Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, July 12, 2012

Pilihan sebagai insan TERKENAL atau sebagai insan TERBILANG ...

Bismillah wal hamdulillah, wassolatu wassalamu 'ala rasulillah...

Lafaz syukur kepada Allah yang tidak terhingga apabila harapan dan doa saya menjadi nyata.. salah seorang bekas pelajar saya diizinkan Allah menerima Islam; menyatakan penuh yakin syahadah bahawa tiada tuhan selain Allah dan Muhammad SAW adalah Rasulullah.

Apabila saya mengimbau kembali akan 'turning point' saya dalam dunia ilmiah serta hubungan akrabnya dengan da'wah menyeru kembali kepada aqidah yang benar.. jejak awal dalam mengenal dan melaksana Islam menurut manhaj sunnah memang penuh dengan cabaran. Saya sendiri lemas dan agak resah apabila menyedari entah di mana sepatutnya saya bermula. Apa yang nyata... airmata saya sering bergenang apabila mengenang puluhan tahun yang berlalu ini tidak saya abadikan kebaikan ilmu untuk mendekatkan hati-hati yang bersama saya untuk mengenal Tuhan Maha Pencipta.

Saya sering digusarkan dengan outcomes yang tidak menentu..., apakah usaha saya ini bakal ditempelak, diremehkan atau di'buang' secara terhormat dalam bingkisan 'tong sampah' kehidupan, yang kadang-kadang saya seperti segan atau malu untuk ianya didengari... dan apabila saya belajar tentang indahnya Asmaul Husna.. nyatanya kegusaran-kegusaran saya itu datangnya dari bisikan was was makhluk-makhluk yang jahat dan berhajat menyesatkan hati kita dari meneladani jalan yang benar dan diredhai Allah. Sesungguhnya rahmat dan kebaikan Allah tidak tertanding apa sahaja yang wujud di sekeliling kita.... betapa Allah Al Waliy Al Hafiz..Maha Pelindung; padaNya Al Wakil juga kita sandarkan penuh harap segala apa yang kita lakukan; Allah Al Kareem, Al Jawad, Al Barr adalah Tuhan Yang Maha Pemurah the most Generous, Al Muhit yang Maha Meliputi..Allah Asy Syakur dan Asy Syakir...Tuhan yang Maha Menghargai (the Most Appreciative) walau apa yang kita lakukan dipandang remeh dan begitu 'useless' dalam pandangan kebanyakan orang.

Saya kongsikan juga di sini bahawa kita ini hanya ditaklifkan Allah untuk berusaha; kita tidak disyaratkan untuk menang atau diwajibkan untuk diiktiraf dengan sesuatu hadiah/ gelaran sebagai tanda bahawa kita telah berusaha. Syeikh Waleed yang merupakan penunjukajar/ pensyarah dalam Seminar Rays of Faith oleh Institut AlMaghrib baru-baru ini berkongsikan tentang beza istilah TERKENAL dan TERBILANG (FAME AND GREAT).

Seseorang itu akan berusaha untuk menjadikan dirinya TERKENAL dalam skop yang didefinisikan untuk dirinya; DENGAN KATA LAIN, A PERSON GAIN FAMOUS BASED ON WHAT HE/ SHE DID FOR HIM OR HERSELF.

Berbeza pula dengan insan yang TERBILANG; beliau memberikan apa sahaja kebaikan pada dirinya untuk dimanfaatkan oleh masyarakat TANPA PEDULI BELIAU DIKENALI ATAUPUN TIDAK. A GREAT PERSON IS A PERSON WHO GIVES ANY GOOD/ BENEFICIAL THINGS TO OTHERS.

Bukan pula niat saya untuk mempromosikan tentang konsep mendahulukan TERBILANG dalam apa sahaja usaha yang kita lakukan; namun saya juga sering tersilap apabila beranggapan bahawa menjadi TERKENAL DAN TERBILANG merupakan perkara yang sama; padahal ianya merupakan konteks yang berlawanan antara satu sama lain.

Mudah-mudahan amalan kita merupakan amalan yang diterima di sisi Allah; sebagai amalan yang ikhlas, bukan mengharap pengiktirafan sementara di dunia.. Allahul Musta'an.

No comments: