Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, June 10, 2012

Neraka yang tiada jalan keluar...

Satu hakikat yang tidak boleh kita lupa atau abaikan ialah bahawa kita akan menghadapi satu tempoh yang sangat sukar sebelum kita ditentukan berjaya ke syurga Allah ketika di akhirat nanti.

Kita semua akan menemui detik kematian, yang kemudiannya berada di alam barzakh dan kemudian dibangkitkan untuk dihitung amalan baik dan buruk. Kesemua tempoh itu sangat sukar dan lama..dihuraikan panjang lebar di dalam alquran dan hadith-hadith nabi SAW.

Namun kealpaan menghadapi situasi dunia dengan segenap kemewahan dan kekayaan, sering melalaikan kita dalam menghayati bahawa hidup di dunia ini tidak abadi, penuh dengan perkara yang saling bersaing dan terkadang menipu serta menindas sesama sendiri.

Dosa dan pahala hadir dalam setiap apa yang kita lakukan. Ianya bukan sekadar dalam solat, puasa, haji atau ibadah khusus antara kita dengan Tuhan Maha Pencipta. Membuang sekecil-kecil sampah sebesar debu juga adalah kebaikan; Allah As Syakir (The Most Appreciative) tidak akan menolak amalan yang baik hatta sekecil-kecilnya asalkan ikhlas.

Ya, ikhlas adalah kunci dalam setiap amal, di samping menepati menurut teladan yang Rasulullah SAW tunjukkan. Allah mengulangkan beberapa kali di dalam Al Quran betapa luasnya keampunan dan jalan menuju syurga itu lebih luas dari langit dan alam seisinya.

Mudah-mudahan kita memilih berlumba-lumba kepada keampunan dan syurga Allah walaupun jalan-jalan menujunya sukar dan diuji dengan kepayahan. Setiap ujian sebagai tanda kasih Allah sebenarnya merupakan laluan kita ke syurga; ia juga merupakan perlindungan Allah untuk kita menjauhi neraka yang tidak ada jalan keluar padanya.

No comments: