Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Monday, July 9, 2012

Tentang MENANG yang menyesakkan...

Apabila saya meneliti kembali banyaknya punca pertelingkahan atau juga perselisihan yang tidak disengajakan; "root cause" yang sering saya temui ialah keperihalan tentang betapa obses nya seseorang dan saya juga yang kadang-kadang memfokuskan pada objektif untuk MENANG terhadap sesuatu isu atau hal yang kita berinteraksi padanya. Maaf jua jika formula yang saya kongsikan ini bersifat terlalu fakta atau memerlukan banyak ruang yang terbuka luas untuk disimpulkan, namun di sini saya kongsikan beberapa teladan untuk dikongsikan.

Kita ini... mempunyai pandangan atau persepsi. Dalam menyelesaikan masalah atau dalam kerangka mencari penyelesaian; kita kadang-kadang bertelagah untuk memBETULkan apa yang kita kemukakan. Ada pula pandangan dari insan lain yang tidak seiring dengan apa yang kita mahukan; ada juga di antaranya yang melanggar batas kesopanan dan juga 'privacy' dalam ruang yang kita lindungi... sehingga ia mencetuskan kegusaran serta suasana yang tidak comfortable untuk kita sama-sama hadapinya. Puncanya... cuma ingin menang dalam isu yang diterokainya yang dianggap menenangkan hatinya.

Aapabila anak pelajar saya yang kadang-kadang sibuk dengan isu pilihanraya atau juga isu pemilihan dalam apa jua organisasi.. saya nyatakan pada mereka kenapa kita perlu menang dalam satu suasana yang begitu hebat emosinya; tapi bila berhadapan dengan assignment atau peperiksaan atau juga jadual kuliah...sebahagian mereka ini sudah tewas dan terkandas dalam perjuangan. Sebahagian mereka ini juga gagal memenangkan diri dan hati mereka dalam meredah arus cabaran virtual atau Facebook atau computer game sehingga menghadapkan kerja-kerja kuliah dalam bentuk sambil lewa yang menyakitkan mata apabila membacanya.

Di luar dunia penuh realiti, majoriti insan berlumba-lumba menang dalam fokus yang bersifat fizikal dan apa yang mampu disentuh penuh materialistik. Ukuran kebahagiaan dalam hidup atau juga organisasi yang dianggap tersohor diproksikan pada nilai banyaknya wang atau hasilan yang dijana... ukuran pahala disimpan dalam solat, puasa dan jua ibadah-ibadah yang dianggap rahasia. Lalu pahala dan dosa, ghaib dalam dunia penuh harta dan pesona.

Fokus untuk menang dalam kebanyakan situasi tanpa sentuhan nilai penghayatan pahala dan redha Allah SWT, disamarkan oleh 'kehebatan' penuh takbur oleh syaitan dan iblis. Makhluk yang dilaknat Allah itu bersungguh-sungguh berhajat agar majoriti insan menjadi seperti mereka, MENANG penuh kesombongan dalam keadaan yang cukup terhina.

Ya Allah bantulah kami..


No comments: