Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, December 9, 2012

Tentang 'Niqab'...

Saya memikirkan tentang niqab sejak seorang dari hadirin yang menghadiri ceramah saya mengenai H1N1 di salah sebuah masjid di Seri Kembangan memberikan komen mengenai 'mask' yang disarankan untuk digunakan dalam usaha mencegah penyakit tersebut; dan saranan Allah SWT untuk kami wanita berniqab.

Meskipun alasan utama saya memikirkan tentang niqab pada ketika itu lebih kepada alasan kesihatan, namun fokus pemikiran saya kepada niqab terus mendatangi saya; lebih-lebih lagi apabila saya mendengar tentang duduk sebenar seorang wanita di dalam masyarakat.

Saya sering dalam dilemma apabila berada di luar..terdapat suasana di tempat kerja yang bagi saya kadang-kadang tidak memenuhi kehendak syari'i sepenuhnya namun saya santuni juga atas nama adab serta norma masyarakat. Seperkara yang mendilemma kan saya juga ialah.. suara dan ucapan saya dalam apa jua ceramah jemputan 'menyesakkan' fikiran serta ruang kehidupan saya. Dalam keadaan tertentu, saya rasa ok..namun dalam sebahagian ruang yang lain, saya merasakan ianya merupakan laluan untuk saya menjadi cuai atau juga membuka laluan kepada saya untuk berdosa.

Dalam salah satu majlis tazkirah, antara peringatan yang disampaikan oleh ilmuwan wanita yang saya kagumi ilmunya ialah apabila berada d dunia luar, seorang wanita itu tidak perlu untuk menonjolkan diri serta begitu aktif dalam barisan hadapan dunia dakwah kepada masyarakat umum.... sebab, di kalangan ustaz dan ulama yang merupakan para lelaki telahpun melebihi dari mencukupi.

Mungkin dalam isu melibatkan wanita, keluarga dan anak-anak, kalangan wanita berilmu diperlukan untuk tampil membantu. Ya, saya membenarkan pandangan ini. Kehadiran wanita dalam dunia 'glamour' dalam apa jua konferens bagi saya relevan untuk isu wanita; bukan sama-sama dengan pendakwah lelaki yang begitu meluas liputan media dan publisitinya.

Pengalaman saya juga, meski bagaimana usaha saya dan sahabat-sahabat saya untuk 'menyembunyikan' diri dari diketahui kewujudan mahupun peranan kami dalam sesuatu program; namun ianya tidak sedemikian... dan saya membenarkan pandangan bahawa seorang wanita meski bagaimana penampilannya; sering menarik perhatian diketahui umum tentang dirinya.

Pengalaman saya semasa menunaikan ibadah haji pula, terus mendekatkan saya pada niqab. Attribut khutbah di Arafah yang menempatkan wanita pada kedudukan yang begitu istimewa...juga rentetan dari episod demi episod yang saya lalui semasa kembara ibadah tersebut... Betapa seorang wanita itu dihormati dan dihargai dengan batas kesopanan melalui niqab.

Suatu hakikat kehidupan yang saya sendiri tidak pernah terfikir tentangnya sebelum ini.


No comments: