Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, June 24, 2012

Untukmu Vivien..


Tiga tahun lalu, saya ada menuliskan tentang kecemerlangan bekas pelajar yang saya kagumi. Gadis tionghua yang sangat baik perwatakannya, penuh sopan serta uniknya begitu mengambil berat keadaan ibunya.

Saya teruja apabila pertama kali mengetahui tentang namanya. Persis menyerupai nama watak utama dalam kisah ‘Pretty Woman’ lakonan Julia Robert; lalu saya begitu mudah mengingati namanya berbanding anak-anak pelajar yang lain. Dia juga seperti saya...turut teruja apabila saya mengingati namanya.

Pada perwatakannya yang baik, saya sangat mengharapkan dan berdoa agar dirinya akan menemui hidayah dan taufik Allah. Beberapa kali saya berkesempatan menemuinya; namun tidak tersusun bahasa saya untuk berbicara tentang Islam. Dalam kesempatan bersembang semasa bas universiti yang kami naiki tersadai di tepi jalan, pernah saya menjemputnya untuk belajar dan mengetahui tentang Islam yang saya yakini ini. Namun, susun bahasa saya ketika itu agak kelam kabut, dan dia sekadar tersenyum... “Dr., if I manage to get place to oversea, I would tell you something”.

Hari ini, kelibat nyata wajah dan kehadiran Vivien dalam Seminar Rays of Faith (Rukun-Rukun Iman) benar-benar mengejutkan saya. Di sisinya, sahabat baik yang juga merupakan individu muslim yang menerima hidayah beberapa tahun lalu, yang dengan beliau pernah kami berbicara tentang kebaikan Vivien.. subhanallah.

Kedua mereka tersenyum memandang saya; dengan patah-patah bicara yang juga saya masih seperti kelu untuk berbicara sepenuhnya. Menanti kini dengan penuh debar dan harap kepada Allah, mudah-mudahan dengan kehadiran Vivien dalam majlis ilmu ini dan juga doa-doa yang saya susun sejak mula mengajar Vivien... dibukakan Allah pintu ke syurga untuk anak-anak pelajar saya seperti Vivien....

1 comment:

Anonymous said...

Subhanallah!

Moga Vivien menerima taufik dan hidayah dari ALLAH! Ameen.