Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, December 18, 2012

Kembara Haji 2012 (5): Tawaf dan Sa’ei Haji

Keadaan masjidilharam beberapa hari selepas wukuf terus sesak dengan jemaah haji yang menunaikan ibadah tawaf dan sa’ei. Satu pemandangan yang begitu menyentuh hati tatkala memerhatikan ribuan muslim yang tewaf di sekeliling baitullah. Tak dapat digambarkan dengan tulisan perasaan tersebut; betapa rasa syukur tidak terhingga atas rahmat kurniaan Allah Maha Penyayang.

Disebabkan keadaan yang masih padat, saya dan keluarga menunaikan tawaf dan sa’ie pada jam 1 pagi. Kedua-dua ibadah itu kami lakukan di tingkat 1 dan paling atas; keadaan tidak begitu sesak...tinggal lagi jarak pusingan tawaf agak jauh berbanding jika tawaf di aras paling bawah. Namun, tempoh waktu yang diambil untuk satu pusingan, hampir sama iaitu lebih kurang 10 minit untuk 1 pusingan. Hati dan perasaan saya ketika itu.. terus bercampur baur. Syukur, alhamdulillah.

Musim haji menemukan saya dengan pelbagai telatah dan ragam insan-insan yang ditemui. Fokus yang kadang-kadang teralih oleh rasa marah yang tidak disangka-sangka atau juga keadaan serta situasi yang ‘memening’kan kepala serta mengundang ketidakselesaan di dalam jiwa. Sebahagian jemaah... mulutnya begitu ‘tajam’ menghiris rasa; yang terkadang sayapun tidak begitu faham mengapa dipilihnya tindakan sedemikian.

Pada ibadah sa’ei juga, ingatan saya jauh menerawang pada Kak Ruz, jiran yang begitu rapat dengan saya yang pada ketika itu sedang terlantar dalam ICU Hospital Putrajaya. Imbauan kenangan semasa didakapnya saya sambil bergenang airmata ketika berita saya akan berangkat menunaikan haji; cukup membuatkan saya sebak. Hanya kekuatan doa dan tawakkal pada Allah moga diizinkan Allah agar Kak Ruz sihat seperti sediakala.

Sekadar berkongsi perasaan saya tatkala berdoa untuk semua insan yang saya kasihi di Safa dan Marwah... betapa tenang dan ‘luas’ keadaan hati semasa doa-doa saya panjatkan ke hadrat Allah SWT. Allahu akbar..

Kurnia dan rahmat Allah jua yang menemukan saya pada mimpi bertemu Kak Ruz.. saya berbicara dengannya dalam suasana penuh syukur apabila melihat keadaannya kembali sihat walaupun kelihatan agak letih..kata saya..” eh..Kak Ruz, dah sihat?” Dia sekadar mengangguk. Selepas terjaga, baru saya sedar bahawa saya sebenarnya bermimpi dan ketika itu masih berada di Mekah. Alhamdulillah, beberapa hari selepas itu saya mendapat khabar dari suami bahawa Kak Ruz selamat kembali ke rumah selepas disahkan pulih dari jangkitan paru-paru yang serius...Allahu akbar. Antara keajaiban yang pernah saya saksikan dalam kes-kes perubatan seperti yang dialami oleh Kak Ruz..

No comments: