Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, January 19, 2012

Kita adalah apa yang diisikan di dalam hati...

Sesuatu yang baik, bermula dengan niat yang baik. Itulah niat yang kita isikan di dalam hati... yang seterusnya menghasilkan terjemahan amal yang baik.

Amalan perbuatan yang baik pula jika dijadikan rutin perlakuan, menjadi tabiat seterusnya praktis kehidupan seseorang.

".........jika baik daging itu, maka baiklah seluruh anggota, ketahuilah bahawa daging itu ialah hati" maksud hadith Rasulullah SAW.

Jarang sekali amalan yang baik dilakukan secara kebetulan; atau secara suka-suka atau dengan pilihan yang 'terpaksa'. Mendefinisikan diri kita sebagai makhluk yang diciptakan Allah dengan komposisi akal, fizikal, ruh dan kebijaksanaan; tafsiran atas segala niatkan sebenarnya mendefinisikan amalan dan bicara yang kita lahirkan.

Saya juga terkadang lupa untuk merujuk amalan-amalan yang ingin dilakukan bersandarkan niat yang baik. Sering juga teruja dengan pengaruh dan bisikan yang tidak benar..lalu meletakkan pula 'kekuatan' yang dilahirkan sebagai sesuatu yang lahir dari kehebatan diri sendiri...astaghfirullah..

Membetulkan niat dan melahirkan amalan sebagai terjemahan kepada bimbingan dan pengetahuan yang benar adalah taufik dari Allah... sesuatu yang tidak mampu kita lakukan tanpa tawakkal dan meletakkan rasa bergantung pada Allah.

Sesuatu yang dilakukan mengharap redha dan kasih Allah, tidak sesekali mengharap pengiktirafan sesama manusia. Kita akan sering kecewa jika berharap pada manusia...namun tidak sedemikian jika 'ultimate' niat yang dibulatkan semata-mata mengharap rahmat dan kasih-sayang Allah..hanya pada Allah saya adukan segala kesedihan, kekecewaan dan kelemahan.

No comments: