Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, December 9, 2012

Musim Haji 2012 (4) : Perjalanan ke Mudzalifah dan jamrah di Mina

Tidak dinafikan, sehari suntuk di Arafah menyebabkan saya terlelap keletihan semasa tiba di Mudzalifah. Waktu yang sepatutnya saya manfaatkan untuk berdoa dan berzikir, berlalu dengan pantasnya selepas terlelap di atas padang berpasir. Di jalanraya, kelompok jemaah dari negara-negara Islam yang lain, kelihatannya berjalan kaki dalam kelompok massa (begitu ramai sekali) untuk terus menuju ke Mina. Allahu akbar.. betapa mereka diberikan Allah kelebihan dari segi kekuatan fizikal dan mental. Tidak termampu rasanya saya untuk melakukan seperti mereka.

Suasana di Mudzalifah, di susun mengikut nombor maktab jemaah haji masing-masing. Kesesakan mencapai puncak apabila waktu menjelang tengah malam. Ada yang kehilangan beg, ada yang kehilangan suami/ isteri serta sahabat-sahabat yang diikuti; yang uniknya..ramai pula di kalangan jemaah haji yang hadir membantu menyelesaikan masalah ‘kehilangan’ tersebut secara sukarela..


Selepas tiba di Mina hampir jam 3 pagi.. sebahagian kami meneruskan perjalanan berjalan kaki ke Kompleks Jamrah untuk ibadah melontar di jamrah aqabah. Jarak pergi balik ke Kompleks melontar dari perkhemahan di Mina pada anggaran saya hampir 7 km. Jarak sedemikian tidak terasa lantaran bagi saya begitu istimewanya ibadah melontar jamrah sebagai salah satu syarat wajib haji. Perjalanan ke Kompleks jamrah adalah selama 4 hari berturut-turut namun selain jamrah aqabah; melontar boleh dikelompokkan pada hari berikutnya atau dilakukan sekali sahaja pada hari tasyriq terakhir.



Sebahagian dari jemaah jatuh sakit, yang uzur pula tidak mampu meneruskan perjalanan ke Kompleks berkenaan. Sebahagian jemaah diuji dengan emosi dan takat kesabaran yang benar-benar menguji. Kesesakan di khemah, tandas, mengam,bil wudhu' serta logistik yang seadanya... tidak memalapkan semangat dan motivasi sebahagian besar jemaah lain untuk meneruskan ibadah haji di Mina. Tinggal lagi, kekurangan ruang seperti surau; banyak menguji saya untuk menumpukan fokus dalam ibadah khusus. Kepadatan di dalam khemah lebih tinggi berbanding di Arafah. Namun sebahagian besar kami...'give and take' dalam membuka ruang antara satu sama lain untuk diselesakan seadanya...alhamdulillah.



Ibadah jamrah merupakan simulasi lontaran yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim a.s terhadap iblis; namun dalam ibadah jamrah..apa yang saya faham, yang hendak kita lontarkan keluar adalah segala sifat-sifat nifaq, kejahatan yang bersarang serta apa jua yang menjadi kesukaan iblis dan syaitan. Subhanallah.... air mata saya bergenang apabila fokus tersebut saya lontarkan pada diri dan hati saya sendiri. Ya Allah..bantulah saya melontarkan segala nifaq yang masih terpendam di dalam hati...


No comments: