Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, August 2, 2012

....sampaikan da'wah..atau kita mendengar pula "da'wah mereka"..

Saya mendengar ungkapan ini iaitu "Call..or Be called" semasa saya mendengar satu majlis ilmu mengenai tafsir juz Tabarak. Fokus dalam majlis itu juga diizinkan Allah utk saya memehami hakikat bangun menunaikan solat malam serta mengukuhkan pengisian di dalam hati dan diri untuk bangkit sebagai muslim yang memahami dan mengamalkan isi-isi kehidupan sebagai muslim.

Satu dari tugas utama yang selama ini saya abaikan ialah BERDA'WAH. Apabila menatap kesungguhan saudara semuslim saya dari laman web ini; saya benar-benar kehilangan kata dan bicara. Terkedu dengan kesungguhan dan pengorbanan mereka.. yang saya ini langsung tidak sampai atau pernah terfikir di tahap sedemikian.

Pernah dahulu semasa saya mula 'turun padang' belajar menulis untuk tazkirah hati dan dikongsikan isinya...saya perhatikan setiap isi-isi dalam media cetak dan majoriti yang ada dipersembahkan pada masyarakat.Dari hasilan yang dipapar di layar monitor komputer mahupun di papan iklan dijalanraya..suratkhabar, novel dan buku cerita atau juga buku-buku ilmiah, motivasi dan kisah teladan; saya simpulkan,bahawa kurang 5% darinya yang mengajak kepada iman dan taqwa kepada Allah.

Majoriti menjurus kepada ehwal keduniaan, menghasut minda dan hati untuk taat dan setia pada fokus yang tidak mengingatkan Allah dan kebaikan hidup beragama. Sebahagiannya pula penuh dengan fitnah dan tohmah...terus mendera potensi kebaikan dalam minda dan hati individu.... seterusnya menyimbah api taksub lisan tulisan buat menambah dendam dan terus berbalah saling menyalah. Fokus yang 5% itu pula, terus diuji dengan pengisian yang bercampur baur antara yang benar-benar petunjuk quran dan sunnah... atau fokus yang terkeluar dari apa yang diajarkan oleh baginda rasulullah SAW.

Perjuangan menegakkan da'wah mengajak kembali ke jalan Allah sangat getir akan realitinya. Campur baur definisi jalan yang BENAR dan BUKAN BENAR...juga campur aduk definisi mereka yang Islam..atau yang dilabel sebagai 'musuh Islam'..

Da'wah Rasulullah SAW mengajak insan untuk kembali membawa hati dan diri patuh penuh kerendahan kepada Allah iaitu sepenuhnya dalam kehidupan ini terhadap peraturanNya (total submission to Allah). Menjadi muslim yang beramal dengan amalan sebagai muslim ADALAH MERUPAKAN DEFINISI SEBAGAI MUSLIM; a practicing muslim BUKANLAH OPTION untuk seseorang kelihatan sebagai lebih baik atau bertaqwa (more pious).

Di tengah kegawatan sebahagian besar muslim yang mengucap syahadah ini 'tertekan' dalam suasana yang menghambat mereka jauh dari mengingati Allah serta mengenal cara hidup sebenar sebagai muslim; adapula mereka yang mencipta golongan tertentu sehingga mendefinasikan manusia di luar kumpulannya sebagai musuh Islam; lalu mengisytiharkan perjuangan dan lisan yang 'menggegarkan' telinga menjurus pada terlerainya ukhuwah fillah.

Muslim sesama muslim adalah saudara seikhwah (saudara sedarah sedaging)..tiada yang lebih baik seseorang itu di sisi Allah selain dari taqwa yang dihimpunkannya di dalam hati. Lalu sesungguhnya; tidak ada kemuliaan yang lebih baik dari berda'wah ke jalan Allah dengan ikatan ukhuwah yang saling memperteguhkan antara satu sama lain. Suatu ikatan yang hanya disyaratkan oleh lafaz "Laa ilaha illa Allah, Muhammad Rasulullah"...

No comments: