Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, October 23, 2011

Fenomena isteri-isteri berkerjaya...iktibar dari Ummul Mukminin Siti Khadijah..

Umum menegtahui, majoriti wanita dalam masyarakat hari ini...termasuklah diri saya yang keluar bekerja. Perubahan status dan cara hidup menjadikan wanita mengisi banyak jawatan utama serta tampil sebagai mereka yang berstatus, berketrampilan serta mempunyai imej yang dipandang dalam masyarakat.

Perhatikan pula mereka yang mempunyai empayar kekayaan dari urusniaga perniagaan.. tampil pula dengan imej korporat serta menjadi ikutan dan sanjungan dari mereka-mereka yang baru bertapak.

Meskipun sedemikian...saya turut menerima pelbagai respon dan maklumbalas yang jarang diperkatakan secara terbuka...jika adapun, ianya diolah secara tersendiri atau menjadi isu individu 'di celah-celah kehidupan..' Satu soalan yang tak mungkin saya lupa ialah apabila seorang peserta yang begitu lantang memeprsoalkan tentang implikasi wanita bekerja sehingga menyebabkan suami-suami mereka 'terabai...'. Ianya tidak setakat itu, malah membongkar implikasi tentang hubungan suami isteri yang akhirnya mungkin berakhir dengan hasilan yang menyedihkan.

Saya secara peribadi jarang menyorot isu tersebut secara detail...lantaran saya juga merupakan isteri yang bekerja. Tidak dinafikan kadang-kadang fokus kerja yang berlambak' , 'stress' yang tidak tercapai minda untuk menyelesaikan serta keletihan fikiran dan fizikal diluangkan di tempat kerja; menjadi isu besar yang perlu diberikan keutamaan. Tidak sedikit juga para isteri yang juga merupakan teman sekerja yang berkongsi kesedihan apabila terpaksa 'berpisah' dengan suami akibat tekanan 'outstation' serta keperluan memenuhi tanggungjawab kerjaya.

Seminar mengenai Seerah Rasulullah SAW yang memberikan penekanan terhadap banyak teladan yang perlu kita terjemahkan dalam praktis kehidupan, memberikan dimensi baru yang mungkin selama ini tidak saya perhatikan secara wajar. Antara yang paling menarik perhatian saya ialah betapa mulia dan indahnya peribadi Siti Khadijah dalam memberikan 'support' yang tidak berbelah bahagi terhadap suaminya baginda Rasulullah SAW .... mencukupkan baginda segala keperluan tugas sebagai penyampai risalah Allah, insan yang mula-mula mengucapkan syahadah...serta memberikan segenap kesetiaan tanpa berbelah bahagi.. Siti Khadijah adalah wanita hartawan...berpengaruh...dalam dunia moden ini mungkin kedudukannya pada masyarakat seperti wanita-wanita korporat.

Namun, di mana Siti Khadijah dalam kehidupan dan da'wah Rasulullah SAW... kesungguhan dan ketabahannya mengharung tribulasi dan fitnah dari rentangan musyrikin Makkah diiktiraf oleh melalui salam dari Allah yang disampaikan oleh malaikat Jibrail melalui Rasulullah SAW...Allahu akbar

Kita pula para isteri....sebahagian majoriti masih tersekat dalam pencarian status dan imej... , kadang-kadang terlupa sehingga tidak sengaja/ sengaja meletakkan suami sebagai keutamaan kedua atau ketiga selepas kerjaya...belum lagi dihadap cabaran da'wah mahupun...namun, betapa ramai yang 'melawan' para suami....sehingga mencetuskan isu perselisihan gender dan kekeluargaan..


SubhanaAllah....baru saat ini saya begitu menghargai teladan agung yang ditinggalkan oleh Ummul Mukminin Siti Khadijah r.a...

1 comment:

ananaifa enterprise said...

-salam perkenalan ^___^ nice article... kebanyakan wanita terjebak dlm konflik ni kan.. samada nak terus keje atau nak jadi SAHM atau nak jadi WAHM kan.. anyway, ni akak ade nak tumpang iklan sikit ye TT-

Salam to blogger sume ^___^

mencari cari doorgift utk majlis kenduri kahwin mahupun jamuan keraian anda? cuba lawati blogspot Ananaifa di waffle-comel-ananaifa.blogspot.com dan sekiranya berminat dengan tawaran kami, bolehlah proceed for next action ya!

//Jazakallah & Jazakallah again TT//