Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Wednesday, October 26, 2011

Tentang Taubat dan Doa...

Pada masa ini, Thailand sedang dilanda bencana banjir yang berpanjangan...bermula Ogos lalu, sehinggalah kini. Masih belum tampak pemulihan; sesuatu yang begitu luar biasa kerana situasi tersebut terus sedemikian melebihi tempoh berbulan-bulan.

http://news.yahoo.com/residents-flee-bangkok-massive-flood-warning-022308526.html

Turki pula kini bertungkus lumus menyelamatkan mangsa gempa selepas daerah yang terjejas dilanda gempa kuat pada skala 7.2 ritcher.

Di dalam surah Al Mulk ayat 16 dan 17, Allah berfirman;

أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاءِ أَن يَخْسِفَ بِكُمُ الْأَرْضَ فَإِذَا هِيَ تَمُورُ

Are you secure of those in the heaven that He should not make the earth to swallow you up? Then lo! it shall be in a state of commotion.
Patutkah kamu merasa aman (tidak takut) kepada Tuhan yang pusat pemerintahanNya di langit itu: Menunggang-balikkan bumi menimbus kamu, lalu bergegarlah bumi itu dengan serta-merta (melenyapkan kamu di bawahnya)?

أَمْ أَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاءِ أَن يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حَاصِبًا فَسَتَعْلَمُونَ كَيْفَ نَذِيرِ

Or are you secure of those in the heaven that He should not send down upon you a punishment? Then shall you know how was My warning.
Atau patutkah kamu merasa aman (tidak takut) kepada Allah yang pusat pemerintahanNya di langit itu: Menghantarkan kepada kamu angin ribut yang menghujani kamu dengan batu; maka dengan itu, kamu akan mengetahui kelak bagaimana buruknya kesan amaranKu?

Sentiasa insaf dan takut terhadap azab Allah adalah merupakan sesuatu yang perlu kita lakukan....sesungguhnya merasa aman dari azab Allah adalah dosa...jika langsung tidak diendahkan, bakal menjadi dosa besar pula.

Di tengah kegawatan majoriti masyarakat Islam yang mengabaikan Al Quran, pandang remeh hakikat solat serta realiti terhadap dosa besar zina dan pembunuhan nasab yang menjadi-jadi, saya sebetulnya sangat gusar...

Firman Allah lagi dalam ayat 25 Surah Al Anfal, satu lagi ayat yang mengetarkan hati dan perasaan saya...

وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَّا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنكُمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ

And fear an affliction which may not smite those of you in particular who are unjust; and know that Allah is severe in requiting (evil).
Dan takutlah pada bencana yang akan menimpa bukan sahaja mereka yang berlaku zalim di antara kamu, dan sesungguhnya azab Allah sangat pedih.

Bertaubat dan berdoa bukan satu option...bukan boleh dipilih-pilih secara suka atau rela...tetapi ia adalah sesuatu yang wajib untuk saya dan anda semua....

No comments: