Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, July 29, 2012

Puasa yang mendekatkan hati kepada taqwa..

Puasa adalah amalan penuh suci dan mulia dalam mendekatkan hati seorang hamba kepada Tuhan yang Maha Pencipta. Menahan keperluan biologi iaitu makan, minum dan hubungan suami isteri; yang merupakan konteks umum yang biasa didengar dan ditafsirkan. Namun hakikat sebenarnya kita menahan diri penuh ikhlas kerana Allah (dalam tempoh tertentu di bulan ramadhan) dari sesuatu yang sebenarnya halal untuk kita nikmati.

Agak lama juga saya terkongkong dengan faham tradisi (tanpa nas sahih) mengenai hakikat dan hikmah berpuasa. Sedari kecil, secara umum kita disarankan untuk tidak menggosok gigi, mandi ketika letih, tidak dibenarkan membasuh muka atau kepala... serta memasukkan apa-apa ke dalam rongga.. kesemuanya itu yang dikatakan membawa kepada luputnya pahala puasa (kerana perkara berkenaan dikatakan makruh dan boleh membatalkan puasa..).

Namun, jarang ditekankan bahawa semasa berpuasa kita perlu mengisinya dengan doa dan zikrullah, kita perlu mengisinya dengan bacaan al quran, dengan kata-kata yang baik. Semasa puasa juga kita sepatutnya menjauhi amalan sia-sia seperti menonton TV, mendengar lagu atau sebarang perkara yang tidak bermanfaat.

Seolah-olah pahala puasa lebih tinggi darjatnya apabila seseorang tidak melakukan sesuatu yang menyegarkan dirinya; namun pahala puasa masih OK walaupun berterusan dengan amalan dan bicara yang sia-sia.

Konteks kefahaman sedemikian perlu sama-sama kita perbetulkan... saya mendengar bicara seorang ilmuan mengenai penjajahan minda kita sebagai muslim terhadap banyak perkara-perkara yang tidak perlu...itulah antaranya TV, radio, fokus minda dan hati yang menjauhi dari ingat kepada Allah dan aqidah.

Puasa merupakan ibadah yang istimewa kedudukannya di sisi Allah SWT ...ganjarannya tidak dinyatakan lantaran keikhlasan individu melakukannya demi memenuhi apa yang diperintahkan Allah SWT; hasanat pahala juga kekal walau ditebus dengan kesilapan atau dosa (bukan dosa besar).

Moga amalan kita diiktiraf keikhlasannya di sisi Allah SWT..

No comments: