Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, August 19, 2012

Eid Mubarak yang istimewa...

Alhamdulillahi rabbil ‘alamin... segenap puji untuk Allah, Tuhan yang Maha Menguasai dan Memiliki sekalian alam. Musim ramadhan 1433H baru sahaja berlalu. Saya masih terpinga-pinga akibat tersilap berkira-kira kerana menyangkakan ramadhan berakhir pada hari Isnin nanti.

Seperti juga ramadhan-ramadhan yang lalu; begitu pantas terasa hari-hari dalam bulan ramadhan. Meskipun pula aktiviti akademik banyak yang ‘terhenti’ kerana pelajar majoritinya bercuti, namun kesibukan dalam aktiviti rutin terasa berganda serta menyebabkan saya terkadang terkejar-kejar untuk mencari masa dalam menghayati isi alquran.

Tibanya syawal..perayaan eid mubarak yang disambut dengan penuh kesyukuran oleh segenap muslimin muslimat. Berpuluh syawal yang pernah saya lalui, dengan pelbagai pengertian dan sentimen; atau juga aura dan emosi. Namun pada usia yang lebih 40 tahun ini baru saya mengerti betapa ‘fatal’nya pengertian ‘eid’ yang diamalkan tanpa meninjau kepada sunnah Rasulullah SAW.

Secara tradisi, sebahagian kita menganggap syawal begitu sentimental.. di kala itulah dikenang mereka yang sudah tiada...dikenang pula hajat yang tak kesampaian... diungkit pula mereka-mereka yang gagal ditemui. Ada yang tidak peduli ibu dan ayah masing-masing dalam tempoh waktu yang berbulan-bulan selain dari syawal... namun begitu mengkhususkan kebaikan kepada kedua mereka dalam acara tradisi yang istimewa, tidak sengaja pula membawa kuih-kuih raya yang tidak diperlukan mereka... Tidak ketinggalan di kalangan pasangan suami isteri yang tidak sekata dalam memilih destinasi beraya, rumah ibubapa sendiri atau mertua (sedangkan kedua-dua pasangan ibu bapa itu penting dalam kehidupan kita sebagai keluarga).

Aidilfitri juga dianggap meriah dengan persiapan dari segi luaran dan keperluan makan minum yang lazat dan istimewa. Ada yang bertukar perabot, mengecat rumah atau juga kenderaan baru. Semuanya untuk diisi oleh rutin sambutan penuh tradisi. Di saluran media radio mahupun TV; suasana sambutan di’kuasai’ oleh pesta lagu-lagu dan hiburan yang secara turun temurunnya di’anggap’mencirikan uniknya aidilfitri. Tidak ketinggalan ‘letupan’ mercun yang membingitkan telinga; juga ‘semarak’ bunga api yang dianggap menawan walaupun ianya membakar wang dan membazir. Pelita-pelita juga dihidupkan... demi memeriahkan suasana; ada juga pelbagai lampu yang dihiasi indah.

Berbalik pada konteks sambutan syawal mengikut sunnah; tidak satupun yang saya kongsikan di atas merupakan amalan rasulullah SAW dan para sahabat. Nyatanya, Rasulullah SAW dan para sahabat menyambut syawal dengan penuh gembira dan syukur kepada Allah. Pada suasana penuh kegembiraan itu, syiar agama ditingkatkan melalui takbir dan tahmid penuh semangat.. (tanpa lagu mendayu-dayu); solat sunat di kawasan lapang serta ucapan saling mendoakan moga amalan kita masing-masing diterima di sisi Allah.

Isrimewanya Eid Mubarak adalah dari ruh kegembiraan dan kesyukuran kepada Allah SWT. Kita juga yang perlu sentiasa memuhasabah diri agar ‘ujian’ sebulan penuh sabar itu diterjemahkan pula dalam konteks rutin biasa dalam bulan-bulan bukan ramadhan. Paling penting syiar da’wah Islam dikibarkan dengan penuh semangat dan hikmah...tanpa kepentingan atau agenda peribadi...ikhlas semata-mata keranaNya.

No comments: