Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, July 19, 2012

Semerbak di ambang Ramadhan...

Tazkirah ramadhan yang saya dengar baru-baru ini memberikan beberapa konotasi penting untuk kita sama-sama amalkan dalam bulan yang penuh berkah ini.

1. Puasa yang dilakukan dengan penuh kesabaran, dijanjikan Allah dengan pahala yang hanya Allah sahaja yang mengetahui balasannya yang terlalu istimewa..

2. Hasanat berpuasa kekal walaupun ditebus dengan kesilapan atau dosa; tidak seperti amalan-amalan kebaikan yang lain yang luput apabila ditebus dengan amalan yang buruk.

3. Sambil memperhatikan bagaimana amalan puasa wajar dilakukan mengikut sunnah, wajar juga untuk kita isi amalan kebaikan sesama manusia juga menurut sunnah (cara bercakap, komunikasi, menunaikan tanggunjawab dan tugas, memenuhi rutin serta apa sahaja yang melibatkan sesama insan).

4. Membanyakkan amalan infaq iaitu bersedekah dan memberi hadiah.

5. Memelihara Al Quran di dalam hati..iaitu dengan menghafaz dan mengingatinya dalam lidah dan akal fikiran serta dijadikan amalan dan terjemahan dalam praktis kehidupan. Menghafaz alquran tanpa memahami maknanya bagi saya tidak membawa apa-apa manfaat dalam kehidupan yang mencabar ini.

6. Membanyakkan sujud pada sepertiga akhir malam melalui solat sunnat... serta melipatgandakan amalan berdoa.

7. Menjauhkan amalan sia-sia yang tidak mendatangkan pahala; sebaliknya diisi dengan zikrullah dan bacaan surah-surah pendek atau tadarus alquran.

Saya dengan penuh kerendahan hati mendoakan anda semua... setiap anda yang dekat di hati saya, moga ramadhan ini menambahkan kebaikan dan keberkatan dalam kehidupan kita..

NB: Doa saya yang terbaik buat sahabat saya Dr. ERMT atas hadiah apron dan glove memasak (tahan panas) baru-baru ini ...saya selama ini berharap benar dapat membeli atau memiliki apron. Hanya lafaz syukur alhamdulillah atas hibah yang Allah anugerahkan...

No comments: