkan pada hari ini menjadi laluan lebih baik kepada rakyat seluruhnya, mudah-mudahan mereka yang gagal menggunakan ilmu sebaik-baiknya dalam meletakkan keadilan untuk individu rakyat semua diberikan taufik oleh Allah SWT.

Berita tentang 4 individu yang dilepaskan tanpa dibebaskan (discharged not amounting to acquittal) di sini serta penangguhan AES menjadi berita utama media massa pada malam ini..yang mana salah seorang dari 4 individu itu adalah saya... Alhamdulillah..

No comments: