Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, August 23, 2012

Iktibar Kematian: Satu Peringatan, BUKAN untuk dinostalgiakan...

Di dalam surah Al Mulk ayat 2, Allah mengingatkan kita melalui firmanNya bahawa Allah menciptakan kematian dan hidup adalah untuk menguji siapa antara kita yang lebih ihsan amalannya. Satu peringatan yang cukup menyentuh jiwa tatkala kita menghayati hakikat kematian dan kehidupan itu berulang kali.

Saya pada usia sebelum mengenal Bahasa Al Quran serta memahami konteks sebenar sebagai muslim yang menyerahkan hidup dan jiwanya kepada peraturan Allah, sering menganggap kematian sebagai sesuatu yang begitu sentimental..apatah lagi apabila insan yang ‘pergi’ itu merupakan insan yang dekat atau seseorang yang kita sayang. Sering pula dinostalgia kan saat-saat manis bersama, mengenang kenangan dalam sama-sama mengemudi kehidupan serta betapa sedihnya saya apabila menelan hakikat bahawa insan yang saya sayang itu sudah tiada lagi di dunia. Ada di kalangan mereka yang ‘pergi’ pada usia terlalu muda, atau juga selepas mengalami sakit kronik sehingga membawa maut atau juga selepas menderita akjbat kesakitan-kesakitan berpanjangan yang menyebabkan sebahagian mereka terlantar sehingga menemui ajal kematian.

Namun kesilapan saya juga, pada usia sedemikian menganggap kematian sebagai sesuatu yang ‘menakutkan’. Meskipun ia realiti yang bakal dihadapi oleh setiap jiwa, namun saya jarang mengambil iktibar sebagai peringatan untuk hati dan diri. Sibuk dengan nostalgia mahupun kenangan silam penuh emosi; jarang pula meletakkan diri sendiri bahawa saya juga bakal diusung sebagai jenazah, bakal dimandi dan dikafankan dan juga bakal disemadikan di liang lahad.

Masyarakat kita pula, sering mengaitkan kematian dengan ‘badi’ yang menakutkan. Dikaitkan pula dengan hantu dan makhluk yang menakutkan atau menyeramkan. Sehingga ada di kalangan anak-anak yang ‘melarikan’ diri atau meninggalkan ibu atau ayah mereka yang meninggal dunia ‘keseorangan’ tanpa diiring semasa menunggu diuruskan jenazahnya.

Baru-baru ini, sahabat baik saya meninggal dunia akibat sakit kronik yang dialaminya. Peluang bersama-sama menguruskan jenazah merupakan pengalaman yang begitu menyentuh hati dan jiwa. Diizinkan Allah dalam kesibukan cuti Aidilfitri, saya antara yang berpeluang hadir semasa pengurusan jenazahnya. Membantu memandi, mengafan dan menyembahyangkan beliau. Setiap kali berpeluang menguruskan jenazah, terasa tersentuh di dalam jiwa..betapa dhaifnya kita sebagai manusia. Sampai waktu bakal terkaku tidak mampu bergerak dan tidak mampu berbuat apa-apa.

Kupasan Quran serta teladan sunnah memberikan petunjuk bahawa kematian merupakan detik penamat seseorang di alam dunia. Lorong waktu terhad yang diizinkan Allah SWT untuk berlumba-lumba melakukan kebaikan penuh ihsan. Di dalam Al Quran Allah memerintahkan berulangkali untuk kita insaf tentang detik kematian yang bakal tiba:

FirmanNya yang bermaksud Setiap jiwa pasti akan merasai mati.. (Al Imran ayat 185; Al Anbiya’ ayat 35, Al Ankabut ayat 57).

FirmanNya lagi yang bermaksud, “Dan datanglah sakratul maut yang sebenar-benarnya, itulah yang kamu selalu lari darinya(Qaf ayat 19:);

Allah juga memerintahkan kita mengisi kehidupan ini dengan bersegera mengerjakan amalan kebajikan, tidak bertangguh-tangguh melakukan kebaikan.

FirmanNya yang bermaksud, “ Dan keluarkan (sedekahlah/ berilah dengan ikhlas) sebahagian dari apa yang kami kurniakan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang dari kamu lalu ia berkata, Ya Rabb ku, mengapa tidak ditangguhkan saat (kematian) ku yang dekat ini sehingga boleh untuk aku bersedekah lagi dan termasuk di kalangan mereka yang soleh. Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan saat kematian seseorang apabila telah sampai waktunya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu lakukan” (Surah Al Munafiqun ayat 10 dan 11) .

Allah juga mengingatkan kita agar sentiasa berlaku ihsan sesama insan (jauh dari kesombongan dan memperhambakan sesama manusia) dan apa sahaja makhluk ciptaan Allah ArRahman.

FirmanNya yang bermaksud: (Bermegah-megah) dengan sesuatu yang lebih banyak/ lebih hebat telah melalaikan kamu, sehingga kamu masuk ke kubur. Janganlah begitu kerana kamu pasti akan mengetahui, kemudian janganlah begitu kerana kamu pasti akan mengetahui. (Surah At Takathur ayat 1-4).

FirmanNya lagi yang bermaksud, “Dan janganlah kamu memalingkan wajahmu dari manusia (kerana sombong) dan jangan berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong (Surah Luqman ayat 18).

FirmanNya lagi, ...dan berbuat ihsanlah terhadap dua ibubapamu, keluarga yang dekat, anak-anak yatim, orang miskin, jiran dekat dan jiran yang jauh, teman sejawat, ibnu sabil dan hamba sahayamu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membanggakan diri (Surah An Nisa’ ayat 36).

Iktibar dari kematian adalah untuk kita menginsafi bahawa kehidupan di dunia ini bakal berakhir; justeru tidak berguna apa-apa yang diburu untuk apa yang dipandang sesama insan. Kita sekadar membawa bekal pada amalan yang diredhai di sisi Tuhan yang Maha Pengasih.

Justeru, adalah tidak benar serta BUKAN petunjuk Al Quran dan sunnah untuk kita terus bernostalgia tentang seseorang yang telah tiada... diiringkan pula dengan amalan bida’ah seperti tahlil atau majlis peringatan kematian. Secara fitrah,kesedihan dan rasa kehilangan sesuatu adalah sesuatu realiti yang tidak dapat ditolak. Tidak mengapa untuk disebarkan kebaikan-kebaikan yang ditinggalkan oleh insan yang telah tiada. Namun mengadakan majlis khusus serta jamuan memperingati kematian tidak pernah diajar oleh Rasulullah SAW. Majoriti pandangan ulama sunnah wal jamaah menolak amalan bacaan yasin serta tahlilan mengingati majlis kematian kerana tidak ada dalil amalan sedemikian pada amalan Rasulullah SAW serta para sahabat baginda. Sesungguhnya tiada yang lebih utama untuk diikut selain dari petunjuk dari Al Quran dan sunnah Rasullah SAW.

No comments: