Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, August 7, 2012

Tadabbur ayat tentang “penyair-penyair” (juga penulis apa jua karya)....

Sebahagian dari ayat-ayat Allah yang membawa saya pada pengamatan yang amat dalam ialah tentang ayat Allah dalam surah Asy Syua’ara’ iaitu ayat 224 - 227.

Firman Allah yang bermaksud,

“Dan penyair-penyair itu diikuti oleh orang-orang yang sesat, Tidakkah engkau melihat bahawa mereka itu mengembara di lembah-lembah. Dan bahawa mereka mengatakan apa yang mereka sendiri tidak mengerjakannya? Kecuali penyair yang beriman dan beramal soleh dan banyak mengingati Allah dan mendapat kemenangan selepas mereka dizalimi, dan orang kafir pasti mengetahui ke tempat mana mereka akan kembali”

Tafsiran ayat-ayat ini menurut Tafsir Ibnu Kathir menjurus pada kelompok penyair yang dikisahkan pada zaman rasulullah SAW dan para sahabat. Namun ingatan dari Allah ini sebenarnya bagi saya begitu jelas menggambarkan keadaan penulis yang menulis sesuatu karya jika menulis tanpa objektif yang jelas serta tidak menghubungkannya dengan keredhaan Allah SWT.

Penulis atau penyair yang menulis sesuatu yang menyesatkan orang lain (lalai dari mengingati Allah).... Termasuklah skrip, lirik, lagu-lagu atau apa jua konotasi dalam apa jua yang diterjemahkan sebagai bahan bacaan untuk didengar lalu disebarkan. Diibaratkan oleh Allah sebagai pengembara yang ‘berangan’ dari lembah ke lembah, bercakap (menulis) sesuatu yang tidak dilakukannya.

Saya fokuskan ayat ini pada diri saya sendiri..pada objektif penulisan dan juga apa jua yang pernah saya tuliskan. Lalu saya didakap oleh perasaan takut dan risau yang mendalam...

Mereka yang menulis, menyunting, menerbit, mencetak dan menyebarkannya..tertaklif padanya ayat-ayat di atas yang merupakan terma dan syarat dalam batas-batas sebagai mukmin yang beramal soleh serta berjuang menyampaikan kebenaran.

Sabda rasulullah SAW yang bermaksud, "Sesungguhnya mukmin berjuang dengan pedang dan lisannya. Demi rabb yang jiwaku ditanganNya, seakan-akan kalian melontarkan mata ujung tombak kepada mereka." (Hadith Riwayat Ahmad dari Kaab bin Malik).

No comments: