Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, July 24, 2012

Memperbanyakkan doa dan kata-kata yang baik...

Alhamdulillah..moga Allah memudahkan kita membicarakan kata-kata yang penuh dengan manfaat dan kebaikan. Lisan bicara yang menambah keimanan dan juga kebaikan.

Kita doa dan sama-sama kita harap. moga pengisian ramadhan ini penuh dengan lisan, tulisan juga apa sahaja yang diamalkan sebagai kebaikan yang mendatangkan pahala dan keredhaanNya.

Saya mengambil pendekatan yang sangat mudah terhadap perbincangan atau diskusi yang dinamakan 'politik'. Zaman remaja dahulu... saya begitu teruja dengan segenap perubahan atau isu-isu sensasi yang berkaitan dengan kuasa ataupun perkembangan semasa mengenai politik tanahair. Pernah saya berselisih faham dengan sahabat baik kerana tidak sependapat mengenai isu-isu panas politik ini..

Alhamdulillah.. pada usia yang semakin dewasa.. dan juga semakin 'tua' dalam meneladani stuasi dan pengalaman; semakin jelas dalam pengamatan saya bahawa agenda politik dan isu-isu berkaitan antaranya.. hanyalah patform untuk memurnikan kebaikan sesama insan. Ia perlu dikuasai dengan hikmah, kebijaksanaan serta penuh ketqwaan. Yang penting, ukhuwah sesama muslim perlu diperteguhkan. Budaya menuding jari, saling menyalahkan atau mencari salah serta meremeh-remehkan kebaikan... tidak membawa apa-apa manfaat.

Ibarat memetik buah yang sedang ranum... jika tangan tak sampai, pastinya kita gunakan apa sahaja alatan untuk memetiknya. Mungkin ada yg gunakan galah, kren, tangga atau memanjat sendiri pokok berkenaan... Jangan pula kerana berebut galah atau tidak setuju dengan kaedah yang digunakan; kita terjerumus dalam dosa memfitnah dan mengumpat sesama sendiri. Moga ramadhan ini Allah mudahkan hati kita untuk berbicara dan berdoa perkara-perkara yang baik..

No comments: