Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, July 24, 2012

Tentang wanita, kerjaya dan KELUARGA (2)..

Kehadiran wanita dalam sektor pekerjaan memberikan impak signifikan dalam pembangunan masyarakat. Antaranya, keperluan TASKA berkualiti untuk menggantikan fungsi mereka dalam mendidik anak-anak.

Saya berdiskusi panjang dengan sahabat saya yang merupakan Pakar dalam bidang kesihatan keluarga..tentang isu kes-kes kematian bayi di pusat jagaan kanak-kanak yang kelihatan semakin ketara sejak tahun-tahun kebelakangan ini.

Meskipun punca sebenar masih dalam peringkat perbincangan ataupun masih belum disahkan; namun apa yang nyata, salah satu puncanya ialah kewujudan pusat jagaan kanak-kanak yang mengambil tenaga tidak terlatih sebagai pekerja mereka.Ada juga yang mengambil pekerja asing... yang dikatakan tidak langsung mempunyai perasaan kasih sayang terhadap anak-anak berkenaan. Dari perbincangan dengan agensi yang berkenaan; hal tersebut berlaku kerana beban kos yang semakin tinggi serta tekanan hidup masakini yang menyaksikan tidak ramai ibubapa yang sanggup mengeluarkan belanja lebih tinggi untuk upah menjaga anak masing-masing.

Kira-kira 10 tahun yang lepas, yuran bayaran ke Taska ialah RM250; manakala upah pengasuh untuk anak-anak berusia kurang 2 tahun ialah RM300. Mungkinkah agaknya selepas tempoh 10 tahun ini bayarannya masih pada julat yang sama?? Saya seakan tercengang bila mendapat maklumat bahawa sebahagian Taska masih mengenakan bayaran yang hampir serupa malah ada yang hanya mengenakan yuran sebanyak RM200 untuk menarik perhatian ibubapa menggunakan khidmat mereka.

Anak-anak pada usia belum bersekolah sangat 'fragile' serta memerlukan perhatian yang ikhlas. Menjaga anak kecil bukan seperti memelihara haiwan kesayangan; namun memerlukan input emosi, pendidikan serta latarbelakang sosial yang membantu peningkatan perkembangannya sebagai insan. Sebagai juga seorang ibu, saya sangat merasakan akan keperluan untuk kita para ibu sama-sama membangunkan institusi perkembangan minda anak-anak serta meningkatkan kesedaran ibubapa untuk TIDAK BERKIRA dari segi wang ringgit untuk keselamatan, kesihatan dan pendidikan anak-anak mereka yang memerlukan perhatian kasih sayang, bimbingan dan didikan.

Siaran TV berbayar yang kini mencecah harga ratusan ringgit atau juga jalur lebar internet serta kos komunikasi dan utiliti yang berkaliganda dan juga bayaran kereta yang bukan lagi RM200-300 sebulan...membuatkan saya berfikir kembali bahawa sebahagian besar belanja untuk itu semua boleh di adjust semula untuk memberi laluan kepada perlaksanaan situasi yang lebih baik di TASKA. Sebahagian besar siaran berbayar atau internet itu tidak perlu.. demikian juga berbelanja untuk barangan yang memudaratkan seperti rokok. Apa yang utama dan penting untuk kita sama-sama fokuskan ialah masa depan anak-anak kita yang bakal dewasa seterusnya memimpin masyarakat dan negara..

No comments: